Narzędzia ułatwień dostępu
Zamknij
Większa czcionka
Większe odstępy między literami
Większe odstępy między wyrazami
Większa interlinia
Kontrast
Jasność
Nasycenie kolorów
Sepia
Odwróć kolory
Skala szarości
Wyróżnij linki
Wyróżnij nagłówki
Czcionka przyjazna dla dysklektyków
Wyłącz animacje
Ukryj zdjęcia
Zresetuj ustawienia

Kynoterapia

Kynoterapia, zwana także dogoterapią jest metodą wspomagającą proces rewalidacji; prowadzoną przez wykwalifikowanego nauczyciela-terapeutę, który współpracuje z odpowiednio wyselekcjonowanym i wyszkolonym psem. Pies jest przede wszystkim „motywacją” do podejmowania się przez ucznia(dziecko) coraz trudniejszych zadań, do pokonywania swoich lęków, słabości.

Kontakty człowieka z psem poprawiają samopoczucie, rozwijają zdolność do empatii oraz umiejętność komunikowania się. To bezinteresowne, zawsze chętne do kontaktu z człowiekiem zwierzę uczy tolerancji, odpowiedzialności oraz wrażliwości na uczucia i zachowania innych ludzi. Pies na zajęciach wprowadza radość, spontaniczność i poczucie bezpieczeństwa. Pies jest naszym przyjacielem, akceptuje nas i nasze otoczenie. Cierpliwie nas wysłucha i jest otwarty na współpracę.

Zajęcia odbywają się przygotowanych pomieszczeniach, zgodnie z ustalonym harmonogramem i planem pracy opracowanym przez zespół kynoterapeutyczny zatwierdzanym przez Dyrektora Placówki. W zależności od rodzaju prowadzonych zajęć, staramy się każdego ucznia(dziecko) traktować indywidualnie realizując założenia zawarte w IPET.

Zajęcia z psem mogą odbywać się w trzech formach:

  1. Spotkanie z psem – zajęcia mające na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczniem(dzieckiem) a psem. Mają postać radosnej, spontanicznej (lecz ukierunkowanej) zabawy, która ma na celu dostarczenie pozytywnego ładunku emocjonalnego i satysfakcji z obcowania z psem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów, pobudzają aktywność, pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości.
  2. Edukacja z psem – zajęcia te mają stymulować sferę intelektualną i poznawczą. Zwiększają możliwość przyswojenia wiedzy. Pies motywuje do nauki czytania, liczenia. Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego nowy przyjaciel-pies.
  3. Terapia z psem – celem tych zajęć jest poprawa stanu fizycznego, społecznego i emocjonalnego ucznia(dziecka). Pies jest integralną częścią założonego procesu rewalidacyjnego.

W ZPER wraz z kynoterapeutami pracują psy:

  • Golden Retriever „LORD”- mgr Anna Krawczak-Paprocka
  • Labrador Retriever „KORA”- mgr Magdalena Strysik