Muzyka

ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

(27.05-2.06)

 

Temat:  Zapoznanie z piosenką ,,Mammaje”

1.Zapoznaj się z tekstem piosenki  zespołu  MY 3  -  Mammaje  https://www.youtube.com/watch?v=-8BYrXDcHT4

Mammaje  - wołajmy
Mammaje  - śpiewajmy
Mammaje  - do słońca
Mammaje  - bez końca
Kiedy nuda męczy cię, wstawaj z łóżka, obudź się
hasło tej przygody znasz z nami tańcz, cały świat będzie nasz
podaj dłoń - zróbmy krok
Mammaje - ……..
Załóż buty, nowy strój  i cudowny uśmiech swój
razem polecimy gdzie milion gwiazd bliżej nas tylko raz
podaj dłoń - zróbmy krok
Mammaje - wołajmy
Mammaje - śpiewajmy
Mammaje - do słońca
Mammaje - bez końca – 2X
Swoich marzeń nie bój się , uwierz, wtedy spełnisz je
otwórz dzisiaj serce swe , z nami tańcz, cały świat będzie nasz
podaj dłoń  - zróbmy krok
Mammaje - ….

2.Zaśpiewaj piosenkę w formie  karaoke :  https://www.youtube.com/watch?v=G5H8blvaqpk

3.Naucz się kroków i zatańcz :  https://www.youtube.com/watch?v=SPJodth-A4k

 

MUZYKA – kl. IV  26.05.20r

 

TEMAT : DLA CIEBIE MAMO, DLA CIEBIE, TATO.

 

1.Przypomnij piosenkę „Dla Ciebie Mamo”

https://www.youtube.com/watch?v=fd8AWOahPGA

 

2.Zapoznaj się z tekstem piosenki „Piosenka dla Taty” – podręcznik str.114 .

e- podręcznik : https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Lekcja-muzyki-4/#p=117

Piosenka jest w rytmie rock and rolla  –  czyli w szybkim tempie.

Gdy otworzysz stronę z podanym linkiem - piosenka jest pod numerem 8 :

http://spopacie.szkolnastrona.pl/art,432,utwory-dla-uczniow

 

3.Uzupełnij zdania:

 Dzień Ojca przypada ……………………….........................

Królem rock and rolla był : ………………………………………

4.Wysłuchaj A. Vivaldiego Koncert skrzypcowy „Lato” z cyklu „Cztery pory roku” cz. II

Jakie odgłosy naśladuje twoim zdaniem muzyka?

https://www.youtube.com/watch?v=jsCsR-SbPFs

 

………………………………………………………………………………………………

5.Porozmawiaj z wybraną osobą z Twojej rodziny(tatą , mamą , babcią) na temat muzyki.

Zadaj im podane pytania, a następnie zapisz odpowiedzi w wyznaczonych miejscach.

  1. Jaki rodzaj muzyki lubisz?

..................................................................................

  1. Jakich zespołów słuchasz najchętniej?

 

  1.  

 

  1. Czy potrafisz grać na jakimś instrumencie? …………………………………….

 

  1. Jeśli nie, to czy chciałbyś grać na instrumencie  i na jakim?

 

  1.  
  1. Czy lubisz tańczyć? Jaki jest Twój ulubiony taniec?

……………………………………………………………………………

 

 

Powodzenia !!!

Zapraszam na lekcję muzyki  w TVP 3 – czwartek o godz. 8.00  lub 11.00.

 

Lekcja muzyki kl. V – 27.05.20r

Temat: O rodzinie w rytmie rock and rolla.

1. Zapoznaj się z tekstem piosenki i odpowiedz na pytania:

- O czym opowiada piosenka?.....................................................................................................

- Wymień cechy stylu muzycznego „rock and roll”,…………………………………………….

- Kto był królem „rock and rolla”………………………………………………………………..

2.Nauka piosenki „Familijny rock and roll” (podręcznik, s. 144-145)

- rytmiczna recytacja tekstu,

- nauka piosenki z tekstem i śpiewem,

 https://www.youtube.com/watch?v=nzWcoQrZCF0

3.Wysłuchanie utworu reprezentującego styl rock and rolla pt.

 „Come on, Little mama” z repertuaru Raya Harrisa

https://www.youtube.com/watch?v=4mMAeaN8Tjk

-Podaj nazwy instrumentów użytych w nagraniu:

…………………………………………………………………….

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

EDUKACJA MUZYCZNA  KL. 1-3 SP

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

 

Temat:  Koncert dla Mamy.

 

Na Dzień Mamy przygotuj mini koncert :

 

1.Zaśpiewaj i zatańcz dla Mamy piosenkę „Tęcza nad łąką’ ze wstążkami z kolorowej krepy

https://www.youtube.com/watch?v=FUguDL2A7m4

 

2.Posłuchaj piosenki „W zieleni łąka majowa”, zapoznaj się z tekstem i włącz się do śpiewania

 z nagraniem  - piosenka ta też jest w rytmie  walczyka

 – zaproś Mamę do wspólnego tańca.

 https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

 

3.Przygotuj laurkę lub Dyplom Supermamy  i  zaśpiewaj Mamie „Sto lat”

https://www.youtube.com/watch?v=nmYXhDZxFKU

POWODZENIA !!!

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

(20-26.05.20r)

Temat:  Muzyczna laurka na Dzień Matki

1.Zapoznaj się z tekstem piosenki  Mama Rock                                                                                                                                                             

Ref. Wszyscy o tym dobrze wiecie,
 mamy są najlepsze w świecie

 Sto lat niechaj żyją zdrowe
 Nasze mamy odlotowe,
Sto lat, sto lat niechaj żyją nam

Jestem synkiem no i powiem,

 Jestem mamy oczkiem w głowie.
Mama mnie rozpieszcza stale,
Z mamą jest mi doskonale, doskonale.

Ref. Wszyscy o tym…. 

2. Jestem córcią, nie narzekam,

 Mama zawsze na mnie czeka.
Dobre rzeczy dla mnie chowa.
Moja mama jest fajowa, jest fajowa.

Ref. Wszyscy …………
 

2.Zaśpiewaj piosenkę z nagraniem: -

https://www.youtube.com/watch?v=KJ9paslIsf4

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

MUZYKA – kl. IV 19 - 26.05.20r

TEMAT : DLA CIEBIE MAMO.

1.Posłuchaj piosenki „Dla Ciebie, Mamo”. Zapoznaj się z tekstem.(podr.str.112)

    Naucz się śpiewać.

https://www.youtube.com/watch?v=fd8AWOahPGA

Dla Ciebie Mamo

Dla ciebie kwiaty kwitną na łące
Dla ciebie wieje ciepły wiatr
Dla ciebie niebo jest tak błękitne
Do ciebie śmieje się cały świat

Ref. La, la, la,la,la….

