Muzyka
Klasa V – 25.06.20r.
Temat: Wakacje – muzyczny konkurs wokalny.
1. Zaśpiewaj piosenkę z tekstem i akompaniamentem gitary pt. „Ja mam tylko jeden świat”
https://www.youtube.com/watch?v=HDDgu3RVfA0
- następnie - zaśpiewaj w formie karaoke z linią melodyczną:
https://www.youtube.com/watch?v=4csOOqLnanU&t=14s
2.Przypominij sobie i zaśpiewaj poznaną piosenkę
z tekstem i śpiewem pt. „Familijny rock and roll”
https://www.youtube.com/watch?v=nzWcoQrZCF0
3. Zaśpiewaj kilka najpopularniejszych utworów śpiewanych przy ognisku.
- „Płonie ognisko w lesie” - https://www.youtube.com/watch?v=lD50sdWlqT0
- „Stokrotka” - https://www.youtube.com/watch?v=lb8vXnH0QpI
- „Szła dzieweczka do laseczka” - https://www.youtube.com/watch?v=DNOHJPthbmg
4.Zaśpiewaj jedną z Twoich ulubionych piosenek, nagraj swoje wykonanie i prześlij do oceny.
Klasa VI – 24.06.20r.
Temat: Warsztat muzyczny – utrwalenie poznanych wiadomości.
1.Zaśpiewaj piosenkę z ostatniej lekcji „Gdzie ta keja?”
https://www.youtube.com/watch?v=SRT2EZnpj-w
Zaśpiewaj piosenkę „Gdzie ta keja?” w formie karaoke z linią melodyczną i tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=Wv8vRFEar3Q
2.Przypomnij sobie, kim był Oskar Kolberg i co to jest etnografia?
3. Wymień poznane formy muzyczno teatralne?.............................................
4. Wymień instrumenty dęte drewniane, blaszane, miechowe?:……………………….
5.Przypomnij sobie cechy muzyki baroku i wymień poznanych kompozytorów z tego okresu?
……………………………………………………………………………………….
Klasa VII – 24.06.20r.
Temat: Warsztat muzyczny – utrwalenie poznanych wiadomości.
1.Zaśpiewaj piosenkę z ostatniej lekcji pt. „Radość najpiękniejszych lat”
https://www.youtube.com/watch?v=aWSZrchVVjE
Zaśpiewaj piosenkę „Radość najpiękniejszych lat”, w formie karaoke z linią melodyczną i tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=inLvHH0GgiM
2.Przypomnij sobie - Jaką epokę reprezentują Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko.
3.Napisz- ile oper skomponował Stanisław Moniuszko, wymień tytuły dwóch oper?
…………………………………………………………………………………..
4. Przypomnij sobie style muzyki rozrywkowej i ich wykonawców?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zajęcia wokalno – artystyczne – 21 – 26.06.20r.
Temat: Śpiewamy i tańczymy piosenkę ,,Tęcza”
1.Zapoznaj się z tekstem piosenki i posłuchaj jej w wykonaniu zespołu MY 3 - https://www.youtube.com/watch?v=snzHV-yNjj4
https://www.youtube.com/watch?v=lCePTquXswI
Mój balonik kartkę ma
A na kartce słowa dwa
Dwa życzenia płyną w górę
By odpędzić ciemną chmurę
Baloniku mój kochany
Leć nad morzem i górami
Niech powstanie dzisiaj tęcza
Która łączy nasze serca
Łączy serca nasze
Tęcza wypełnia nasze serca
Za każdym razem większa
Na horyzoncie kolorami gra 2x
Mój balonik piękny jest
Mój balonik kartkę ma
Gdy poleci teraz w górę
To odpędzi ciemną chmurę
Baloniku mój kochany
Leć nad morzem i górami
Niech powstanie dzisiaj tęcza
Która łączy nasze serca
Łączy serca nasze
ref.
Tęcza wypełnia nasze serca
Za każdym razem większa
Na horyzoncie kolorami gra 2x
Tęcza wypełnia nasze serca
Za każdym razem większa
Na horyzoncie kolorami gra 2x
2.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke : https://www.youtube.com/watch?v=b4ClFq0z3RE
3.Naucz się kroków i zatańcz : https://www.youtube.com/watch?v=BOee0YXaTqs
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Temat: Muzyczne powitanie lata.
1. Odszukaj sformułowanie ukryte w diagramie. W tym celu odczytuj co trzecią sylabę. Rozpocznij od sylaby umieszczonej w oknie lokomotywy.
………………………………………………………………………………………………….
2.Przeczytaj tekst .Naucz się śpiewać piosenki – kanonu pt. „Lubię podróże” (z pokazywaniem).
https://www.youtube.com/watch?v=tXcFmKaJitM
Lubię podróże i lubię kwiatów woń,
zielone wzgórze i morskiej wody toń,
ciepły ogniska blask, gdy zapada zmierzch.
Bum-ti-ra-ri, bum-ti-ra-ri, bum-ti-ra-ri, bum-ti-ra-ri....
3.Utrwalenie piosenki „Morskie opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=Qjd7uUGz-SE
4. Przyjrzyj się zamieszczonej ilustracji i wykonaj polecenia.
• Zapisz nazwy instrumentów widocznych na rysunku.
• Opracuj utwór rytmiczny pod tytułem Wakacyjna muzyka nawiązujący do ilustracji.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
UDANYCH WAKACJI !!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Zajęcia wokalno – artystyczne 10.06.20r.
Temat: Z piosenką na wakacje.
1. Zaśpiewaj piosenkę z tekstem i akompaniamentem gitary pt. „Ja mam tylko jeden świat”
https://www.youtube.com/watch?v=HDDgu3RVfA0
- następnie - zaśpiewaj w formie karaoke z linią melodyczną:
https://www.youtube.com/watch?v=4csOOqLnanU&t=14s
2.Zaśpiewaj piosenkę żeglarską z tekstem i melodią „Gdzie ta keja?”
https://www.youtube.com/watch?v=SRT2EZnpj-w
- następnie zaśpiewaj piosenkę „Gdzie ta keja?” w formie karaoke z linią melodyczną i tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=Wv8vRFEar3Q
3. Zaśpiewaj kilka najpopularniejszych utworów śpiewanych przy ognisku.
- „Płonie ognisko w lesie” - https://www.youtube.com/watch?v=lD50sdWlqT0
- „Stokrotka” - https://www.youtube.com/watch?v=lb8vXnH0QpI
- „Szła dzieweczka do laseczka” - https://www.youtube.com/watch?v=DNOHJPthbmg
MUZYKA – kl. 4 ( 8 - 25.06.20r.)
