Edukacja dla bezpieczeństwa
EDB klasa VIIIA 08.06.2020
Temat: Choroby cywilizacyjne
Notatka w zeszycie
1.Główne choroby cywilizacyjne.
2.Główne przyczyny chorób cywilizacyjnych.
3.Wpływ stresu na zdrowie.
4.Działania łagodzące skutki stresu.
5.Objawy: depresji, anoreksji i uzależnień behawioralnych.
6.Sposoby zapobiegania chorobom cywilizacyjnym.
Proszę przeczytaj, podręcznik s. 129 - 137
Wykorzystaj dostępne informacje i wiadomości z: np. encyklopedii zdrowia, własnych doświadczeń, Internetu ( teoria, filmiki pokazowe, gdzie uczestniczą ratownicy medyczni).
Zadanie domowe Opracuj w zeszycie punkty notatki
-------------------------------------------------------------------
EDB klasa VIII 01.06.2020
Temat: Zdrowie jako wartość. Zasady zdrowego stylu życia
Proszę przeczytaj, podręcznik s. 120 – 128
Zapisać w zeszycie:
- Zdrowie i jego rodzaje.
- Czynniki mające wpływ na zdrowie.
- Zachowanie prozdrowotne.
- Zachowania ryzykowne.
- Zapotrzebowanie na sen i energię.
- Zdrowe odżywianie.
- Wyznaczniki stanu ludzkiego organizmu.
Zadanie domowe:
Opracuj dla siebie odpowiednie zalecenia żywieniowe.
Podaj skutki zachowań ryzykownych oraz zaniedbywania zachowań prozdrowotnych.
Wymień, które z twoich zachowań i nawyków warto zmienić, aby służyły zdrowiu?
Wykorzystaj dostępne informacje i wiadomości z: np. encyklopedii zdrowia, własnych doświadczeń, Internetu ( teoria, filmiki pokazowe, gdzie uczestniczą ratownicy medyczni).
Proszę przesłać do sprawdzenia: murawskabakacz.grazyna@zper.pl
----------------------------------------------------------------
EDB klasa VIII 25.05.2020
Temat: Inne groźne przypadki
Proszę przeczytaj, podręcznik s. 109 – 118
Zapisać w zeszycie:
Jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku:
- zadławienia
- zawału serca
- udaru mózgu
- napadu padaczkowego
- ciała obcego w oku
- zatrucia
- tonięcia
- porażenia prądem
- ukąszenia
- użądlenia?
Jak zapobiec zadławieniom u dzieci?
Zadanie domowe: Opracuj rady dla opiekunów dzieci, jak zapobiegać zadławieniom u ich podopiecznych?
Opisz zasady bezpieczeństwa ratownika podczas udzielania pomocy osobom tonącym i porażonym prądem
Wykorzystaj dostępne informacje i wiadomości z: np. encyklopedii zdrowia, własnych doświadczeń, Internetu ( teoria, filmiki pokazowe, gdzie uczestniczą ratownicy medyczni).
Proszę przesłać do sprawdzenia: murawskabakacz.grazyna@zper.pl
----------------------------------------------------
EDB 18.05.2020
Temat: Oparzenia i odmrożenia
Notatka w zeszycie:
1. Zagrożenia dla zdrowia i życia powodowane przez oddziaływanie na organizm człowieka wysokiej i niskiej temperatury.
2. Sytuacje, w których najczęściej dochodzi do oparzeń i wychłodzenia organizmu lub odmrożenia.
3. Najczęstsze okoliczności wystąpienia udaru oraz typowe jego objawy.
4. Okoliczności i objawy oparzeń chemicznych ( substancje żrące.np.: akumulatory samochodowe, pracownia chemiczna, zakłady przemysłowe, niektóre artykuły chemii gospodarczej, środki ochrony roślin).
Proszę przeczytaj, podręcznik s. 104 - 108
Wykorzystaj dostępne informacje i wiadomości z: np. encyklopedii zdrowia, własnych doświadczeń, Internetu ( teoria, filmiki pokazowe, gdzie uczestniczą ratownicy medyczni).
Zadanie domowe Opracuj i zapisz w zeszycie instrukcję dla domowników, jak unikać oparzeń termicznych i oparzeń środkami chemicznymi.
Opisz, w jaki sposób udzielisz pierwszej pomocy osobie, która pracowała przez kilka godzin na słońcu, ma bóle i zawroty głowy oraz podwyższoną temperaturę ciała.
Proszę przesłać do sprawdzenia: murawskabakacz.grazyna@zper.pl
-----------------------------------------------------------
EDB 11.05.2020
Temat: Złamania i zwichnięcia
Notatka w zeszycie:
1.Czym różni się złamanie od zwichnięcia i skręcenia?
2.Typowe objawy kości i stawów.
3.Sposoby unieruchamiania złamanych kończyn oraz zwichniętych lub skręconych stawów.
4.Sposób zakładania temblaka z chusty trójkątnej oraz wykorzystanie dostępnych materiałów.
