Biologia
Biologia strona ZPER 8.06.20- 12.06.20
Klasa 5 10.06.20
Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości z działu V
Przeczytaj tekst w podręczniku na stronie 154,155,156,157. Obejrzyj dokładnie rysunki i opisy. Napisz po jednym zdaniu na temat mchów, paprotników, roślin nagonasiennych i dwa zdania o roślinach okrytonasiennych.
Następnie wykonaj zadania : 1,2,5,6,10,14 ze strony 158 i 159. Odpowiedzi zapisz w zeszycie, zrób zdjęcie i prześlij. Masz czas do 15.06.20
Klasa 6
Temat: Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości i umiejętności z działu V.
Przeczytaj test w podręczniku na stronie 143,144. Obejrzyj dokładnie ilustracje i opisy. Sporządź krótką notatkę na temat ptaków i ssaków.
Następnie wykonaj zadania : 1,5,6,7 ze strony 145 . Odpowiedzi zapisz w zeszycie, prześlij zdjęcie. Masz czas do 15.06.20
Klasa 7 8.06.20
Temat: Choroba –zaburzenie homeostazy.
- Dlaczego wykonywanie badan profilaktycznych pomaga utrzymać zdrowie?
- Opisz krótko wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka.
- Jakie są przyczyny chorób cywilizacyjnych?
- Jakie są drogi rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych?
Cel lekcji: dowiesz się dlaczego antybiotyki należy stosować zgodnie z zaleceniami lekarza?
Przeczytaj tekst w podręczniku, strona 247-252. Postaraj się odpowiedzieć na zadane pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie, zrób zdjęcia i prześlij. W razie trudności napisz. Masz czas do 12.06.20.
Klasa 7 10.06.20
Temat: Jak uniknąć uzależnień?
- Opisz w kilku zdaniach szkodliwe działanie papierosów i alkoholu.
- Jakie są skutki zażywania narkotyków?
Cel lekcji: dowiesz się dlaczego trudno wyleczyć się z uzależnień
Przeczytaj tekst w podręczniku na stronie 253-256. Postaraj się odpowiedzieć na pytania. Odpowiedzi zapisz w zeszycie, zrób zdjęcia i prześlij. Masz czas do 15.06.20
Klasa 8 10.06.20
Temat: Sprawdzenie wiadomości umiejętności z działu IV.
Wykonaj zadania: 1, 2,3,7 na stronie 171,172 w podręczniku. Zapisz odpowiedzi w zeszycie i po zrobieniu zdjęć prześlij. Masz czas do 15.06.20
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Biologia 1.06-5.06.20
Klasa 5 3.06.20
Temat: Znaczenie i przegląd roślin okrytonasiennych.
- Jaką rolę pełnią rośliny okrytonasienne w przyrodzie?
- Wymień 5 produktów, których źródłem są rośliny okrytonasienne.
- Podaj cechy budowy wybranego drzewa, krzewu lub krzewinki.
Cel lekcji: dowiesz się jakie znaczenie mają rośliny okrytonasienne dla człowieka
Przeczytaj tekst z podręcznika, strona 148-153. Obejrzyj ilustracje. Postaraj się odpowiedzieć na pytania i cel lekcji. Masz czas do 10.06.20.
Klasa 6 1.06.20
Temat: Przegląd i znaczenie ssaków.
- Jakie zęby mają ssaki roślinożerne, a jakie ssaki drapieżne?
- Jakie jest znaczenie ssaków dla człowieka i w przyrodzie?
- Jakie są sposoby ochrony ssaków?
Cel lekcji:dowiesz się,co jest największym zagrożeniem dla ssaków?
Przeczytaj tekst z podręcznika, strona 136-142, obejrzyj ilustracje. Postaraj się odpowiedzieć na pytania i cel lekcji. W razie trudności napisz. Masz czas do 8.06.20
Klasa 7 1.06.20
Temat: Sprawdzenie wiadomości ucznia z zakresu układu rozrodczego.
Przeczytaj w podręczniku na stronie 242 zadania 1,3,4 i 5, wybierz właściwe odpowiedzi. Zwróć uwagę na polecenia. W razie trudności możesz sprawdzić odpowiedź w podręczniku. Prześlij wykonane zadania. Masz czas do 3.06.20.