Temat: Muzykujemy wakacyjnie.
1.Na rozgrzewkę zaśpiewaj piosenkę Kokoleoko z klaskaniem:
https://www.youtube.com/watch?v=AP3xBC-V5Uo
2.Zapoznaj się z piosenką „Morskie opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=Qjd7uUGz-SE
3.Uzupełnij zdania :
a) „Morskie opowieści” to szanta, czyli ……………………………………………………………….
b)”Dar Pomorza” - ……………………………………………………………………………
c) Międzynarodowy Festiwal Piosenki Żeglarskiej „Shanties” odbywa się w …………………………
4. Zabaw się w „ wilka morskiego”.
Podczas zwrotek „Morskich opowieści” - naśladuj ruchy wioślarzy ,
a w czasie refrenu wykonaj opisane gesty:
Kto chce niechaj słucha – na przemian ruchami prawej i lewej ręki w rytmie ósemek
(8 ruchów) naśladuj wciąganie żagla na maszt
Kto chce niech nie słucha - w rytmie ćwierćnut tupnij na przemian 4x prawą i lewą nogą
Jak balsam są dla ucha – w rytmie ćwierćnut uderz 4x w uda na przemian prawą i lewą ręką
morskie opowieści – klaśnij 2x w rytmie półnut.
Zapisz podany powyżej czterotaktowy rytm refrenu w metrum 4/4 podanymi wartościami nut.
4/4……………………………./ ………………………../………………………./……………//
5. Posłuchaj utworu „Łodzie z bananami” wykonanej przez „wilków morskich”
https://www.youtube.com/watch?v=7G0zYozBTyo
MIŁEGO DNIA !!!!
Klasa VI – 10.06.20r.
Temat: Spotkajmy się na szlaku.
1. Zaśpiewaj piosenkę z ostatniej lekcji „Tyle słońca..”
https://www.youtube.com/watch?v=7o7hkZEcbNE
2.Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki żeglarskiej „Gdzie ta keja?”
https://www.youtube.com/watch?v=SRT2EZnpj-w
3.Wyjaśnij znaczenie słów występujących w tekście piosenki:
Keja……………………………………………………………………..
Amazonka………………………………………………………………
Jacht…………………………………………………………………..
Koja……………………………………………………………………..
Sznurki od szmat…………………………………………………………..
Zapyziały…………………………………………………………………..
Wyjałowieć………………………………………………………………..
4.Napisz jakie znaczenie ma muzyka podczas wakacyjnych spotkań i wędrówek.
……………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………
5.Zaśpiewaj piosenkę „Gdzie ta keja?” w formie karaoke z linią melodyczną i tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=Wv8vRFEar3Q
Klasa VII – 10.06.20r.
Temat: Z muzyką dalej w świat.
1.Zapoznanie z tekstem i melodią piosenki pt. „Radość najpiękniejszych lat”
https://www.youtube.com/watch?v=aWSZrchVVjE
2.Napisz i wyjaśnij znaczenie poznanych stylów i terminów muzycznych,
dotyczących zagadnień z ostatnich lekcji:
Folk……………………………………………………………………………………….
Muzyka country………………………………………………………………………….
Akompaniament…………………………………………………………………………..
Jazz (czyt.:dżez)………………………………………………………………………….
Improwizacja………………………………………………………………………………
Rock and roll (czyt.: rok end rol)……………………………………………………………
2.Zaśpiewaj piosenkę „Radość najpiękniejszych lat”, w formie karaoke z linią melodyczną i tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=inLvHH0GgiM
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
Temat: Bawię się piosenką „Jestem muzykantem”.
1.Na dzień dobry - Klaszczemy , tupiemy. skaczemy i tańczymy na powitanie:
https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs
2.Przypomnij sobie piosenkę „To jest nasz dzień”
https://www.youtube.com/watch?v=18J7GV8Zzvo
3.Obejrzyj filmik pt. Wizyta w szkole muzycznej i zapoznaj się z instrumentami. https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w
4. Zapraszam do zabawy z piosenką „ Jestem muzykantem”.
Zaśpiewaj i imituj grę na poszczególnych instrumentach.
https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
5.Narysuj wybrany instrument :
https://www.youtube.com/watch?v=OPnx5t5VOcE
MIŁEGO DNIA !!!!
MUZYKA – kl. 4 ( 8 - 25.06.20r.)
Temat: Muzykujemy wakacyjnie.
1.Na rozgrzewkę zaśpiewaj piosenkę Kokoleoko z klaskaniem:
https://www.youtube.com/watch?v=AP3xBC-V5Uo
2.Zapoznaj się z piosenką „Morskie opowieści”
https://www.youtube.com/watch?v=Qjd7uUGz-SE
3.Uzupełnij zdania :
a) „Morskie opowieści” to szanta, czyli ……………………………………………………………….
b)”Dar Pomorza” - ……………………………………………………………………………
c) Międzynarodowy Festiwal Piosenki Żeglarskiej „Shanties” odbywa się w …………………………
4. Zabaw się w „ wilka morskiego”.
Podczas zwrotek „Morskich opowieści” - naśladuj ruchy wioślarzy ,
a w czasie refrenu wykonaj opisane gesty:
Kto chce niechaj słucha – na przemian ruchami prawej i lewej ręki w rytmie ósemek
(8 ruchów) naśladuj wciąganie żagla na maszt
Kto chce niech nie słucha - w rytmie ćwierćnut tupnij na przemian 4x prawą i lewą nogą
Jak balsam są dla ucha – w rytmie ćwierćnut uderz 4x w uda na przemian prawą i lewą ręką
morskie opowieści – klaśnij 2x w rytmie półnut.
Zapisz podany powyżej czterotaktowy rytm refrenu w metrum 4/4 podanymi wartościami nut.