Dla ciebie świeci złociste słońce
Dla ciebie gwiazdy nocą ćmią
Dla ciebie ptaki śpiewają wiosną
Do ciebie śmieje się cały świat

2. Wykonaj szarfy ze wstążek lub pasków krepiny i zatańcz poruszając szarfami w rytm muzyki do utworu F. Chopina walc Des-dur,po.64 nr 1

https://www.youtube.com/watch?v=WHhr9U9mp3g&list=RDWHhr9U9mp3g&start_radio=1

 

3.Napisz rymowane życzenia dla swojej Mamy – a może uda się ułożyć melodię.

 

   …………………………………………..

 

……………………………………………….

Powodzenia !!!

Zapraszam na lekcję muzyki  w TVP 3 – czwartek o godz. 8.00  lub 11.00.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lekcja muzyki klasa V – 21.05.20r

Temat : Na majówkę – nauka piosenki „Ja mam tylko jeden świat”

1.Dokończ zdania:

Majówka to wyruszanie na …………………………………..

W majowe ciepłe wieczory możemy spotkać się przy ognisku i śpiewać ………………..,

przy akompaniamencie ………………………

W majowe dni możemy spacerować po ………………………………………………

Piosenka ma formę A B – jaką:……………………………………………….

2. Naucz się i zaśpiewaj piosenkę z tekstem i akompaniamentem gitary:

https://www.youtube.com/watch?v=HDDgu3RVfA0

- zaśpiewaj w formie karaoke z linią melodyczną:

https://www.youtube.com/watch?v=4csOOqLnanU&t=14s

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lekcja muzyki – klasa VI – 20.05.20r

Temat: Życie i twórczość Antonio Vivaldiego.

1.Poznanie życia i twórczości Antonio Vivaldiego przez pryzmat najbardziej znanego cyklu koncertów „Cztery pory roku”, - podręcznik str.(148-151)

Koncert jest formą muzyczną złożoną z trzech części:

 - część pierwsza szybka, część druga – wolna, część trzecia szybka

Do największych przebojów muzyki barokowej należą cztery koncerty na skrzypce i orkiestrę z cyklu „Cztery pory roku” autorstwa Antonio Vivaldiego.

Kompozytor ułożył te utwory do wierszy malowniczo opisujących poszczególne pory roku.

2. Wysłuchaj poszczególnych części koncertu Antonio Vivaldiego i napisz z czym kojarzy Ci się wysłuchany fragment i opisz krótko co ilustruje wysłuchany fragment poszczególnych koncertów.

 Pierwszy fragment koncertu  - wiosna

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

………………………………………………………………………………………………………..

Drugi fragment koncertu – lato

https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE

………………………………………………………………………………………………………

trzeci fragment koncertu – jesień

https://www.youtube.com/watch?v=5jJvvGqdPVk

……………………………………………………………………………………………………….

czwarty fragment koncertu – zima

https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis

………………………………………………………………………………………………………

3.Uzupełnij zdania:

- Gdzie i kiedy urodził się Antonio Vivaldi ………………………………………………………

- Wenecja to miasto w jakim kraju………………………………………………………………..

- W Wenecji pracował jako………………………………………………………………………..

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Lekcja muzyki – klasa VII – 20.05.20r.

Temat: Muzyka country.

1..Powtórzenie i utrwalenie piosenki folkowej „Pędzą konie po betonie” w formie karaoke:

 https://www.youtube.com/watch?v=4bulMLBfJgY

2.Poznanie muzyki country na podstawie podręcznika (str. 142-143)

Dokończ zdania:

Muzyka country (czyt.: kantry) wywodzi się ze:…………………………………………

Łączy ona cechy muzyki ludowej z Europy z ……………………………………………

Wymień cechy muzyki country:…………………………………………………………

3.Wysłuchaj i zaśpiewaj z linią melodyczną i tekstem znaną popularną,

amerykańską piosenkę w stylu country „Hej, Zuzanno!”

https://www.youtube.com/watch?v=DGXh2rWsbsw

- wykonaj układ ruchowy do piosenki „Hej, Zuzanno!”

z siostrą lub bratem: (podręcznik str.142)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

EDUKACJA MUZYCZNA  KL. 1-3 SP (18.05 – 20.05.20r.)

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

Temat:  Nauka piosenki „Tęcza nad łąką”.

1.Zaśpiewaj piosenkę „My , właśnie my”

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

 

2.Obejrzyj prezentację i posłuchaj utworu  instrumentalnego „ Taniec kolorów tęczy” . Następnie zagraj na bębenku lub „patyczkach – ołówkach” rytmiczny akompaniament                    do tego utworu   - https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw

3.Posłuchaj piosenki „Tęcza nad łąką”. Zaśpiewaj refren i zatańcz.

https://www.youtube.com/watch?v=FUguDL2A7m4

 „Tęcza nad łąką”

1.Ogromna chmura zakryła słońce,
 lecą na ziemię deszczu kropelki.
 Mokną biedronki, mokną zające,
 małym ślimakom mokną muszelki.

Ref. Tęcza, tęcza jaka ładna,
błyszczy w górze kolorami.
Weźmy wszyscy się za ręce
namalujmy tęczę sami.

2. Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,
 wpadło na łąkę tyle promieni.
 Patrzą biedronki, patrzą zające,
 to kolorami tęcza się mieni.

Ref. Tęcza, tęcza...

4.Zrób ilustrację plastyczną do piosenki „Tęcza nad łąką”.

 

MIŁEJ ZABAWY  !!!

 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ

 

Temat:  Wokalne opracowanie piosenki „Zacznij od Bacha.” (12-15.05.)

1.Zapoznaj się z tekstem piosenki Zbigniewa Wodeckiego:

ZACZNIJ OD BACHA

Gdy musisz wstać,
choć tulisz tak pod głową obłoczek snu
i słów tyle znasz uczonych cicho przez noc,
a tu dzień wstaje już kolorowo - witaj!

Gdy musisz wstać,
bo słońce już zawiesza na szczytach wież
poranny swój szal i rusza cień w długi marsz,
wokół drzew krząta się ptaków rzesza - witaj!

Zacznij od Bacha, nim słońce po dachach
zeskoczy, jak kot po nocy ćmej...
I zacznij od Bacha, gdy w progu się waha
ktoś, kto winien wejść, a może nie...    

Tu du ru du

tu, ru, du, daj, pa, ru, ba, du, du, du, daj,

tu, ru , du , du, daj , pa , ru , ba , du , du , ru , du ,

du , ru , daj ,  du , ru ,  du ,  du , ru , du , du  - witaj!  - 2x

 

2.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Zacznij od Bacha”,

https://www.youtube.com/watch?v=SwLNLFbK7q4

3.Zaśpiewaj w formie karaoke.

https://www.youtube.com/watch?v=X8GcTCSURdU

 

Klasa V muzyka – 14.05.20r

Temat: Warsztat muzyczny.