Klasa 7 3.06.20
Temat: Równowaga wewnętrzna organizmu – homeostaza.
- Dzięki czemu organizm znajduje się w stanie równowagi wewnętrznej?
- Co wskazuje , że organizm jest w stanie równowagi wewnętrznej?
- Jakie mechanizmy bronią organizm przed przegrzaniem?
Cel lekcji:dowiesz się ile wynosi prawidłowa temperatura ciała?
Przeczytaj tekst w podręczniku, strona 245-246, obejrzyj rysunki. Postaraj się odpowiedzieć na pytania. W razietrudności napisz. Masz czas do 8.06.20
Klasa 83.06.20
Temat:Powtórzenie i utrwalenie wiadomościz zakresudziału IV.
- Jakie zasoby przyrody w większości powinien wykorzystywać człowiek?
- Jakie codzienne działania przyczyniają się do racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody?
- Na czym polega czynna ochrona przyrody?
Cel lekcji : uświadomisz sobie w jaki sposób możesz chronić przyrodę
Przeczytaj tekst z podręcznika, strona 169-171. Postaraj się odpowiedzieć na zadane pytania. Dokonaj oceny swoich wiadomości i umiejętności z działu IV. Powtórz jeszcze raz ważne Twoim zdaniem treści. Przygotujesz się tym samym lepiej do sprawdzianu, który napiszesz w 10.06.20.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Biologia 25.05-29.05.20
Klasa 5 27.05.20
Temat: Rozprzestrzenianie się roślin okrytonasiennych.
- Przedstaw budowę owocu na rysunku i opisz go. Podaj przykłady owoców mięsistych i suchych /2.
- Jakie są sposoby przenoszenia owoców?
- Przedstaw budowę nasienia rośliny okrytonasiennej na rysunku i zaznacz na nim zarodek, łupinę nasienną, tkankę odżywczą.
- Wykonaj doświadczenie, sprawdź czy woda ma wpływ na kiełkowanie nasion?
Przygotuj dwa słoiki jednakowej wielkości , 5 suchych nasion fasoli, watę, wodę z kranu. Do jednego słoika włóż mokrą watęi połóż na jej powierzchni nasiona fasoli. Do drugiego słoika włóż suchą watę i nasiona fasoli. Pozostaw słoiki na dwa dni w temperaturze pokojowej. Pilnuj , żeby wata nie wyschła. Sprawdź , w którym słoiku wykiełkowały nasiona fasoli. Napisz wniosek.
Cellekcji:dowiesz się w jakich warunkach nasienie może zakiełkować?
Skorzystaj z podręcznika ze strony 143-146. Przeczytaj tekst, obejrzyj ilustracje. Spróbuj odpowiedziećna zadane pytania i wykonaćzadania. Masz czas do 3.06.20
Klasa 6 25.05.20
Temat: Ssaki – kręgowce, które karmią młode mlekiem matki.
- Wyjaśnij od czego pochodzi nazwa ssaki.
- Gdzie żyją ssaki?
- Jak zbudowane są ssaki?
- Jak rozmnażają się i rozwijają ssaki?
Cellekcji:dowiesz siędo czego ssakom służą kopyta, rogi i pazury
Skorzystaj z podręcznikaze strony 131-135. Przeczytaj tekst, obejrzyj ilustracje, postaraj sięodpowiedziećna pytania i cel lekcji. W razie trudności napisz. Masz czas do 1.06.20
Klasa725.05.20
Temat:Higienai choroby układurozrodczego .
- Jak uniknąć chorób przenoszonych drogą płciową?
- Jakim wieku jest najwięcej zachorowań na raka prostaty?
Cellekcji :dowiesz sięjakie mogą być skutkichoróbukładu rozrodczego?
Skorzystajz podręcznikaze strony 235- 240. Przeczytaj tekst, obejrzyj ilustracje. Postaraj się odpowiedziećna pytania. Masz czas do 27.05.20
Klasa 7 27.05.20
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu X.
Skorzystaj z podręcznika ze strony 241. Przeczytaj tekst podkreśl najważniejsze Twoim zdaniem informacje. Sporządź krótką notatkę, napisz około 4 zdań. Przygotuj się do sprawdzianu w dniu 1.06.20.