4/4……………………………./ ………………………../………………………./……………//
5. Posłuchaj utworu „Łodzie z bananami” wykonanej przez „wilków morskich”
https://www.youtube.com/watch?v=7G0zYozBTyo
MIŁEGO DNIA !!!!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚC
Temat: Piosenka z filmu „Zwierzogród”
1.Zapoznaj się z tekstem i melodią piosenki „Nie bój się chcieć”
https://www.youtube.com/watch?v=5SmJxq10q3Y
O, o, o, o, oł! /4x
Niech mówią co chcą ja jestem wierna snom
I sama dobrze wiem gdzie jak i co
Nauczył mnie czas - upada się żeby wstać
Bo ważne są tylko przyszłe dni
Uciekam stąd w nudy mgle nie chce żyć
Czy do stracenia coś mam?
Chyba nic!
Nie poddam się - mnie nie złamie nic
Każda z trudnych chwil tylko doda sił
Marzenia są w nas - nie trzeba nic tylko chcieć
Kto się nie boi ten już górą jest
Nie poddam się, mnie nie złamie nic
Zawsze przed siebie biec
Właśnie tak ma być
Marzenia są w nas
Nie trzeba nic tylko chcieć
Kto się nie boi
Ten już góra jest
O, o, o, o, oł!
Nie bój się chcieć.- 3x
2.Posłuchaj wykonania chóru Fabrykanci -
https://www.youtube.com/watch?v=5baI8Va1rWo
3.Rozpoznaj tytuł filmu na podstawie fragmentu piosenki –
https://www.youtube.com/watch?v=YauzgfWMThQ
POWODZENIA
MUZYKA – kl. IV ( 1- 5.06.20r.)
Temat: Niech żyją wszystkie dzieci !
1.Muzyczne powitanie:
Witam pięknie w czerwcowy dzień. To Święto Dzieci już mamy !
Sto lat! Sto lat! więc życzę Ci ! Piosenek , zabaw wspaniałych !
WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO !!!
2.Posłuchaj, zapoznaj się z tekstem i zaśpiewaj piosenkę z repertuaru Majki Jeżowskiej pt.
„Kolorowe dzieci”
-https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4
3. Dzieci na całym świecie uwielbiają zabawy . Z Afryki pochodzi piosenka dziecięca Kokoleoko. Zapoznaj się z tekstem i naucz się jej z klaskaniem:
- https://www.youtube.com/watch?v=AP3xBC-V5Uo
4.Teraz wysłuchaj jeszcze raz piosenki „Kolorowe dzieci”, włącz się do jej wykonania i odpowiedz :
- Jakie miejsca na świecie występują w piosence? Wypisz je i wyszukaj na mapie :
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………….
-Z ilu części się składa ta piosenka? Jaką ma budowę ?
………………………………………………………………………………………..
-Piosenka jest smutna czy wesoła? Podkreśl właściwe określenie i narysuj odpowiednią buźkę!
MIŁEGO DNIA !!!!
Klasa V - 04.06.20r.
Temat: Przy ognisku, czyli o akompaniamencie.
1.Poznajemy piosenki ogniskowe.
2.Zaśpiewaj kilka najpopularniejszych utworów śpiewanych przy ognisku
- „Płonie ognisko w lesie” - https://www.youtube.com/watch?v=lD50sdWlqT0
- „Stokrotka” - https://www.youtube.com/watch?v=lb8vXnH0QpI
- „Szła dzieweczka do laseczka” - https://www.youtube.com/watch?v=DNOHJPthbmg
3.Rodzaje akompaniamentu, muzyki która towarzyszy głównej melodii – przepisz do zeszytu.
Burdon – prosty akompaniament polegający na ciągłym wykonywaniu jednego długiego dźwięku,
Akompaniament rytmiczny – wykonywany na instrumentach perkusyjnych,
Półplayback – akompaniament odtwarzany z płyty,
Akompaniament harmoniczny – składa się z różnych współbrzmień.
4.Zaśpiewaj jedną z Twoich ulubionych piosenek ogniskowych i nagraj swoje wykonanie.
Klasa VI – 03.06.20r
Temat: Zaśpiewajmy, zagrajmy, zatańczmy razem!
1.Posłuchaj i zapoznaj się z tekstem piosenki „Tyle słońca w całym mieście”,
- https://www.youtube.com/watch?v=z54f5S3SZjI
2. Na podstawie podręcznika (strona 157), wymień formy aktywności muzycznej
wspólnego muzykowania:………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………
2. Zaśpiewaj poznaną piosenkę w formie karaoke -
https://www.youtube.com/watch?v=7o7hkZEcbNE
Klasa VII - 03.06.20r.
Temat: Na estradzie – pop, rock, muzyka rozrywkowa.
1.Nauka piosenki „Familijny rock and roll”
- rytmiczna recytacja tekstu,
- nauka piosenki z tekstem i śpiewem,
https://www.youtube.com/watch?v=nzWcoQrZCF0
2.Wysłuchanie utworu reprezentującego styl rock and rolla pt.
„Come on, Little mama” z repertuaru Raya Harrisa
https://www.youtube.com/watch?v=4mMAeaN8Tjk
3.Opisz style muzyki rozrywkowej i podaj wykonawców:
Rock …………………………………………………………………………………………………
Pop…………………………………………………………………………………………………
Disco………………………………………………………………………………………………..
Rap……………………………………………………………………………………………………
Hip-hop…………………………………………………………………………………………….
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
Temat: Rapowanie z piosenką „To jest nasz dzień”.
1.Muzyczne powitanie:
Witam pięknie w czerwcowy dzień. To Święto Dzieci dziś mamy !
Sto lat! Sto lat! więc życzę Ci ! Piosenek , zabaw wspaniałych !
WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO !!!
2. Rytmiczna zabawa z klaskaniem :
https://www.youtube.com/watch?v=exnmzJH8HgM
- Jak ci poszło ? Przećwicz jeszcze raz !
Teraz na pewno sobie poradziłeś i mam nadzieję ,że ci się podobało.
3.Posłuchaj, zapoznaj się z tekstem rapu i refrenu piosenki pt. „To jest nasz dzień”. Piosenka składa się z 3 elementów : część rapowana (czyli mówiona w rytmie), zwrotki oraz refrenu.
Naucz się części rapowanej z klaskaniem i pokazywaniem :
https://www.youtube.com/watch?v=18J7GV8Zzvo
rap : Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,
W prawo i w lewo, baw się i Ty.
Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,
W dół i górę tylko śmiej się dziś.
1.Wstajesz rano i już wszystko wiesz, dziś tak wiele może wydarzyć się.
Taki jeden, jedyny w roku dzień, w którym nawet dorośli cieszą się.
Pędź do przyjaciół by wspólnie uczcić go, niespodzianek na pewno będzie sto.
Oczekiwanie nie chciało skończyć się, wreszcie nadszedł i wyjątkowy jest...
ref: To jest nasz dzień wszyscy bawimy się. Nasze buzie uśmiechnięte.
Nikt już nie smuci się bo to właśnie nasz dzień !
Niech ta radość w nas nie kończy się.
rap : Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,
W prawo i w lewo, baw się i Ty.
Jeden i dwa, jeden, dwa, trzy,
W dół i górę tylko śmiej się dziś.
4.Powtórz piosenkę „Tęcza nad łąką” i napisz z ilu i jakich części się składa.
-………………………………………………………………………….
5.Teraz wysłuchaj jeszcze raz piosenki „To jest nasz dzień”, włącz się do jej wykonania i odpowiedz :
- Z ilu części składa się ta piosenka? Ile zawiera zwrotek?
………………………………………………………………………………………..
-Piosenka jest smutna czy wesoła? Podkreśl właściwe określenie i narysuj odpowiednią buźkę.
MIŁEGO DNIA !!!!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
(27.05-2.06)
Temat: Zapoznanie z piosenką ,,Mammaje”
1.Zapoznaj się z tekstem piosenki zespołu MY 3 - Mammaje https://www.youtube.com/watch?v=-8BYrXDcHT4
Mammaje - wołajmy
Mammaje - śpiewajmy
Mammaje - do słońca
Mammaje - bez końca
Kiedy nuda męczy cię, wstawaj z łóżka, obudź się
hasło tej przygody znasz z nami tańcz, cały świat będzie nasz
podaj dłoń - zróbmy krok
Mammaje - ……..
Załóż buty, nowy strój i cudowny uśmiech swój
razem polecimy gdzie milion gwiazd bliżej nas tylko raz
podaj dłoń - zróbmy krok
Mammaje - wołajmy
Mammaje - śpiewajmy
Mammaje - do słońca
Mammaje - bez końca – 2X
Swoich marzeń nie bój się , uwierz, wtedy spełnisz je
otwórz dzisiaj serce swe , z nami tańcz, cały świat będzie nasz
podaj dłoń - zróbmy krok
Mammaje - ….
2.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke : https://www.youtube.com/watch?v=G5H8blvaqpk
3.Naucz się kroków i zatańcz : https://www.youtube.com/watch?v=SPJodth-A4k
MUZYKA – kl. IV 26.05.20r
TEMAT : DLA CIEBIE MAMO, DLA CIEBIE, TATO.
1.Przypomnij piosenkę „Dla Ciebie Mamo”
https://www.youtube.com/watch?v=fd8AWOahPGA
2.Zapoznaj się z tekstem piosenki „Piosenka dla Taty” – podręcznik str.114 .
e- podręcznik : https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Lekcja-muzyki-4/#p=117
Piosenka jest w rytmie rock and rolla – czyli w szybkim tempie.
Gdy otworzysz stronę z podanym linkiem - piosenka jest pod numerem 8 :
http://spopacie.szkolnastrona.pl/art,432,utwory-dla-uczniow
3.Uzupełnij zdania:
Dzień Ojca przypada ……………………….........................
Królem rock and rolla był : ………………………………………
4.Wysłuchaj A. Vivaldiego Koncert skrzypcowy „Lato” z cyklu „Cztery pory roku” cz. II
Jakie odgłosy naśladuje twoim zdaniem muzyka?
https://www.youtube.com/watch?v=jsCsR-SbPFs
………………………………………………………………………………………………
5.Porozmawiaj z wybraną osobą z Twojej rodziny(tatą , mamą , babcią) na temat muzyki.
Zadaj im podane pytania, a następnie zapisz odpowiedzi w wyznaczonych miejscach.
- Jaki rodzaj muzyki lubisz?
..................................................................................
- Jakich zespołów słuchasz najchętniej?
- Czy potrafisz grać na jakimś instrumencie? …………………………………….
- Jeśli nie, to czy chciałbyś grać na instrumencie i na jakim?
- Czy lubisz tańczyć? Jaki jest Twój ulubiony taniec?
……………………………………………………………………………
Powodzenia !!!
Zapraszam na lekcję muzyki w TVP 3 – czwartek o godz. 8.00 lub 11.00.
Lekcja muzyki kl. V – 27.05.20r
Temat: O rodzinie w rytmie rock and rolla.
1. Zapoznaj się z tekstem piosenki i odpowiedz na pytania:
- O czym opowiada piosenka?.....................................................................................................
- Wymień cechy stylu muzycznego „rock and roll”,…………………………………………….
- Kto był królem „rock and rolla”………………………………………………………………..
2.Nauka piosenki „Familijny rock and roll” (podręcznik, s. 144-145)
- rytmiczna recytacja tekstu,
- nauka piosenki z tekstem i śpiewem,
https://www.youtube.com/watch?v=nzWcoQrZCF0
3.Wysłuchanie utworu reprezentującego styl rock and rolla pt.
„Come on, Little mama” z repertuaru Raya Harrisa
https://www.youtube.com/watch?v=4mMAeaN8Tjk
-Podaj nazwy instrumentów użytych w nagraniu:
…………………………………………………………………….
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
Temat: Koncert dla Mamy.
Na Dzień Mamy przygotuj mini koncert :
1.Zaśpiewaj i zatańcz dla Mamy piosenkę „Tęcza nad łąką’ ze wstążkami z kolorowej krepy
https://www.youtube.com/watch?v=FUguDL2A7m4
2.Posłuchaj piosenki „W zieleni łąka majowa”, zapoznaj się z tekstem i włącz się do śpiewania
z nagraniem - piosenka ta też jest w rytmie walczyka
– zaproś Mamę do wspólnego tańca.
https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg
3.Przygotuj laurkę lub Dyplom Supermamy i zaśpiewaj Mamie „Sto lat”
https://www.youtube.com/watch?v=nmYXhDZxFKU
POWODZENIA !!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
(20-26.05.20r)
Temat: Muzyczna laurka na Dzień Matki
1.Zapoznaj się z tekstem piosenki Mama Rock
Ref. Wszyscy o tym dobrze wiecie,
mamy są najlepsze w świecie
Sto lat niechaj żyją zdrowe
Nasze mamy odlotowe,
Sto lat, sto lat niechaj żyją nam
Jestem synkiem no i powiem,
Jestem mamy oczkiem w głowie.