1.Utrwalenie piosenki „Chodź pomaluj mój świat” w wykonaniu zespołu „Dwa plus Jeden”

https://www.youtube.com/watch?v=8fL5mNR8lrw

- utrwalenie w formie karaoke z tekstem.

https://www.youtube.com/watch?v=L9xuROH4194

2. Wstaw wyrazy z ramki w odpowiednie miejsca w tekście.

 

Chór to duży zespół ____________________. Osoby wchodzące w skład chóru śpiewają muzykę ____________________. Mogą wykonywać ją na wiele sposobów, na przykład ____________________ lub na różne ____________________, z towarzyszeniem muzyki granej na instrumencie lub bez akompaniamentu, czyli ____________________. Chóry, podobnie jak głosy wokalne, dzielą się na ____________________, ____________________ i dziecięce. Jeżeli zespół tworzą zarówno kobiety, jak i mężczyźni, jest to chór ____________________

 

3. Rozwiąż krzyżówkę, a następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.

1. Grupa śpiewających lub grających artystów.

2. Włoskie określenie oznaczające wykonywanie tej samej melodii przez co najmniej dwie osoby.

3. Pojedynczy wykonawca muzyki.

4. Najniższy głos męski.

5. Najwyższy głos męski.

6. Najwyższy głos kobiecy.

7. Inaczej: piosenkarz.

8. Najniższy głos kobiecy.

Hasło: ___________________________________________________________________

 

 

Klasa VI – muzyka - 13.05.20r

Temat: Jan Sebastian Bach – Sylwetka kompozytora.

1.Sylwetka kompozytora – przepisz do zeszytu i zapamiętaj.

- najwybitniejszy przedstawiciel muzyki baroku

- niemiecki kompozytor i instrumentalista, żyjący w latach (1685-1750)

- mistrz muzyki organowej – uważał organy za najdoskonalszy instrument

-  niedościgniony Mistrz fugi - utworu na organy i klawesyn

- biegle grał na klawesynie, skrzypcach i altówce

- pracował jako kościelny kantor(organista), był nauczycielem i wychowawcą

- komponował muzykę wykonywaną podczas nabożeństw

- najważniejsze dzieła kompozytora to: fugi, kantaty, pasje, oratoria i msze.

 

2.Urwalenie piosenki „Zacznij od Bacha”

https://www.youtube.com/watch?v=X8GcTCSURdU

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartek godz. 9.20 i 12.20.

Klasa VII – muzyka – 13.05.20r.

Temat: Folk w muzyce polskiej.

1.Omówienie muzyki folk – dokończ zdanie, podręcznik str. 139.

Muzyka folk nawiązuje do kultury ludowej czyli do …………………..

Wymień polskie zespoły grające muzykę folk:…………………………………………………………

2.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Pędzą konie”,

https://www.youtube.com/watch?v=qitJQpV5MpY

Na jakich instrumentach dętych grają bracia Łukasz i Paweł Golec:………………………………..

3.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke:

https://www.youtube.com/watch?v=4bulMLBfJgY

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP Rozrywka

 w czwartek godz. 9.00  lub 12.00.

 

MUZYKA – kl. IV 12-14.05.20r

Temat : Z rytmem za pan brat.

1.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Poczuj rytm” podr. str. 36-37.

Gdy otworzysz stronę z podanym linkiem - piosenka jest pod numerem 16:

 

http://spopacie.szkolnastrona.pl/art,432,utwory-dla-uczniow

 

2. Wpisz w wyznaczone miejsca odpowiednie wartości rytmiczne.

• Jedna półnuta trwa tyle, ile cztery _____ lub dwie _____.

• Jedna ćwierćnuta trwa tyle, ile dwie _____.

• Dwie ćwierćnuty trwają tyle, ile jedna _____.

• Osiem ósemek trwa tyle, ile jedna _____lub dwie _____.

• Cztery szesnastki trwają tyle, ile jedna _____.

 

3. Zapisz rytm zgodnie z podanymi sylabami. Następnie odczytaj go za pomocą tataizacji i wyklaszcz.

   taa    ta   ta  |   ta   ti  ti  ta   ta     |   ta   ta   ta   ti  ti    |   taa    ta   sza    ||

                            |                                     |                                     |                                ||

 

4. Podpisz nuty sylabami rytmicznymi i odczytaj rytmy za pomocą tataizacji.

_______________________________________________

 

_______________________________________________

5.Wyklaszcz rytm :  https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk

 

Powodzenia !!!

 

................................................................................................................

EDUKACJA MUZYCZNA  KL. 1-3 SP

Temat:  Piosenka „My, właśnie my” . Muzyczne  symbole.

1.Powtórz  piosenkę „Wesołe instrumenty” . Zaśpiewaj z nagraniem:  https://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY

2.Zapoznaj się z tekstem piosenki „My , właśnie my” :

Kto lubi śpiewać ? My właśnie my!  Kto lubi biegać ? My , właśnie my!

Kto lubi skakać ? My właśnie my!  Więc skaczmy wszyscy  : raz , dwa , trzy !

Kto lubi słuchać ?  My właśnie my!  Kto lubi tupać ? My , właśnie my!

Kto lubi klaskać ? My właśnie my!  Więc klaszczmy wszyscy  : raz , dwa , trzy !

Kto lubi tańczyć ? My właśnie my!  Grać na bębenku ? My właśnie my !

Dobrze się bawić ? My właśnie my!  Więc zaczynajmy : raz , dwa , trzy!

3.Muzyczne symbole czyli muzyczne znaki – poznaliście je na filmiku Pani Nutki  i w zabawie „Muzyczne stop” .Przypomnij sobie poznane wartości nut i poznaj odpowiadające im  wartości rytmiczne pauz: 

https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U

4.Narysuj kompozycję  – pracę  pt.”Muzyczne znaki”  , która będzie przedstawiała  , na przykład muzycznego motylka , którego skrzydełka zdobią kolorowe  całe nuty , półnuty, ćwierćnuty , ósemki  i pauzy : całonutowe , półnutowe , ćwierćnutowe i ósemkowe …..  wykorzystaj całą kartkę A 4.

MIŁEJ ZABAWY  !!!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

MUZYKA  KL. IV  -  5.05 – 8.05.20r.

Temat:  Muzyka opowiada. Warsztat muzyczny.

1.Wysłuchaj koncertu skrzypcowego „Wiosna” A. Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku” cz. I

-  wymień dwa odgłosy wiosennej przyrody , które ilustruje muzyka:………………………….

- jaki nastrój wywołuje ten fragment utworu: ………………………………..

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

2.Powtórz i utrwal  tekst piosenki  „Ekorock”  - podręcznik str.102

https://www.youtube.com/watch?v=FU0OsdefkSE

3.Zaśpiewaj karaoke:

https://www.youtube.com/watch?v=oniuzsH6Bt8

4.Posłuchaj utworu Nikołaja Rimski-Korsakowa pt.”Lot trzmiela” z opery „Bajka o carze Sałtanie” . Jaki instrument naśladuje w utworze brzęczenie lecącego trzmiela?

https://www.youtube.com/watch?v=Q3jBhSFZTDM

Lot trzmiela naśladuje  ………………………………

Klasa V – 07.05.20r – muzyka

Temat: Śpiewajmy razem – chór. Rodzaje chórów.