Klasa 8 27.05.20
Temat: Sposoby ochrony przyrody.
- Jakie są formy obszarowej ochrony przyrody?
- Na czym polega ochrona gatunkowa?
- Podaj przykłady zwierząt i roślin chronionych w Polsce.
- Jak pomagać zagrożonym gatunkom?
Cel lekcji:dowiesz się dlaczego opracowano sposoby ochrony przyrody
Skorzystaj z podręcznika ze strony 157-168, obejrzyj ilustracje. Spróbuj odpowiedzieć na pytaniai cel lekcji masz czas do 3.06.20
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
20.04.20 -22.04.20
Klasa 5
Temat: Cechy paprotników.
- W jakim środowisku żyją paprotniki?
- Wymień po dwie cechy budowy paproci, skrzypów i widłaków, które umożliwią Ci ich rozpoznanie.
- Jakie znaczenie mają paprotniki w przyrodzie?
Cel:
dowiesz się jakie są dowody życia paprotników na Ziemi miliony lat temu
(odpowiedz na cel lekcji)
Przeczytaj tekst w podręczniku strony 121-128. Postaraj się pisemnie odpowiedzieć na pytania i poleceniazapisane wyżej. Wykonaj rysunek wybranego przez siebie paprotnika .
Prześlij wykonane zadania. Masz czas do 29.04.20.
klasa 6 20.04.20
Temat: Przegląd i znaczenie gadów.
1.Jakie znasz grupy gadów, która z nich nie występuje w Polsce?
2. Jakie znaczenie mają gady w przyrodzie i dla człowieka?
3. Co zagraża gadom i jak można je chronić?
Cel : dowiesz się dlaczego gady są pożyteczne
Skorzystaj z podręcznika strona 107-111. Obejrzyj filmik:
https://www.dailymotion.com/video/xb8c1h. Postaraj się odpowiedzieć na pytania .
Masz czas do 27.0420
klasa 7 20.0420
Temat: Ucho- narząd słuchu i równowagi.
- Z jakich części zbudowane jest ucho?
- Jak to się dzieje , że słyszymy?
- Co w uchu jest narządem równowagi?
Cel: dowiesz się jaką rolę odgrywa słuch w Twoim życiu
Skorzystaj z podręcznika strona 200-202. Uważnie przeczytaj test, obejrzyj ilustracje i odpowiedz na pytania. W razie problemów, napisz do mnie. Masz czas do 22.04.20
Klasa 7 22.04.20
Temat: Higiena oka i ucha.
- Jak chronić oczy przed zbyt jasnym światłem?
- Wyjaśnij jak korygujemy wady wzroku krótkowzroczność i dalekowzroczność.
- Jak chronimy oczy przed chorobami, jaskrą i zaćmą?
- Jaki jest wpływ hałasu na zdrowie człowieka?
Cel: dowiesz się jakie powinny panować warunki w pokoju, żeby się dobrze wyspać. Co robisz przed snem, żebyś się dobrze wyspał/a?
(odpowiedz na pytanie)
Skorzystaj z podręcznika strony 203-207. Odpowiedz na pytania. Zapoznaj się również z materiałem n a tej stronie : https://epodreczniki.pl/a/dbamy-o-oczy-i-uszy/D2TW9p3HF
Termin wykonania zadań 27.04.20
klasa 8 22.04.20
Temat: Różnorodność biologiczna.
- Co to jest różnorodność biologiczna?
- Jakie są poziomy różnorodności biologicznej?
- Opisz ekosystem leśny w Polsce.
- Opisz różnorodność gatunkową w Polsce.
Cel: dowiesz się jakie ekosystemy w Polsce odznaczają się największą różnorodnością gatunkową
Przeczytaj tekst w podręczniku strona 137-139. Spróbuj odpowiedzieć na pytania.
Obejrzyj filmik, pomoże Ci odpowiedzieć na pytania. Termin wykonania zadania 29.04.20
https://www.youtube.com/watch?v=awlwB3-r9eU
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
11.05-15.05.20
Klasa 5 13.05.20
Temat: Znaczenie roślin nagonasiennych.