Mama mnie rozpieszcza stale,
Z mamą jest mi doskonale, doskonale.
Ref. Wszyscy o tym….
2. Jestem córcią, nie narzekam,
Mama zawsze na mnie czeka.
Dobre rzeczy dla mnie chowa.
Moja mama jest fajowa, jest fajowa.
Ref. Wszyscy …………
2.Zaśpiewaj piosenkę z nagraniem: -
https://www.youtube.com/watch?v=KJ9paslIsf4
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MUZYKA – kl. IV 19 - 26.05.20r
TEMAT : DLA CIEBIE MAMO.
1.Posłuchaj piosenki „Dla Ciebie, Mamo”. Zapoznaj się z tekstem.(podr.str.112)
Naucz się śpiewać.
https://www.youtube.com/watch?v=fd8AWOahPGA
Dla Ciebie Mamo
Dla ciebie kwiaty kwitną na łące
Dla ciebie wieje ciepły wiatr
Dla ciebie niebo jest tak błękitne
Do ciebie śmieje się cały świat
Ref. La, la, la,la,la….
Dla ciebie świeci złociste słońce
Dla ciebie gwiazdy nocą ćmią
Dla ciebie ptaki śpiewają wiosną
Do ciebie śmieje się cały świat
2. Wykonaj szarfy ze wstążek lub pasków krepiny i zatańcz poruszając szarfami w rytm muzyki do utworu F. Chopina walc Des-dur,po.64 nr 1
https://www.youtube.com/watch?v=WHhr9U9mp3g&list=RDWHhr9U9mp3g&start_radio=1
3.Napisz rymowane życzenia dla swojej Mamy – a może uda się ułożyć melodię.
…………………………………………..
……………………………………………….
Powodzenia !!!
Zapraszam na lekcję muzyki w TVP 3 – czwartek o godz. 8.00 lub 11.00.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lekcja muzyki klasa V – 21.05.20r
Temat : Na majówkę – nauka piosenki „Ja mam tylko jeden świat”
1.Dokończ zdania:
Majówka to wyruszanie na …………………………………..
W majowe ciepłe wieczory możemy spotkać się przy ognisku i śpiewać ………………..,
przy akompaniamencie ………………………
W majowe dni możemy spacerować po ………………………………………………
Piosenka ma formę A B – jaką:……………………………………………….
2. Naucz się i zaśpiewaj piosenkę z tekstem i akompaniamentem gitary:
https://www.youtube.com/watch?v=HDDgu3RVfA0
- zaśpiewaj w formie karaoke z linią melodyczną:
https://www.youtube.com/watch?v=4csOOqLnanU&t=14s
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lekcja muzyki – klasa VI – 20.05.20r
Temat: Życie i twórczość Antonio Vivaldiego.
1.Poznanie życia i twórczości Antonio Vivaldiego przez pryzmat najbardziej znanego cyklu koncertów „Cztery pory roku”, - podręcznik str.(148-151)
Koncert jest formą muzyczną złożoną z trzech części:
- część pierwsza szybka, część druga – wolna, część trzecia szybka
Do największych przebojów muzyki barokowej należą cztery koncerty na skrzypce i orkiestrę z cyklu „Cztery pory roku” autorstwa Antonio Vivaldiego.
Kompozytor ułożył te utwory do wierszy malowniczo opisujących poszczególne pory roku.
2. Wysłuchaj poszczególnych części koncertu Antonio Vivaldiego i napisz z czym kojarzy Ci się wysłuchany fragment i opisz krótko co ilustruje wysłuchany fragment poszczególnych koncertów.
Pierwszy fragment koncertu - wiosna
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
………………………………………………………………………………………………………..
Drugi fragment koncertu – lato
https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE
………………………………………………………………………………………………………
trzeci fragment koncertu – jesień
https://www.youtube.com/watch?v=5jJvvGqdPVk
……………………………………………………………………………………………………….
czwarty fragment koncertu – zima
https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis
………………………………………………………………………………………………………
3.Uzupełnij zdania:
- Gdzie i kiedy urodził się Antonio Vivaldi ………………………………………………………
- Wenecja to miasto w jakim kraju………………………………………………………………..
- W Wenecji pracował jako………………………………………………………………………..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lekcja muzyki – klasa VII – 20.05.20r.
Temat: Muzyka country.
1..Powtórzenie i utrwalenie piosenki folkowej „Pędzą konie po betonie” w formie karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=4bulMLBfJgY
2.Poznanie muzyki country na podstawie podręcznika (str. 142-143)
Dokończ zdania:
Muzyka country (czyt.: kantry) wywodzi się ze:…………………………………………
Łączy ona cechy muzyki ludowej z Europy z ……………………………………………
Wymień cechy muzyki country:…………………………………………………………
3.Wysłuchaj i zaśpiewaj z linią melodyczną i tekstem znaną popularną,
amerykańską piosenkę w stylu country „Hej, Zuzanno!”
https://www.youtube.com/watch?v=DGXh2rWsbsw
- wykonaj układ ruchowy do piosenki „Hej, Zuzanno!”
z siostrą lub bratem: (podręcznik str.142)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP (18.05 – 20.05.20r.)
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
Temat: Nauka piosenki „Tęcza nad łąką”.
1.Zaśpiewaj piosenkę „My , właśnie my”
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo
2.Obejrzyj prezentację i posłuchaj utworu instrumentalnego „ Taniec kolorów tęczy” . Następnie zagraj na bębenku lub „patyczkach – ołówkach” rytmiczny akompaniament do tego utworu - https://www.youtube.com/watch?v=8aD01XxBqaw
3.Posłuchaj piosenki „Tęcza nad łąką”. Zaśpiewaj refren i zatańcz.
https://www.youtube.com/watch?v=FUguDL2A7m4
„Tęcza nad łąką”
1.Ogromna chmura zakryła słońce,
lecą na ziemię deszczu kropelki.