5.Urazy kręgosłupa:
- typowe objawy, np.: silny ból, porażenie czuciowo – ruchowe kończyn, utrata przytomności;
- pierwsza pomoc: wezwij pogotowie ratunkowe, zapobiegaj wszelkim ruchom, nie przenoś z miejsca zdarzenia ( wyjątkiem są okoliczności, które zagrażają życiu) , towarzysz poszkodowanemu.
Proszę przeczytaj, podręcznik s. 99- 103
Wykorzystaj dostępne informacje i wiadomości z: np. encyklopedii zdrowia, własnych doświadczeń, Internetu ( teoria, filmiki pokazowe, gdzie uczestniczą ratownicy medyczni).
Zadanie domowe Napisz, jak unikać urazów i zranień w : domu, szkole oraz przy uprawianiu sportu?
Proszę przesłać do sprawdzenia murawskabakacz.grazyna@zper.pl
-----------------------------------------------------------------------------
EDB 4.05.2020
Temat: Tamowanie krwawień i krwotoków
Proszę przeczytać s.95-98
Notatka w zeszycie
1.Rana to miejsce przerwania powłok i tkanek miękkich organizmu.
2. Krwotok to gwałtowna utrata krwi w wyniku choroby albo doznanych urazów.
3. Krew żylna a krew tętnicza.
4. Rodzaje opatrunków:
- osłaniający,
- uciskowy.
5. Inne zranienia:
- rany pleców i klatki piersiowej,
- krwotok z dróg oddechowych,
- krwotok z żołądka,
- krwotok z nosa,
- rany brzucha,
- obrażenia głowy.
Pamiętaj: przez kontakt z krwią poszkodowanego przenosi się wiele groźnych chorób, dlatego przed przystąpieniem do udzielania pierwszej pomocy należy założyć jednorazowe rękawiczki.
Praca samodzielna
s.98 ćw.1,2,3
1.Wymień rodzaje opatrunków, które można zastosować na rany ( przy małym krwawieniu i przy krwotoku).
2. Podaj etapy udzielania pomocy osobie poszkodowanej, która ma krwotok z nosa.
3. Wymień trzy środki zastępcze, które można użyć przy tamowaniu krwotoku.
Proszę wykorzystać dostępne informacje i wiadomości z: np. encyklopedii zdrowia, własnych doświadczeń, Internetu ( teoria, filmiki pokazowe, gdzie uczestniczą ratownicy medyczni).
Proszę przesłać wykonane trzy zadania – praca samodzielna- do sprawdzenia murawskabakacz.grazyna@zper.pl
------------------------------------------------------
EDB klasa VIII 27.04.2020
Temat: Apteczka pierwszej pomocy
Proszę przeczytać – podręcznik s. 92 – 94.
Notatka w zeszycie
- Do udzielania pierwszej pomocy jest potrzebna apteczka pierwszej pomocy, szczególnie w przypadku zranień.
- Podstawowe rodzaje apteczek:
- samochodowa,
- indywidualna,
- turystyczna,
- zakładowa,
- domowa.
- Każda apteczka wyposażona powinna być w środki:
- opatrunkowe,
- ochrony osobistej,
- trwałe.
Praca samodzielna
- Napisz, wykorzystując swoje obserwacje, gdzie w Twojej szkole znajdują się apteczki pierwszej pomocy.
- Wykonaj ćwiczenia: 1, 2,3 s.94 i prześlij do sprawdzenia
Murawskabakacz.grazyna@zper.pl
------------------------------------------------------
20.04.2020 EDB kl. VIII
Temat: Resuscytacja krążeniowo – oddechowa
Proszę przeczytać s.85-91
Notatka w zeszycie:
1.Nagłe zatrzymanie krążenia.
2.Algorytm podstawowych zabiegów resuscytacyjnych.
3.Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u dzieci.
4. Resuscytacja z wykorzystaniem AED
Proszę wykonać ćwiczenia „ Sprawdź, czy potrafisz” s. 91 ćw.1,2,3,4 i przesłanie do sprawdzenia murawskabakacz.grazyna@zper.pl
--------------------------------------------------------------------
6.04.2020
Temat:Układanie poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
Proszę przeczytać - podręcznik s. 80- 84
Wynotować najważniejsze rzeczy - notatka uczniowska
Zadanie domowe s.84 ćw.3,4
murawskabakacz.grazyna@zper.pl
----------------------------------------------------------------
klasa 8
Temat: Zasady udzielania pomocy osobie nieprzytomnej
1. Sprawdź czy jest bezpiecznie.
2. Sprawdź stan świadomości poszkodowanego.
3. Oceń stan poszkodowanego.
4. Jeśli poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha, ułóż go w pozycji bezpiecznej.
Ważne -
ocena stanu poszkodowanego według schematu ABC polega na sprawdzeniu:
A - drożność dróg oddechowych,
B - obecność oddechu,
C - stan układu krążenia.
Praca samodzielna
Wypisz objawy omdlenia
Pozdrawiam
Grażyna Murawska - Bakacz