- Jaka rolę pełnią rośliny nagonasienne w przyrodzie?
- Jaką rolę pełnią rośliny nagonasienne dla człowieka?
Cel lekcji:dowiesz się dlaczego rośliny nagonasiennezapobiegająpowodziom
Skorzystaj z podręcznika ze strony 133, 134, 135, 136. Przeczytaj tekst, obejrzyj ilustracje. Sporządźnotatkę w formie graficznej. Naśrodku kartki A4 umieść napis: rośliny nagonasienne.Użyj pisaków, kredek, ołówka. Stosuj rysunki, hasła, strzałki. Zapisz w ten sposóbnajważniejsze dla Ciebie informacjedotyczące znaczenia roślin nagonasiennychw przyrodzie i dla człowieka. Masz czasdo 20.05.20
Klasa 6 11.05.20
Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu.
- Dlaczego ptaki mogą żyć na wszystkich kontynentach?
- W jaki sposób ciało ptaków jest przystosowane do lotu?
- Jak rozmnażają się ptaki?
- Jak ptaki opiekują się potomstwem?
Cel: dowiesz sięjak potomstwem opiekują się gniazdowniki i zagniazdowniki?
Skorzystajz podręcznika ze strony 119-124 , przeczytaj tekst, obejrzyj ilustracje. Zastanów się jakiej udzielisz odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania. Postaraj się udzielić odpowiedziw miarę możliwości krótkie, ale wyczerpujące. Masz czas do 18.05.20
Klasa 7 11.05.20
Temat: Budowa i rola żeńskiego układu rozrodczego.
- Jakie funkcje pełni żeński układ rozrodczy?
- Jakie narządy płciowe wewnętrzne tworzą żeński układ rozrodczy?
- Jakie cechy ma komórka jajowa? Wykonaj rysunek (podręcznik strona219)
Cel:dowiesz sięjakielementżeńskiego układu rozrodczegobierze udział wrozmnażaniu człowieka
Skorzystajz podręcznika ze strony 218-220 , obejrzyj uważnie ilustracje.Postaraj się odpowiedzieć na pytania. Zastanów się, co sprawiło Ci największą trudność?
Swoje wiadomości i umiejętności możesz poszerzyćzapoznając się z tekstem z poniższej strony: https://epodreczniki.pl/a/zenski-i-meski-uklad-rozrodczy/D13CyPZ3o.
Masz czas do 13.05.20
Klasa7 13.05.20
Temat: Funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego.
- Dlaczego kobiety miesiączkują?
- Ile czasu żyją plemniki, a ile komórka jajowa?
- Jakie fazy występują w cyklu miesiączkowym?
Cel lekcji : dowiesz sięile dni trwa przeciętnie cykl miesiączkowy ?
Skorzystaj zpodręcznikaze strony221-223. Obejrzyj ilustracje, postaraj się odpowiedzieć na pytania i cel lekcji.Napisz , które z nich sprawiło Ci najwięcej trudności?Masz czas do 18.05.20
Klasa 8 13.05.20
Temat: Wpływ człowieka na różnorodność roślin i zwierząt.
- Jakie są przyczyny degradacji gleby?
- W jaki sposób człowiek przyczynia się do niszczenia siedlisk?
- Jakie mogą być skutki wprowadzania obcych gatunków?
Cel lekcji:dowiesz się jakich gatunków w wyniku działalności człowiekajuż nie zobaczysz
Skorzystaj z podręcznika ze strony147-151. Przeczytaj tekst i obejrzyj ilustracje. Postaraj się odpowiedzieć na pytania i cel.Napisz, które z pytań sprawiło Ci największą trudność.Masz czas do 20.05.20
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Biologia strona 27.04-30.04.20
Klasa 5 29.04.20
Temat: Cechy roślin nagonasiennych.
- Jak dzielimy rośliny nasienne?
- Do czego służy roślinom nagonasiennym kwiat i nasienie?
- Jakie rośliny należą do nagonasiennych?
- Jakie są cechy roślin nagonasiennych?
- Jak są zbudowane rośliny nagonasienne?
Cel: dowiesz sięjak zrobić krótką i pomocną notatkęza pomocą rysunku
Przeczytaj tekst z podręcznika strony129-131. Obejrzyj ilustracje.