Mokną biedronki, mokną zające,
małym ślimakom mokną muszelki.
Ref. Tęcza, tęcza jaka ładna,
błyszczy w górze kolorami.
Weźmy wszyscy się za ręce
namalujmy tęczę sami.
2. Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,
wpadło na łąkę tyle promieni.
Patrzą biedronki, patrzą zające,
to kolorami tęcza się mieni.
Ref. Tęcza, tęcza...
4.Zrób ilustrację plastyczną do piosenki „Tęcza nad łąką”.
MIŁEJ ZABAWY !!!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ
Temat: Wokalne opracowanie piosenki „Zacznij od Bacha.” (12-15.05.)
1.Zapoznaj się z tekstem piosenki Zbigniewa Wodeckiego:
ZACZNIJ OD BACHA
Gdy musisz wstać,
choć tulisz tak pod głową obłoczek snu
i słów tyle znasz uczonych cicho przez noc,
a tu dzień wstaje już kolorowo - witaj!
Gdy musisz wstać,
bo słońce już zawiesza na szczytach wież
poranny swój szal i rusza cień w długi marsz,
wokół drzew krząta się ptaków rzesza - witaj!
Zacznij od Bacha, nim słońce po dachach
zeskoczy, jak kot po nocy ćmej...
I zacznij od Bacha, gdy w progu się waha
ktoś, kto winien wejść, a może nie...
Tu du ru du
tu, ru, du, daj, pa, ru, ba, du, du, du, daj,
tu, ru , du , du, daj , pa , ru , ba , du , du , ru , du ,
du , ru , daj , du , ru , du , du , ru , du , du - witaj! - 2x
2.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Zacznij od Bacha”,
https://www.youtube.com/watch?v=SwLNLFbK7q4
3.Zaśpiewaj w formie karaoke.
https://www.youtube.com/watch?v=X8GcTCSURdU
Klasa V muzyka – 14.05.20r
Temat: Warsztat muzyczny.
1.Utrwalenie piosenki „Chodź pomaluj mój świat” w wykonaniu zespołu „Dwa plus Jeden”
https://www.youtube.com/watch?v=8fL5mNR8lrw
- utrwalenie w formie karaoke z tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=L9xuROH4194
2. Wstaw wyrazy z ramki w odpowiednie miejsca w tekście.
Chór to duży zespół ____________________. Osoby wchodzące w skład chóru śpiewają muzykę ____________________. Mogą wykonywać ją na wiele sposobów, na przykład ____________________ lub na różne ____________________, z towarzyszeniem muzyki granej na instrumencie lub bez akompaniamentu, czyli ____________________. Chóry, podobnie jak głosy wokalne, dzielą się na ____________________, ____________________ i dziecięce. Jeżeli zespół tworzą zarówno kobiety, jak i mężczyźni, jest to chór ____________________
3. Rozwiąż krzyżówkę, a następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.
1. Grupa śpiewających lub grających artystów.
2. Włoskie określenie oznaczające wykonywanie tej samej melodii przez co najmniej dwie osoby.
3. Pojedynczy wykonawca muzyki.
4. Najniższy głos męski.
5. Najwyższy głos męski.
6. Najwyższy głos kobiecy.
7. Inaczej: piosenkarz.
8. Najniższy głos kobiecy.
Hasło: ___________________________________________________________________
Klasa VI – muzyka - 13.05.20r
Temat: Jan Sebastian Bach – Sylwetka kompozytora.
1.Sylwetka kompozytora – przepisz do zeszytu i zapamiętaj.
- najwybitniejszy przedstawiciel muzyki baroku
- niemiecki kompozytor i instrumentalista, żyjący w latach (1685-1750)
- mistrz muzyki organowej – uważał organy za najdoskonalszy instrument
- niedościgniony Mistrz fugi - utworu na organy i klawesyn
- biegle grał na klawesynie, skrzypcach i altówce
- pracował jako kościelny kantor(organista), był nauczycielem i wychowawcą
- komponował muzykę wykonywaną podczas nabożeństw
- najważniejsze dzieła kompozytora to: fugi, kantaty, pasje, oratoria i msze.
2.Urwalenie piosenki „Zacznij od Bacha”
https://www.youtube.com/watch?v=X8GcTCSURdU
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartek godz. 9.20 i 12.20.
Klasa VII – muzyka – 13.05.20r.
Temat: Folk w muzyce polskiej.
1.Omówienie muzyki folk – dokończ zdanie, podręcznik str. 139.
Muzyka folk nawiązuje do kultury ludowej czyli do …………………..
Wymień polskie zespoły grające muzykę folk:…………………………………………………………
2.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Pędzą konie”,
https://www.youtube.com/watch?v=qitJQpV5MpY
Na jakich instrumentach dętych grają bracia Łukasz i Paweł Golec:………………………………..
3.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=4bulMLBfJgY
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP Rozrywka
w czwartek godz. 9.00 lub 12.00.
MUZYKA – kl. IV 12-14.05.20r
Temat : Z rytmem za pan brat.
1.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Poczuj rytm” podr. str. 36-37.
Gdy otworzysz stronę z podanym linkiem - piosenka jest pod numerem 16:
http://spopacie.szkolnastrona.pl/art,432,utwory-dla-uczniow
2. Wpisz w wyznaczone miejsca odpowiednie wartości rytmiczne.
• Jedna półnuta trwa tyle, ile cztery _____ lub dwie _____.
• Jedna ćwierćnuta trwa tyle, ile dwie _____.
• Dwie ćwierćnuty trwają tyle, ile jedna _____.
• Osiem ósemek trwa tyle, ile jedna _____lub dwie _____.
• Cztery szesnastki trwają tyle, ile jedna _____.
3. Zapisz rytm zgodnie z podanymi sylabami. Następnie odczytaj go za pomocą tataizacji i wyklaszcz.
taa ta ta | ta ti ti ta ta | ta ta ta ti ti | taa ta sza ||
| | | ||
4. Podpisz nuty sylabami rytmicznymi i odczytaj rytmy za pomocą tataizacji.
_______________________________________________
_______________________________________________
5.Wyklaszcz rytm : https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk
Powodzenia !!!
................................................................................................................
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
Temat: Piosenka „My, właśnie my” . Muzyczne symbole.