1.Wysłuchaj piosenki „Chodź pomaluj mój świat” w wykonaniu zespołu „Dwa plus Jeden”

 zapoznaj się z tekstem i melodią.

https://www.youtube.com/watch?v=8fL5mNR8lrw

2.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke z tekstem.

 

https://www.youtube.com/watch?v=L9xuROH4194

3.Odpowiedz na postawione pytani:

Jakie znasz rodzaje chórów………………………………………………………………………………………………..

Kto wykonuje muzykę wokalną………………………………………………………………………………………….

Głos chóralny to……………………………………………………………………………………………………………….

A cappella to śpiew……………………………………………………………………………………………………

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP Historia  w czwartek 07.05.20r

-  godz. 9.00 lub 12.00

 

Klasa VI – muzyka 06.05.20r.

Temat : Z dziejów muzyki – barok. Jan Sebastian Bach.

1.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Zacznij od Bacha”,

https://www.youtube.com/watch?v=SwLNLFbK7q4

2.Zaśpiewaj w formie karaoke.

https://www.youtube.com/watch?v=X8GcTCSURdU

3.Cechy muzyki baroku – wpisz do zeszytu.

- kunsztowna i ozdobna muzyka zgodnie z zasadami polifonii,

- polifonia, określa się tak wielogłos w którym każdy głos wykonuje niezależną melodię, współbrzmiącą jednak z pozostałymi melodiami np. kanon i fuga,

- powstaje nowa forma wokalno – instrumentalna – opera,

- najwybitniejszymi przedstawicielami muzyki baroku byli: Jan Sebastian Bach,

Jerzy Fryderyk Haendel, Antonio Vivaldi,

- niedoścignionym Mistrzem fugi był Jan Sebastian Bach,

-  fuga to utwór instrumentalny głównie na organy i klawesyn w której temat – główna  melodia,

kilkakrotnie przechodzi przez wszystkie głosy, słuchając mamy wrażenie ze głosy

 się nawzajem ścigają,

4. Posłuchaj utworu Jana Sebastiana Bacha - Fuga – g - moll.

https://www.youtube.com/watch?v=q-gMThM753I

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartek godz. 9.20 i 12.20.

 

Klasa VII – muzyka 06.05.20r.

Temat : Z dziejów muzyki – muzyka XX wieku.

1.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Wrażenia”

https://www.youtube.com/watch?v=34aE7XzgDmk

2. Dokończ zdanie i wpisz do zeszytu z podręcznika (s133-135) w jaki sposób kompozytorzy w swoich utworach przedstawiali  impresjonizm - nowy kierunek w muzyce - chwilowe ulotne wrażenia, zjawiska, przedstawianie świata.

Do przedstawiania świata w muzyce służą ………………………………………………………..

W XX wieku kompozytorzy utworach wokalnych wykorzystywali ……………………………....

Wypisz jakie nowe brzmienia starali się wydobywać muzycy XX wieku ………………………….

Do gry zaczęto wykorzystywać różne przedmioty codziennego użytku takie jak:…………………….

3.Wykonaj ilustrację plastyczną do utworu „Światło księżyca” Claude’a Dbussy’ego,        francuskiego kompozytora muzyki impresjonizmu.

https://www.youtube.com/watch?v=Gc4tVgc1-tY

4.Wypisz z podręcznika polskich kompozytorów, którzy wprowadzili nowe brzmienia, nowe zapisy partytur, wymyślone znaki do muzyki XX wieku.

…………………………………………………………………………………………………………..

ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE KLAS  4-8

TEMAT :  HYMN UNII  EUROPEJSKIEJ.

Hymnem Unii Europejskiej od 1993 roku jest „Oda do radości”. Utwór ten pochodzi z finału IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Beethoven napisał melodię „Ody...”, natomiast tekst zaczerpnął z poematu Fryderyka Schillera, ponieważ utożsamiał się z wizją braterstwa zawartą w jego treści.   

Beethoven często nazywany jest nowatorskim klasykiem, w IX symfonii jako pierwszy wprowadził głos ludzki, czyli symfonia ta stała się utworem wokalno‑instrumentalnym.

Z tego względu, że w Unii Europejskiej występuje wiele narodowości, podczas uroczystości obowiązuje wersja instrumentalna hymnu, którą opracował Herbert von Karajan. Hymn wyraża wspólne wartości państw członkowskich i nie zastępuje roli hymnów narodowych. Rękopis symfonii został wpisany w 2001 roku na listę UNESCO.

Wysłuchaj fragmentu finału IX Symfonii Beethovena. Dzieło to zostało napisane na orkiestrę symfoniczną. Zwróć uwagę na głosy ludzkie. W partiach wokalnych Beethoven obsadził sopran, alt, tenor, barytonchór.

https://www.youtube.com/watch?v=_-mvutiDRvQ

Zapoznaj się z tekstem „Ody do radości”  i zaśpiewaj z chórem , a następnie samodzielnie

 z podanym podkładem instrumentalnym.

Śpiew z tekstem – https://www.youtube.com/watch?v=BiW4YNUmI5M

 Karaoke + tekst –  https://www.youtube.com/watch?v=GcuN59DKZGQ

............................................................................................................................

EDUKACJA MUZYCZNA  KL. 1-3 SP

Temat : Gram akompaniament rytmiczny do piosenki „Nasza planeta”.

1.Co to jest rytm. Posłuchaj Pani Nutki  i wykonaj zadania:

https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0

Narysuj wartości rytmiczne nut:

- całe nuty   -    ……………………………………………………….

- półnuty   –      ………………………………………………………

- ćwierćnuty   -   ……………………………………………………….

- ósemki   -       ……………………………………………………………

b)   wyklaszcz  kolejne  wartości rytmiczne

c) wykonaj  bębenek wg własnego pomysłu

2. Zaśpiewaj  piosenkę „ Nasza planeta” , a następnie zagraj akompaniament rytmiczny

na swoim bębenku.

 

 https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

  

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Muzyka klasa IV – 27-30 .04.20r.

Temat :  Majowe Święta Polaków.

1.Wymień symbole narodowe:

https://www.youtube.com/watch?v=VimRhVckkLs

 

2.Wysłuchaj i zaśpiewaj „Mazurek Dąbrowskiego” ( 4 zwrotki z tekstem)

Zachowując postawę „Baczność”

 

https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU

 

3.Hymn Polski karaoke:

 

https://www.youtube.com/watch?v=CVVH1dDeT_Q

4.Zapoznaj się z piosenką pt. „Polska flaga”

 

https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0

 

Przeczytaj tekst piosenki i zaśpiewaj z nagraniem.

 

http://jbizon.prv.pl/246/polska-flaga/

I. Każde państwo ma symbole, które znają inne kraje:
  Hymn państwowy, godło, flaga – im szacunek się oddaje.
   Kiedy w świecie ją zobaczysz, jak kołysze się na maszcie,
  Poznasz barwy narodowe przypisane Polsce właśnie.