Wykonajnotatkę w formie rysunku .Użyj pisaków, kredek, ołówka. Stosujrysunki, hasła, strzałki. Zapisz w ten sposóbnajważniejsze dla Ciebie informacjedotyczące roślin nagonasiennych. Odpowiedz na powyższe pytania i wykorzystajdo notatki.
Klasa 6 27.04.20
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu IV.
- Co rybom pomaga żyć w wodzie?
- Co płazom umożliwia życie w wodzie i na lądzie?
- Co gadom umożliwia życie na lądzie?
Cel:utrwalisz wiadomości i umiejętnościdotyczące życia ryb, płazów i gadów
Skorzystaj z podręcznika ze strony 112-113.Odpowiedz na pytania.
Obejrzyj filmiki.Wykonajnotatkę w formie rysunku o wybranej grupie zwierząt.Użyj pisaków, kredek, ołówka. Stosuj, rysunki, hasła, strzałki. Zapisz w ten sposóbnajważniejsze dla Ciebie informacjedotyczące wybranej grupy zwierząt.
Ryby
https://www.youtube.com/watch?v=DiFfEFRlics
Płazy
https://www.youtube.com/watch?v=9eJEvH7m3Tc
Gady:
https://www.youtube.com/watch?v=Y3Is2vFgxmE
Macie czas do 4 maja 2020. Pozdrawiam
Biologia 7 27.04.20
Temat: Znaczenie zmysłów: powonienia, smaku i dotyku.
- Jaką rolę odgrywa zmysł węchu w życiu człowieka?
- W jaki sposób wyczuwamy smak?
- Jakie wrażenia zmysłowe są odbierane przez skórę?
Cel:dowiesz się dzięki jakim zmysłomniewidomiuczą się czytać (odpowiedz na pytanie)
Skorzystaj z podręcznika, strony 208-210.
Odwiedź wskazaną stronę. Obejrzyj rysunki.Wykonajdoświadczenie 2 ,odszukaj drogę
w labiryncie.
https://epodreczniki.pl/a/wech-smak-dotyk/DHTWGaxHD
Biologia 7 29.04.20
klasa 7
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o narządach zmysłów.
Obejrzyj filmik
https://www.youtube.com/watch?v=tnP4kWZVdx8
Wykonaj ćwiczenia zaproponowane w filmiku. Napisz co Ci się najbardziej podobało.
Przeczytaj tekst z podręcznika ze strony 211. Podkreśl ołówkiem dwa najważniejsze zdania dotyczące narządu wzroku, dwa zdania dotyczące narządu słuchu i po jednym zdaniu o pozostałych narządach zmysłów. Przygotuj się do sprawdzenia wiadomości z zakresu narządów zmysłów. Następne zajęcia 4.05.20
Biologia 8 29.04.20
Temat: Różnorodność biologiczna w Polsce.
Obejrzyj filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=pjrrk-VcBZU
Sporządźkrótką notatkę na podstawie obejrzanego filmiku.
Gdzie rozgrywa się akcja filmu?
Kim są główni bohaterowiefilmu?
Co Cię najbardziej zaciekawiło w filmie?
Postaraj się odpowiedziećna pytania. Masz czas do 5.05.2020. W razie problemów napisz.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Biologia 20.04.20 -22.04.20
Klasa 5
Temat: Cechy paprotników.
- W jakim środowisku żyją paprotniki?
- Wymień po dwie cechy budowy paproci, skrzypów i widłaków, które umożliwią Ci ich rozpoznanie.
- Jakie znaczenie mają paprotniki w przyrodzie?
Cel:
dowiesz się jakie są dowody życia paprotników na Ziemi miliony lat temu
(odpowiedz na cel lekcji)
Przeczytaj tekst w podręczniku strony 121-128. Postaraj się pisemnie odpowiedzieć na pytania i poleceniazapisane wyżej. Wykonaj rysunek wybranego przez siebie paprotnika .
Prześlij wykonane zadania. Masz czas do 29.04.20.
klasa 6 20.04.20
Temat: Przegląd i znaczenie gadów.
1.Jakie znasz grupy gadów, która z nich nie występuje w Polsce?