1.Powtórz piosenkę „Wesołe instrumenty” . Zaśpiewaj z nagraniem: https://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY
2.Zapoznaj się z tekstem piosenki „My , właśnie my” :
Kto lubi śpiewać ? My właśnie my! Kto lubi biegać ? My , właśnie my!
Kto lubi skakać ? My właśnie my! Więc skaczmy wszyscy : raz , dwa , trzy !
Kto lubi słuchać ? My właśnie my! Kto lubi tupać ? My , właśnie my!
Kto lubi klaskać ? My właśnie my! Więc klaszczmy wszyscy : raz , dwa , trzy !
Kto lubi tańczyć ? My właśnie my! Grać na bębenku ? My właśnie my !
Dobrze się bawić ? My właśnie my! Więc zaczynajmy : raz , dwa , trzy!
3.Muzyczne symbole czyli muzyczne znaki – poznaliście je na filmiku Pani Nutki i w zabawie „Muzyczne stop” .Przypomnij sobie poznane wartości nut i poznaj odpowiadające im wartości rytmiczne pauz:
https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U
4.Narysuj kompozycję – pracę pt.”Muzyczne znaki” , która będzie przedstawiała , na przykład muzycznego motylka , którego skrzydełka zdobią kolorowe całe nuty , półnuty, ćwierćnuty , ósemki i pauzy : całonutowe , półnutowe , ćwierćnutowe i ósemkowe ….. wykorzystaj całą kartkę A 4.
MIŁEJ ZABAWY !!!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
MUZYKA KL. IV - 5.05 – 8.05.20r.
Temat: Muzyka opowiada. Warsztat muzyczny.
1.Wysłuchaj koncertu skrzypcowego „Wiosna” A. Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku” cz. I
- wymień dwa odgłosy wiosennej przyrody , które ilustruje muzyka:………………………….
- jaki nastrój wywołuje ten fragment utworu: ………………………………..
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
2.Powtórz i utrwal tekst piosenki „Ekorock” - podręcznik str.102
https://www.youtube.com/watch?v=FU0OsdefkSE
3.Zaśpiewaj karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=oniuzsH6Bt8
4.Posłuchaj utworu Nikołaja Rimski-Korsakowa pt.”Lot trzmiela” z opery „Bajka o carze Sałtanie” . Jaki instrument naśladuje w utworze brzęczenie lecącego trzmiela?
https://www.youtube.com/watch?v=Q3jBhSFZTDM
Lot trzmiela naśladuje ………………………………
Klasa V – 07.05.20r – muzyka
Temat: Śpiewajmy razem – chór. Rodzaje chórów.
1.Wysłuchaj piosenki „Chodź pomaluj mój świat” w wykonaniu zespołu „Dwa plus Jeden”
zapoznaj się z tekstem i melodią.
https://www.youtube.com/watch?v=8fL5mNR8lrw
2.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke z tekstem.
https://www.youtube.com/watch?v=L9xuROH4194
3.Odpowiedz na postawione pytani:
Jakie znasz rodzaje chórów………………………………………………………………………………………………..
Kto wykonuje muzykę wokalną………………………………………………………………………………………….
Głos chóralny to……………………………………………………………………………………………………………….
A cappella to śpiew……………………………………………………………………………………………………
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP Historia w czwartek 07.05.20r
- godz. 9.00 lub 12.00
Klasa VI – muzyka 06.05.20r.
Temat : Z dziejów muzyki – barok. Jan Sebastian Bach.
1.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Zacznij od Bacha”,
https://www.youtube.com/watch?v=SwLNLFbK7q4
2.Zaśpiewaj w formie karaoke.
https://www.youtube.com/watch?v=X8GcTCSURdU
3.Cechy muzyki baroku – wpisz do zeszytu.
- kunsztowna i ozdobna muzyka zgodnie z zasadami polifonii,
- polifonia, określa się tak wielogłos w którym każdy głos wykonuje niezależną melodię, współbrzmiącą jednak z pozostałymi melodiami np. kanon i fuga,
- powstaje nowa forma wokalno – instrumentalna – opera,
- najwybitniejszymi przedstawicielami muzyki baroku byli: Jan Sebastian Bach,
Jerzy Fryderyk Haendel, Antonio Vivaldi,
- niedoścignionym Mistrzem fugi był Jan Sebastian Bach,
- fuga to utwór instrumentalny głównie na organy i klawesyn w której temat – główna melodia,
kilkakrotnie przechodzi przez wszystkie głosy, słuchając mamy wrażenie ze głosy
się nawzajem ścigają,
4. Posłuchaj utworu Jana Sebastiana Bacha - Fuga – g - moll.
https://www.youtube.com/watch?v=q-gMThM753I
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartek godz. 9.20 i 12.20.
Klasa VII – muzyka 06.05.20r.
Temat : Z dziejów muzyki – muzyka XX wieku.
1.Posłuchaj i zaśpiewaj piosenkę „Wrażenia”
https://www.youtube.com/watch?v=34aE7XzgDmk
2. Dokończ zdanie i wpisz do zeszytu z podręcznika (s133-135) w jaki sposób kompozytorzy w swoich utworach przedstawiali impresjonizm - nowy kierunek w muzyce - chwilowe ulotne wrażenia, zjawiska, przedstawianie świata.
Do przedstawiania świata w muzyce służą ………………………………………………………..
W XX wieku kompozytorzy utworach wokalnych wykorzystywali ……………………………....
Wypisz jakie nowe brzmienia starali się wydobywać muzycy XX wieku ………………………….
Do gry zaczęto wykorzystywać różne przedmioty codziennego użytku takie jak:…………………….
3.Wykonaj ilustrację plastyczną do utworu „Światło księżyca” Claude’a Dbussy’ego, francuskiego kompozytora muzyki impresjonizmu.
https://www.youtube.com/watch?v=Gc4tVgc1-tY
4.Wypisz z podręcznika polskich kompozytorów, którzy wprowadzili nowe brzmienia, nowe zapisy partytur, wymyślone znaki do muzyki XX wieku.
…………………………………………………………………………………………………………..
ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE KLAS 4-8
TEMAT : HYMN UNII EUROPEJSKIEJ.
Hymnem Unii Europejskiej od 1993 roku jest „Oda do radości”. Utwór ten pochodzi z finału IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Beethoven napisał melodię „Ody...”, natomiast tekst zaczerpnął z poematu Fryderyka Schillera, ponieważ utożsamiał się z wizją braterstwa zawartą w jego treści.