Ref:
Biel i czerwień – dwa kolory, które każdy Polak zna.
To nasz symbol narodowy, co od lat niezmiennie trwa.
Czasem godło ją ozdabia, czasem orła na niej brak.
To jest właśnie polska flaga, patriotyzmu piękny znak!

II. Z wielką duma na mundurze każdy żołnierz ją naszywa.
      Nazywana jest banderą, kiedy statek pod nią pływa.
     Przypisana jest na stałe instytucjom i urzędom.
    Gdy powiewa na ulicach zapowiada wielkie święto!

 III. Uroczystość narodowa bez niej odbyć się nie może,
     wtedy zdobi polskie domy od Beskidów aż po morze.
     Choć zwiastuje ważnie daty, to nie kłamią kalendarze:
      Drugi maja to rocznica poświęcona polskiej fladze.

 Lekcje muzyki dla klasy IV w TVP 3 w czwartki godz. 8.00 lub 12.30

 

 

Klasa V   -   27-30.04.20r. – muzyka.

Temat: Muzyka ilustracyjna i programowa.

1.Utrwalenie piosenki „Mokro”

https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ

2.Wpisz do zeszytu:  Co to jest muzyka ilustracyjna?

3.Posłuchaj utworu Edwarda Griega – „Poranek” i wykonaj ilustrację do tego utworu:

 https://www.youtube.com/watch?v=E7gdm0YLx6c

4. Wpisz do zeszytu:  Co to jest muzyka programowa?

Wysłuchaj przykładu takiej muzyki: „Słoń z cylku Karnawał zwierząt” – Camile Saint-Seans:

https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP Historia  w czwartki godz. 9.30 lub 14.00

 

 

Klasa VI/VII – muzyka – 29.04.20r.

Temat: Warsztat muzyczny – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.

1.Utrwalenie piosenki „Orkiestry dęte”

https://www.youtube.com/watch?v=ImSOqzUXO1I

2. Przypomnij sobie jakie instrumenty wchodzą w skład orkiestry dętej.

3.Posłuchaj i zaśpiewaj Hymn Polski w wykonaniu orkiestry dętej.

https://www.youtube.com/watch?v=wq0FMN-xWEI

 

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartki godz. 10.00 lub 14.30

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP Rozrywka w czwartki godz. 9.30 lub 14.00.

 

 

 

 

Zajęcia wokalno – artystyczne 27-30.04.20r.

 

Temat : Pieśni o naszej ojczyźnie.

 

1.Polskie symbole narodowe:

 

https://www.youtube.com/watch?v=VimRhVckkLs

 

2.Wysłuchaj i zaśpiewaj „Mazurek Dąbrowskiego” ( 4 zwrotki z tekstem)

Zachowując postawę „Baczność”

 

https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU

 

3.Hymn Polski karaoke:

 

https://www.youtube.com/watch?v=CVVH1dDeT_Q

4.Zapoznaj się z piosenką pt. „Flaga”

https://www.youtube.com/watch?v=OFLrQyj7964

5.Zaśpiewaj pieśń o fladze  – karaoke z tekstem:

ttps://www.youtube.com/watch?v=9eiRcMzlFZw

6.Powtórz piosenkę „Płynie Wisła płynie” –śpiew:

https://www.youtube.com/watch?v=4go49Ey13rM

7.„Płynie Wisła płynie” – karaoke z melodią:

https://www.youtube.com/watch?v=OVB5DEpYAr8

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

EDUKACJA MUZYCZNA  KL. 1-3 SP

Temat : Majowe Święta Polaków. Nauka piosenki „Kto ty jesteś”.

  1. Rozwiąż krzyżówkę patriotyczną:

https://www.youtube.com/watch?v=sHMwwh6zeCk

  1. Wymień i zapisz polskie symbole narodowe:
  2. Zaśpiewaj z nagraniem  „Mazurek Dąbrowskiego” zachowując  postawę

„ na baczność”

  •  

 

  1.  Naucz się  wiersza . „Kto ty jesteś” :
  2.  

 

  1. Zaśpiewaj  melodię  wiersza  „Kto ty jesteś”  z Agnieszką Światowiec
  2.  

 

  1. Narysuj polską flagę  dwustronnie  i ozdób nią okno swojego pokoju.

 

  •  

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Klasa VI/VII – muzyka – 22.04.20r.

Temat: Nauka piosenki „Orkiestry dęte”

1. Naucz się i wykonaj piosenkę w formie karaoke z tekstem i linią melodyczną:

https://www.youtube.com/watch?v=ImSOqzUXO1I

2.Wypisz nazwy instrumentów dętych blaszanych, drewnianych i perkusyjnych

występujących w orkiestrach dętych:

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartki godz. 10.00 lub 14.30

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP Rozrywka w czwartki godz. 9.30 lub 14.00.

 

Klasa V   -   21- 24.04.20r. – muzyka.

 Zajęcia wokalno – artystyczne – 21 – 24.04.20r.

Temat : Muzyka i przyroda. Nauka piosenki artystycznej „Mokro”

1.Wysłuchaj piosenki i zapoznaj się z tekstem zapisanym poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ

Napadał deszcz do szklanki, napadał w rów. W deszczówce moczą nogi, Zmęczone cienie chudych psów. Z sufitu kapią krople, w dziurawy dzban, zagapił się przez szybę, na mokra panią, mokry pan.

Ref. W przemoczonej trawie, Chrapie ślimak zły, Ślimaku pokaz rogi, Dam ci sera na pierogi. Nie pokażę rogów, Bo nakapie mi na lewy róg i prawy, Nie, nie wyjdę z mojej trawy.

2. Kałuże tyją strasznie, pękają w szwach. wyleją na chodniki, i będzie powódź, że aż strach. W kaloszu masz dwie dziury, i w płaszczu też. I będziesz siedział u mnie, aż wyschną dachy, wyschnie deszcz.

Ref. W przemoczonej trawie, Chrapie ślimak zły, Ślimaku pokaz rogi, Dam ci sera na pierogi. Nie pokażę rogów, Bo nakapie mi na lewy róg i prawy, Nie, nie wyjdę z mojej trawy.

2.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke z tekstem.

„Mokro” – Karaoke -  https://www.youtube.com/watch?v=3vPJKva5vRM

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP Historia  w czwartki godz. 9.30 lub 14.00

 

Temat:  Dzień Ziemi . Muzyka i ekologia.

  1. Zapoznaj się tekstem piosenki  „Ekorock”  - podręcznik str.102
  2. Posłuchaj  piosenki „Ekorock” i naucz się śpiewać:

https://www.youtube.com/watch?v=FU0OsdefkSE

  1. Napisz w zeszycie krótką notatkę o Dniu Ziemi – podręcznik str.103
  2. Zaśpiewaj karaoke:  https://www.youtube.com/watch?v=oniuzsH6Bt8
  3. Edward Grieg „Poranek” – wysłuchaj utworu , uruchom swoją wyobraźnię

i narysujilustrację dotego utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=x463zoWpiVI     

1. Rozwiąż rebus.

Hasło:………………………………………………………………………………………….