2. Jakie znaczenie mają gady w przyrodzie i dla człowieka?
3. Co zagraża gadom i jak można je chronić?
Cel : dowiesz się dlaczego gady są pożyteczne
Skorzystaj z podręcznika strona 107-111. Obejrzyj filmik:
https://www.dailymotion.com/video/xb8c1h. Postaraj się odpowiedzieć na pytania .
Masz czas do 27.0420
klasa 7 20.0420
Temat: Ucho- narząd słuchu i równowagi.
- Z jakich części zbudowane jest ucho?
- Jak to się dzieje , że słyszymy?
- Co w uchu jest narządem równowagi?
Cel: dowiesz się jaką rolę odgrywa słuch w Twoim życiu
Skorzystaj z podręcznika strona 200-202. Uważnie przeczytaj test, obejrzyj ilustracje i odpowiedz na pytania. W razie problemów, napisz do mnie. Masz czas do 22.04.20
Klasa 7 22.04.20
Temat: Higiena oka i ucha.
- Jak chronić oczy przed zbyt jasnym światłem?
- Wyjaśnij jak korygujemy wady wzroku krótkowzroczność i dalekowzroczność.
- Jak chronimy oczy przed chorobami, jaskrą i zaćmą?
- Jaki jest wpływ hałasu na zdrowie człowieka?
Cel: dowiesz się jakie powinny panować warunki w pokoju, żeby się dobrze wyspać. Co robisz przed snem, żebyś się dobrze wyspał/a?
(odpowiedz na pytanie)
Skorzystaj z podręcznika strony 203-207. Odpowiedz na pytania. Zapoznaj się również z materiałem n a tej stronie : https://epodreczniki.pl/a/dbamy-o-oczy-i-uszy/D2TW9p3HF
Termin wykonania zadań 27.04.20
klasa 8 22.04.20
Temat: Różnorodność biologiczna.
- Co to jest różnorodność biologiczna?
- Jakie są poziomy różnorodności biologicznej?
- Opisz ekosystem leśny w Polsce.
- Opisz różnorodność gatunkową w Polsce.
Cel: dowiesz się jakie ekosystemy w Polsce odznaczają się największą różnorodnością gatunkową
Przeczytaj tekst w podręczniku strona 137-139. Spróbuj odpowiedzieć na pytania.
Obejrzyj filmik, pomoże Ci odpowiedzieć na pytania. Termin wykonania zadania 29.04.20
https://www.youtube.com/watch?v=awlwB3-r9eU
...........................................................................................................
Biologia 4 strona ZPER w okresie 15.04-17.04.20
Klasa 5 15.04.2020
Temat: Utrwalenie wiadomości o mchach.
Wykonaj plakat o mchach. Możesz wykonać rysunek, posłużyć się symbolami, zastosować strzałki, użyć różnych kolorów, napisać odpowiedź. Koniecznie zamieść na plakacie odpowiedzi na poniższe pytania.
- Gdzie spotkasz mchy?
- Jakie zwierzęta żyją wśród mchów?
- Jakie zwierzęta spożywają mchy?
- Do czego człowiek wykorzystuje torfowce?
- W jaki sposób mchy zmniejszają ryzyko powodzi?
Skorzystaj z podręcznika strona 115 - 120, lub e-podręcznika : http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Puls-Zycia_[kl_5][pr_2018]/?_ga=2.144948212.1133361315.1586878699-496902033.1504039103#p=25
Termin wykonania zadania 21.04.20
klasa 7 15.04.20
Temat: Budowa i działanie narządu wzroku.
- Jakie zmysły wyróżniamy u człowieka?
- Co tworzy aparat ochronny oka i jakie pełni zadania?
- Przedstaw na rysunku budowę gałki ocznej. Zaznacz na rysunku wybranymi przez siebie kolorami z jednej strony rogówkę, tęczówkę, źrenicę, soczewkę, ciało szkliste. Z drugiej strony koła błony; siatkówkę , naczyniówkę, twardówkę, plamkę i nerw wzrokowy.
- Jak powstaje obraz ?
Przedstaw nauproszczonymrysunku( drzewo,koło , linie przecinające się drzewo na siatkówce)strona198. Jakie zauważyłeś zmiany ?