 

2. Zaznacz jeden instrument, który najlepiej ilustruje – Twoim zdaniem – śpiew ptaków

 

3. Odszukaj hasło ukryte w diagramie. W tym celu rozpocznij od wyróżnionego

pola i odczytaj co trzecią literę. Zapisz rozwiązanie w wyznaczonym miejscu.

 

 

 

Rozwiązanie: …………………………………………………………………………………..

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy IV w TVP 3 w czwartki godz. 8.00 lub 12.30

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

EDUKACJA MUZYCZNA  KL. 1-3 SP

Temat : Nauka piosenki „Nasza planeta”.

  1. Rytmiczna rozgrzewka –  muzyczne „stop” czyli pauza​
  2. Wiosenne odgłosy

Posłuchaj , nazwij i narysuj usłyszane wiosenne odgłosy przyrody w utworzeLeopolda Mozarta „Symfonia dziecięca – wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=QaQDZ6xZyhE

  1. Naucz się śpiewać piosenkę „Nasza planeta”

- Jakie czynności związane z dbałością ozachowanie czystości ziemi

są wymienione w piosence?

- Zrób ilustrację do piosenki , np. narysuj naszą planetę.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

ZAJĘCIA WOKALNO – ARTYSTYCZNE  15-17.04.20r

Temat: Nauka piosenki „Śpiewam i tańczę”

1.Naucz się tekstu i zaśpiewaj piosenkę

https://www.youtube.com/watch?v=YZyZIWxVr8o

1. Dość mam zakręconych prób .Nie oddychaj pauzę zrób!                       

Pan reżyser sto pomysłów ma.                                                                   

Stój poczekaj przerwij bo taka barwa to nie to.                                            

Nagrywamy .Cisza! Próba trwa.                                                                   

         Oczy zamykam, uciekam                                                                   

         Na wielkiej scenie jestem w blasku lamp.                                           

Ref. Śpiewam i tańczę, mój teatr jest wielki.                                                 

A skrzypek gra pięknie i kocha mnie tak.                                                    

Śpiewam i tańczę jak dobrze i lekko.                                                           

Zza sceny ktoś mruga i daje mi znak.                                                          

2.Nikt nie widzi moich łez. Spróbuj znowu, oddech weź!

zaczynamy, więc postaraj się!

Teraz wolniej! Mamy czas. Powtórzymy jeszcze raz.

a ja wiem że i tak będzie źle.

           Oczy zamykam, uciekam

           Na wielkiej scenie jestem w blasku lamp.

Ref. Śpiewam i tańczę ..........

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Klasa IV/V – 15 – 17.04.20r.

Temat: Warsztat muzyczny. Utrwalenie poznanych piosenek.

1. Utrwalenie piosenki w wykonaniu zespołu „Skaldowie”,  zaśpiewaj

 z zespołem  https://www.youtube.com/watch?v=XhJEx9VPESA

- indywidualny śpiew w formie karaoke:

https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk

2. Utrwalenie „wielkanocnej piosenki”,

- indywidualny śpiew w formie karaoke z tekstem –

https://www.youtube.com/watch?v=vfVyd3DYfCo

 

Klasa VI/VII – 15.04.20r.

Temat: Instrumenty dęte – podział i brzmienie.

1.Grupy instrumentów dętych: drewniane, blaszane, miechowe.

2.Wpisz do zeszytu i poznaj:

Instrumenty dęte drewniane: flet, klarnet, obój, fagot, rożek angielski, saksofon

Instrumenty dęte blaszane: trąbka, puzon, waltornia – róg, tuba

Instrumenty dęte miechowe: akordeon, organy.

3.Posłuchaj brzmienia poszczególnych instrumentów dętych i poznaj w jaki sposób powstaje dźwięk:

- dęte blaszane i drewniane; https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw

- dęte miechowe – akordeon i organy: https://www.youtube.com/watch?v=7VSIaP5MLHo

https://www.youtube.com/watch?v=VEdKSlkgdkQ

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Klasa VII – 01.04.20r.

Temat: Balet i taniec klasyczny.

1.Wysłuchaj tematu z baletu Piotra Czajkowskiego „Jezioro łabędzie”

https://www.youtube.com/watch?v=xQwYKNMu0mQ

2.Napisz na podstawie podręcznika str.123 - 126, informacje na temat baletu.

3.Uzupełni zdanie:

- taniec współczesny wywodzi się z  ……………………………………( podręcznik str. 125)

Klasa VII – 08.04.20r.

Temat: Warsztat muzyczny  – utrwalenie wiadomości.

1.Jaką epokę reprezentują Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko.

Podkreśl właściwą odpowiedź: - barok      - klasycyzm,      - romantyzm

2.Wymień formy muzyczne w twórczości Fryderyka Chopina:

- ……………………………………………………………………………………………….

3. Wymień formy muzyczne w twórczości Stanisława Moniuszki:

- ………………………………………………………………………………………………….

4. Do podanego opisu wpisz nazwę tańca:

a) wolny, melancholijny, metrum 3/4 - ……………………………..

b) tempo bardzo szybkie, metrum 3/8, skoczny obracany - …………………………….

c) dostojny, poważny, uroczysty metrum 3/4- ……………………………………………..

5.Dopisz do podanych kompozytorów tytuły dzieł baletowych:

a)Piotr Czajkowski – Rosja - ……………………………………………………..

b)Karol Szymanowski – Polska - ………………………………………………….

c)Leo Delibes (czyt. Delib) – Francja - ………………………………………….

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP rozrywka w czwartki godz. 9.30 lub 14.00

...........................................................................................

Klasa VI – 01.04.20r

Temat: Z muzyką w tle. Funkcje muzyki w filmie i reklamie.

1.Posłuchaj muzyki filmowej – temat z filmu „Gwiezdne wojny”

https://www.youtube.com/watch?v=_D0ZQPqeJkk

2.Napisz krótką notatkę w zeszycie: Jaką funkcję pełni muzyka zastosowana w filmie i reklamie na podstawie wysłuchanego utworu i podręcznika str. 112-115

3. Które teledyski dostępne w telewizji i Internecie najbardziej Wam się podobają?

Wymień swoje ulubione teledyski ( tytuły piosenek i ich wykonawców).

4.Wypisz z podręcznika str. 114 – polskich kompozytorów muzyki filmowej.

Klasa VI – 08.04.20r

 Temat : Warsztat muzyczny – utrwalenie wiadomości.

1.Zapisz tytuły co najmniej trzech dzieł Fryderyka Chopina?

- ………………………………………………………………

-…………………………………………………………………

-………………………………………………………………..

2.Do podanego opisu wpisz nazwę tańca:

a) wolny, melancholijny, metrum 3/4 - ……………………………..

b) tempo bardzo szybkie, metrum 3/8, skoczny obracany - …………………………….

3.Podkreśl właściwą odpowiedź:

a) Folklorem nazywamy:   - rodzaj tańca,       – kulturę ludową,          - zwój nut,

b) Etnograf zajmuje się :   - wywoływaniem zdjęć,    - obserwowaniem motyli,  - badaniem folkloru

c) Do polskich tańców narodowych należy;       - walc,     - marsz,     - oberek,    - kujawiak

4. Podaj informacje na temat wybranego polskiego musicalu:

Tytuł - ……………………………………………………………….

Kompozytor - …………………………………………………………..

Autor libretta (tekstu) - ………………………………………………..

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartki godz. 10.00 lub 14.30

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Temat:  Muzyczne powitanie wiosny – 01.04.20r klasa V

1.Zapoznanie z piosenką „Wszystko kwitnie wkoło” –

- posłuchaj piosenki w wykonaniu zespołu „Skaldowie”, naucz się tekstu i zaśpiewaj

 z zespołem  https://www.youtube.com/watch?v=XhJEx9VPESA

- następnie zaśpiewaj sam w formie karaoke:

https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk

2.  Wykonaj wymyślony przez siebie taniec do melodii piosenki.

3.Posłuchaj i nazwij wiosenne odgłosy przyrody w wysłuchanym utworze muzycznym Leopolda Mazarta (czytaj Mocarta) Symfonia dziecięca, część I i wpisz je do zeszytu. – str. 97

https://www.youtube.com/watch?v=QaQDZ6xZyhE

Zachęcam do obejrzenia lekcji muzyki w TVP historia w czwartek o godzinie 9.30 lub 14.00.

Temat: Wielkanoc . Tradycje wielkanocne: zwyczaje i obrzędy -08.04.20r

1.Naucz się tekstu i melodii „wielkanocnej piosenki”

- zaśpiewaj w formie karaoke z tekstem - https://www.youtube.com/watch?v=vfVyd3DYfCo

2. Wymień obyczaje wielkanocne, wpisz do zeszytu .

3. Napisz z jakim świętem, kojarzy Ci się fragment wysłuchanego utworu „Alleluja”

z oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla.

https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c

4.Narysuj w zeszycie pisankę muzyczną.

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP historia w czwartki godz. 9.30 lub 14.00

..................................................................

Temat:  Muzyczne powitanie wiosny – 31.03. -  01.04.20r klasa IV

1.Zapoznanie z piosenką „Wszystko kwitnie wkoło” – podręcznik str. 96

- posłuchaj piosenki w wykonaniu zespołu „Skaldowie”, naucz się tekstu i zaśpiewaj

 z zespołem  https://www.youtube.com/watch?v=XhJEx9VPESA

- następnie zaśpiewaj sam w formie karaoke:

https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk

2.  Wykonaj wymyślony przez siebie taniec do melodii piosenki.

3.Posłuchaj i nazwij wiosenne odgłosy przyrody w wysłuchanym utworze muzycznym Leopolda Mazarta (czytaj Mocarta) Symfonia dziecięca, część I i wpisz je do zeszytu. – str. 97

https://www.youtube.com/watch?v=QaQDZ6xZyhE

Temat: Wielkanoc . Tradycje wielkanocne: zwyczaje i obrzędy - 07 - 08.04.20r klasa IV

1.Naucz się tekstu i melodii „wielkanocnej piosenki” – podręcznik str. 100

- zaśpiewaj - https://www.youtube.com/watch?v=vfVyd3DYfCo

2. Przeczytaj i wymień obyczaje wielkanocne, wpisz do zeszytu – podręcznik str. 99

3. Napisz z jakim świętem, kojarzy Ci się fragment wysłuchanego utworu „Alleluja”

z oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla.

https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c

4.Narysuj w zeszycie pisankę muzyczną.

Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy IV w TVP 3 w czwartki godz. 8.00 lub 12.3

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

EDUKACJA  MUZYCZNA  dla klas 1-3 SP 

ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ  klasy 4-8 SP

Temat : W świecie instrumentów.

  1. Wysłuchaj kilka razy piosenki pt. „Wesołe instrumenty” .
  2.  Naucz się tekstu i melodii piosenki.

- link internetowyhttps://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY

 3. Zapoznaj się z budową ,barwą brzmienia instrumentów , a także nazywaj je:

          bębenek , trąbka, akordeon,

           ksylofon, flet,  tamburyn,

           fortepian, gitara, talerze – 

        na podstawie filmiku:   https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8

  1. Narysuj 5 instrumentów wymienionych w piosence.
  2. Utrwalaj sobie piosenkę  „Wesołe instrumenty”

-------------------------------------------------------------------

ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE KLAS  4-8

TEMAT :„Kiedy przyjdzie wiosna” – nauka piosenki.

Formy aktywności muzycznej Dlaczego każdy człowiek potrzebuje kontaktu z muzyką? Kontakt z muzyką zaspakaja potrzebę obcowania z pięknem, doznawania wzruszeń wywoływanych muzyką, wzbogaca osobowość, pogłębia wrażliwość i przynosi radość. Do coraz lepszego rozumienia muzyki, do jej głębszego poznawania i przeżywania, prowadzi aktywne działanie muzyczne, czyli:

  • śpiewanie pieśni i piosenek (śpiew);
  • gra na instrumentach (gra);
  • ruch przy muzyce (ruch);
  • aktywne słuchanie muzyki (słuchanie);
  • próby własnej twórczości (tworzenie).

Na drodze własnej aktywności muzycznej znajdują się obszary, które pomagają w rozumieniu muzyki. Są to:

  • praktyczne wiadomości o muzyce, czyli zasady muzyki;
  • znajomość zapisu nutowego;
  • kształcenie głosu, słuchu muzycznego, poczucia rytmu i pamięci muzycznej.

Wśród wymienionych, aktywnych działań muzycznych, najważniejsze miejsce zajmuje śpiew. Na lekcjach w szkole realizacja śpiewu odbywa się poprzez poznawanie i wykonywanie piosenek. Repertuar piosenek dla dzieci i młodzieży jest ogromny i bardzo urozmaicony, zarówno pod względem materiału muzycznego, jak i tekstu. Poniżej zaprezentowano  piosenkę, wybraną wg kategorii: pory roku.

https://www.youtube.com/watch?v=pBQ6GxG4NPU

Kiedy przyjdzie wiosna?

autor muzyki – Maciej Małecki
autor tekstu – Elżbieta Szeptyńska

1. Minął luty, a mróz ciągle trzyma,
wszystkim nam się znudziła ta zima.
Ciepłe buty i czapy wyrzucamy do szafy,
ale wiosny wciąż nie ma i nie ma.

Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.

2. Wiosno, wiosno gdzie jesteś odpowiedz,
czy zaspałaś, czy ruszył lodowiec?
Co dzień pytam się słonka razem ze mną biedronka
i spod śniegu malutka poziomka.

Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.