Cel:dowiesz się jaki obraz powstaje na siatkówce
Skorzystaj z podręcznika strony 195-199. Do rysunków skorzystaj z tego linku:
https://epodreczniki.pl/a/oko---narzad-wzroku/DJaCYwpna
Termin wykonania 20.04.20
Biologia klasa 8 15.04.20
Temat: Sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z działu III
Na ostatniej lekcji powtórzyliśmy wiadomości z ekologii. Wykonaliście zadania powtórkowe.
Dzisiaj proszę o wykonanie zadań sprawdzających Waszą wiedzę i umiejętności. Skorzystajcie z podręcznika i wykonajcie zadania ze strony 133 zadanie 4 i 6 oraz ze strony 134 zadanie 10.
Dla osób , które nie mają podręcznika:
http://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Puls-Zycia_[kl_8][pr_2018]/#p=6
Prześlij odpowiedzi. Macie czas do 22.04.20.
------------------------------------------------------------------------------
Biologia 6-08.04.20
Klasa 5
Temat: Cechy i znaczenie mchów.
- Gdzie rosną mchy?
- Jak zbudowane są mchy ?
- Jak rozmnażają się mchy?
- Jakie jest znaczenie mchów?
Cel:dowiesz się dlaczego mchy są organizmamipionierskimi
Skorzystaj z podręcznika strony od 115-120
Klasa 6
Temat: Gady kręgowce, które opanowały ląd.
- Gdzie żyją gady? (strona 103)
- Jak gady są przystosowane do życia na lądzie? ( strona 104)
- Jak przebiega rozwój gadów? ( strona 105)
Cel : dowiesz się jakie zwierzęta należą do gadów
Klasa 7
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z zakresu układu nerwowego.
- Jakie zadania pełni ośrodkowy układ nerwowy?
- Jaka rolę pełni obwodowy układ nerwowy?
- Podaj przykłady odruchów bezwarunkowych i warunkowych/3.
Cel: utrwalisz wiadomości i umiejętności z zakresu układu nerwowego
Skorzystaj z podręcznika ze strony 190.
Temat: Sprawdzenie wiadomości ucznia z zakresu układu nerwowego.
Skorzystaj z podręcznika ze strony 191 i 192.
Wykonaj zadania 8, 10, 11,12,13.
Prześlij odpowiedzina pocztę elektroniczną na adresbaumgart.jolanta13@wp.pl
Klasa 8
Temat:Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu III
- Czym zajmuje się ekologia? ( strona 129)
- Na czym polega konkurencja, drapieżnictwo i pasożytnictwo wśród organizmów? (strona 130)
- Ułóż łańcuch pokarmowy , w którym występują producenci i konsumenci. (strona 131)
Cel: utrwalisz wiadomości z zakresu ekologii
- Wykonaj rysunek dowolnego ekosystemu, w którym znajdą się elementy przyrody ożywionej i nieożywionej. (strona 131)
Biologia (30.03- 3.04.2020)
Biologia klasa 5
Temat: Sprawdź swoje wiadomości umiejętności z zakresu roli tkanek i organów rośliny.
Wykonaj zadania z podręcznika ze strony 112 zadanie 3, 4 i 5. Zapisz je w zeszycie i udziel odpowiedzi.
Termin wykonania 8.04.2020
Biologia klasa 6
Temat: Przegląd i znaczenie płazów
- Jakie możemy podzielić płazy ze względu na budowę?
- Jakie płazy żyją w Polsce?
- Jakie jest znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka?
Cel: dowiesz się w jaki sposób chronimy płazy
Biologia klasa 7
Temat: Higiena i choroby układu nerwowego.
- Co to jest stres?
- Jak radzić sobie ze stresem?
- Jakie są objawy depresji i jak jej zapobiegać?
Zadanie dodatkowe:
Napiszjakąrolę odgrywa sen w życiu człowieka?
Przedstawswój plan dnia, wykaż ile godzin przeznaczasz na dzień.
Cel: dowiesz się jakie znaczenie dla zdrowia człowieka ma sen
Skorzystaj z podręcznika strony: 185-189.
Termin wykonania;6.04.20
Temat: Obwodowy układ nerwowy. Odruchy.