Jest to piękna piosenka, zarówno pod względem muzycznym, jak i literackim. Skłania do rozmowy na temat nastroju w muzyce i sztuce: piękny, liryczny wstęp instrumentalny, nastrojowa linia melodyczna I cz. i żywsza, bardziej ruchliwa II cz., podkreślający odczucia akompaniament fortepianu. Linia melodyczna, akompaniament i tekst przedstawiają obraz wczesnej wiosny: tęsknota za słoneczną i kolorową wiosną, nadzieja – pierwsze symptomy budzącej się z zimowego snu przyrody.
Naukę piosenki można połączyć z malowaniem wiosennego krajobrazu: dobór kolorów i techniki malarskiej oraz ze słuchaniem utworów związanych z tematyką wiosenną, np. trzy części WiosnyCzterech pór roku A. Vivaldiego.  https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

  Piosenka Kiedy przyjdzie wiosna? utrzymana jest w minorowej (molowej) tonacji – f‑moll, metrum 4/4 i umiarkowanym tempie.

  • początkowy fragment rytmu: wykonaj rytmiczną recytację tekstu: „Minął luty a mróz ciągle trzyma, wszystkim nam się znudziła ta zima”, z realizacją gestodźwieków – cztery klaśnięcia w takcie; a następnie zagraj rytm na dowolnym instrumencie perkusyjnym.

----------------------------------------------------------------

Realizacja  25.03.20r do 31.03.20r

Klasa  IV

Temat: Warsztat muzyczny.

1.Utrwalenie informacji o dzieciństwie Fryderyka Chopina w oparciu o film dokumentalny    „Warszawa Chopina” - https://www.youtube.com/watch?v=s2_coVXj9bI

2. Instrumenty perkusyjne.

Uzupełnij w zeszycie:

Jakich instrumentów perkusyjnych użyjesz do naśladowanie różnych odgłosów przyrody:

 Podręcznik str. 80-82

Padający deszcz - …………………………

Liście szeleszczące na wietrze - ………………………………….

Kumkanie żaby - ………………………………………………….

Galop konia - ………………………………………………..

Maszerujące wojsko - ……………………………………..

3.Wykonaj ćwiczenia rytmiczne używając tataizacji i wyklaszcz podany rytm: https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk&list=RD4vZ5mlfZlgk&start_radio=1

Klasa V.

Temat : Folklor naszych sąsiadów.

1.Obejrzyj  i napisz krótką charakterystykę ludowego tańca czeskiego – „polki”

- podręcznik strona 112

https://www.youtube.com/watch?v=IHppEQ4Ku58

2. Zaśpiewaj i zatańcz słowacką pieśń ludową – „Tańcuj, tańcuj”

- podręcznik str.113

https://www.youtube.com/watch?v=9JP39ZqN-Gs

3.Obejrzyj przykłady muzyki ludowej Ukrainy:

- kozak - https://www.youtube.com/watch?v=sudbr6NPt-E

4.Muzyka ludowa Rosji  - przeczytaj podręcznik str. 116,                                                                                     obejrzyj i wysłuchaj znanej rosyjskiej piosenki ludowej „kalinka” https://www.youtube.com/watch?v=WP9a-OTn2QA

Klasa VI.

Temat: Muzyczne widowiska.

1.Piosenka – „Śpiewam i tańczę” – str. 104 podręcznik

Naucz się tekstu i zaśpiewaj piosenkę -  https://www.youtube.com/watch?v=YZyZIWxVr8o

2.Formy muzyczno teatralne: operetka, musical i rewia.

Obejrzyj fragmenty tych form:

- kankan z operetki „Orfeusz w piekle”

 - https://www.youtube.com/watch?v=ZAeiIK6R37c

- Piosenka Próżnego z musicalu „Mały Książę”

https://www.youtube.com/watch?v=lkWkiANQc2U

- „Memory” z musicalu „Koty”

-https://www.youtube.com/watch?v=TgIF0ObVMyg

 - Rewia na lodzie - Disney  - „Magiczny Świat Lodu”

 

- https://www.youtube.com/watch?v=tg39j7nKs1Y

Napisz krótką charakterystykę poszczególnych widowisk muzycznych – podręcznik str. 106-111

 

Klasa VII

Temat: Stanisław Moniuszko .

1.Życie i twórczość  - podręcznik str. 119-121,

- obejrzyj prezentację o kompozytorze -  https://www.youtube.com/watch?v=O1eoTyLQmug

2.Naucz się tekstu i melodii pieśni – „Prząśniczka” podręcznik 118,

zaśpiewaj w formie karaoke - https://www.youtube.com/watch?v=NuyQgxWzqxA

---------------------------------------------------------------------------------

Klasa IV

Temat : Ludowa zabawa.

1.Piosenka ludowa „Uciekła mi przepióreczka” – posłuchaj i zaśpiewaj podręcznik strona 87. https://www.youtube.com/watch?v=EbcOfoE1-Lk

2.Co to jest folklor.

Napisz krótką notatkę na podstawie podręcznika str. 88/89

3.Polskie tańce narodowe – podręcznik str. 90/91

- wypisz je do zeszytu,

- wyklaszcz rytm mazura z piosenką ludową o przepióreczce.

Klasa V

Temat: Na ludową nutę.

1.Piosenka ludowa „Hej, na krakowskim rynku” – posłuchaj i zaśpiewaj podręcznik strona 105-106. https://www.youtube.com/watch?v=YedDkoTUx9w

2. Cechy i rytm krakowiaka.

- zapisz w zeszycie str. 106-107

3. Zapoznaj się ze znaczeniem terminów muzycznych: synkopa i kapela ludowa.

4.Zaśpiewaj i zatańcz na melodię ludowa „Krakowiaczek jeden” str. 110 https://www.youtube.com/watch?v=fb-rFw5evTg

Klasa VI

Temat: Kujawiak z oberkiem. Etnografia.

1.Piosenka ludowa  w rytmie kujawiaka „Czerwone jabłuszko”, - posłuchaj i zaśpiewaj podręcznik strona 98, https://www.youtube.com/watch?v=vub9etf5uGU https://www.youtube.com/watch?v=7EPZ2sUdY0o

2.Napisz notatkę o polskich tańcach narodowych kujawiaku i oberku – podręcznik str. 99-100  – posłuchaj „Kujawiaka a-moll” Henryka Wieniawskiego i „oberka G- dur nr.1” Grażyny Bacewicz. https://www.youtube.com/watch?v=_zeu4i8dNtI

 https://www.youtube.com/watch?v=lN47dQN6l5I

3.Etnografia i Oskar Kolberg – podręcznik str. 102-103

- napisz kim był Oskar Kolberg i czym się zajmował, wyjaśnij znaczenie etnografia.

 

Klasa VII

Temat: Polonez. Opracowanie artystyczne muzyki ludowej.

1.Powtórz wiadomości o Fryderyku Chopinie – podr. str. 106-113.

2. Napisz notatkę o polonezie – podręcznik str. 115,

3. poznaj kroki poloneza Wojciecha Kilara na podstawie fragmentu filmu „Pan Tadeusz” https://www.youtube.com/watch?v=qE44MVA79-A

4.Zapoznaj się i wyjaśnij jak rozumiesz pojęcia stylizacja

(opracowanie artystyczne muzyki ludowej)  - podręcznik str. 116-117

 

 

Muzyka jest wszędzie

Grajmy na dzwonkach