- Z czego składa się obwodowy układ nerwowy?
- Jakie wyróżniamy rodzaje nerwów?
- Co to jest odruch?
- Podaj przykłady 3 odruchów bezwarunkowych?
Cel: dowiesz się jakie czynności człowiek wykonuje automatycznie
Zadanie dodatkowe:
1.Przedstaw graficznie łuk odruchowy
2. Napisz jakie odruchy warunkowe nabyłeś w ciągu życia./3
Biologia klasa 8
Temat: Materia i energia w ekosystemie.
- Jakie organizmy należą do producentów? 125
- Jakie organizmy należą do konsumentów ? 125
- Jakie organizmy należą do destruentów? 126
- Na czym polega krążenie materii w przyrodzie? 127
Zadanie dodatkowe:
Przedstaw w formie graficznejprzepływ energii.
Cel:dowiesz sięjak energia przepływa w ekosystemie
Skorzystaj z podręcznikastrony 125-128
Termin wykonania :7.04.2020
Drodzy uczniowie
Jeszcze nie wszyscy potwierdzili udział w zajęciach proszę o kontakt
Adres mailowy :baumgart.jolanta@zper.pl
lub telefon 694 013 443 pozdrawiam
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Witam Was podaję tematykę na najbliższy tydzień (23-27.03.2020)
Klasa 5
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu IV.
Należy z podręcznika ze strony 110 i 111 przeczytać treści, proszę zwrócić szczególną uwagę
na punkt 2,3 i 4. Dalej wykonać zadania w zeszycie 2,4 i 5 ze strony 112.
Klasa 6
Temat: Płazy- zwierzęta wodno-lądowe.
Należy przeczytać uważnie tekst ze strony 93-96.
Pisemnie odpowiedzieć na pytania:
- Dlaczego płazy nazywamy zwierzętami wodno-lądowymi?
- Z jakich części ciała zbudowane jest ciało żaby moczarowej?
- Jakie są etapy rozwoju żaby trawnej?
Klasa 7
Temat: Budowa i rola układu nerwowego
Należy przeczytać tekst w podręczniku ze strony 173 do 176. Odpowiedz pisemnie na pytania:
- Jak dzielimy układ nerwowy?
- Jaka role pełnia nerwy w układzie nerwowym?
- Jak komórki nerwowe komunikują się między sobą?
Temat: Ośrodkowy układ nerwowy.
Należy przeczytać tekst z podręcznika ze strony 172 do 180.
Pisemnie odpowiedz na pytania:
- Jak dzielimy mózgowie?
- Jakie są zadania mózgu?
- Wykonaj rysunek mapy mózgu i zaznacz płaty mózgu.
Klasa 8
Temat: Zależności pokarmowe.
Po przeczytaniu tekstu z podręcznika ze strony 121-124 odpowiedz pisemnie w zeszycie na pytania.
- Co to są zależności pokarmowe organizmów?
- Co to jest łańcuch pokarmowy?
- Podaj przykłady łańcucha pokarmowego ./3
Zachęcam Was do korzystania z Internetu w celu pogłębiania wiedzy i umiejętności ,
z platformy edukacyjnej e-podręczniki , w razie trudności ze zrozumieniem tematu proszęo kontakt telefoniczny690-013-443 lub drogą elektroniczną joba13@wp.pl . Pozdrawiam.
----------------------------------------------------------------------------------
Zapraszam uczniów szkoły podstawowej do samodzielnej pracy w formie przeczytania tematu w podręczniku i zrobienia krótkiej notatki. Zachęcam też do korzystania z platformy internetowej E-podręczniki biologia. Pytania należy kierować na adres joba13@wp.pl
Biologia klasa 5
Temat: Liść –wytwórnia pokarmu strona 106-109
Zadanie dodatkowe wykonaj rysunki rodzaje liści, budowa zewnętrzna liścia
Biologia klasa 6
Temat: Przegląd i znaczenie ryb strona 87- 92
Biologia klasa 7
Temat: Zaburzenie funkcjonowania układu dokrewnego strona 170-173
Biologia klasa 8
Temat: Czym jest ekosystem? Strona 116-120
Wszystkim życzę zdrowia. Pozdrawiam Jolanta Baumgart