Beethoven często nazywany jest nowatorskim klasykiem, w IX symfonii jako pierwszy wprowadził głos ludzki, czyli symfonia ta stała się utworem wokalno‑instrumentalnym.
Z tego względu, że w Unii Europejskiej występuje wiele narodowości, podczas uroczystości obowiązuje wersja instrumentalna hymnu, którą opracował Herbert von Karajan. Hymn wyraża wspólne wartości państw członkowskich i nie zastępuje roli hymnów narodowych. Rękopis symfonii został wpisany w 2001 roku na listę UNESCO.
Wysłuchaj fragmentu finału IX Symfonii Beethovena. Dzieło to zostało napisane na orkiestrę symfoniczną. Zwróć uwagę na głosy ludzkie. W partiach wokalnych Beethoven obsadził sopran, alt, tenor, baryton i chór.
https://www.youtube.com/watch?v=_-mvutiDRvQ
Zapoznaj się z tekstem „Ody do radości” i zaśpiewaj z chórem , a następnie samodzielnie
z podanym podkładem instrumentalnym.
Śpiew z tekstem – https://www.youtube.com/watch?v=BiW4YNUmI5M
Karaoke + tekst – https://www.youtube.com/watch?v=GcuN59DKZGQ
............................................................................................................................
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
Temat : Gram akompaniament rytmiczny do piosenki „Nasza planeta”.
1.Co to jest rytm. Posłuchaj Pani Nutki i wykonaj zadania:
https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0
Narysuj wartości rytmiczne nut:
- całe nuty - ……………………………………………………….
- półnuty – ………………………………………………………
- ćwierćnuty - ……………………………………………………….
- ósemki - ……………………………………………………………
b) wyklaszcz kolejne wartości rytmiczne
c) wykonaj bębenek wg własnego pomysłu
2. Zaśpiewaj piosenkę „ Nasza planeta” , a następnie zagraj akompaniament rytmiczny
na swoim bębenku.
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Muzyka klasa IV – 27-30 .04.20r.
Temat : Majowe Święta Polaków.
1.Wymień symbole narodowe:
https://www.youtube.com/watch?v=VimRhVckkLs
2.Wysłuchaj i zaśpiewaj „Mazurek Dąbrowskiego” ( 4 zwrotki z tekstem)
Zachowując postawę „Baczność”
https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU
3.Hymn Polski karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=CVVH1dDeT_Q
4.Zapoznaj się z piosenką pt. „Polska flaga”
https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0
Przeczytaj tekst piosenki i zaśpiewaj z nagraniem.
http://jbizon.prv.pl/246/polska-flaga/
I. Każde państwo ma symbole, które znają inne kraje:
Hymn państwowy, godło, flaga – im szacunek się oddaje.
Kiedy w świecie ją zobaczysz, jak kołysze się na maszcie,
Poznasz barwy narodowe przypisane Polsce właśnie.
Ref:
Biel i czerwień – dwa kolory, które każdy Polak zna.
To nasz symbol narodowy, co od lat niezmiennie trwa.
Czasem godło ją ozdabia, czasem orła na niej brak.
To jest właśnie polska flaga, patriotyzmu piękny znak!
II. Z wielką duma na mundurze każdy żołnierz ją naszywa.
Nazywana jest banderą, kiedy statek pod nią pływa.
Przypisana jest na stałe instytucjom i urzędom.
Gdy powiewa na ulicach zapowiada wielkie święto!
III. Uroczystość narodowa bez niej odbyć się nie może,
wtedy zdobi polskie domy od Beskidów aż po morze.
Choć zwiastuje ważnie daty, to nie kłamią kalendarze:
Drugi maja to rocznica poświęcona polskiej fladze.
Lekcje muzyki dla klasy IV w TVP 3 w czwartki godz. 8.00 lub 12.30
Klasa V - 27-30.04.20r. – muzyka.
Temat: Muzyka ilustracyjna i programowa.
1.Utrwalenie piosenki „Mokro”
https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ
2.Wpisz do zeszytu: Co to jest muzyka ilustracyjna?
3.Posłuchaj utworu Edwarda Griega – „Poranek” i wykonaj ilustrację do tego utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=E7gdm0YLx6c
4. Wpisz do zeszytu: Co to jest muzyka programowa?
Wysłuchaj przykładu takiej muzyki: „Słoń z cylku Karnawał zwierząt” – Camile Saint-Seans:
https://www.youtube.com/watch?v=ug8hCAyBaqg
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP Historia w czwartki godz. 9.30 lub 14.00
Klasa VI/VII – muzyka – 29.04.20r.
Temat: Warsztat muzyczny – powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
1.Utrwalenie piosenki „Orkiestry dęte”
https://www.youtube.com/watch?v=ImSOqzUXO1I
2. Przypomnij sobie jakie instrumenty wchodzą w skład orkiestry dętej.
3.Posłuchaj i zaśpiewaj Hymn Polski w wykonaniu orkiestry dętej.
https://www.youtube.com/watch?v=wq0FMN-xWEI
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartki godz. 10.00 lub 14.30
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP Rozrywka w czwartki godz. 9.30 lub 14.00.
Zajęcia wokalno – artystyczne 27-30.04.20r.
Temat : Pieśni o naszej ojczyźnie.
1.Polskie symbole narodowe:
https://www.youtube.com/watch?v=VimRhVckkLs
2.Wysłuchaj i zaśpiewaj „Mazurek Dąbrowskiego” ( 4 zwrotki z tekstem)
Zachowując postawę „Baczność”
https://www.youtube.com/watch?v=uOEU0mLkBnU
3.Hymn Polski karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=CVVH1dDeT_Q
4.Zapoznaj się z piosenką pt. „Flaga”
https://www.youtube.com/watch?v=OFLrQyj7964
5.Zaśpiewaj pieśń o fladze – karaoke z tekstem:
ttps://www.youtube.com/watch?v=9eiRcMzlFZw
6.Powtórz piosenkę „Płynie Wisła płynie” –śpiew:
https://www.youtube.com/watch?v=4go49Ey13rM
7.„Płynie Wisła płynie” – karaoke z melodią:
https://www.youtube.com/watch?v=OVB5DEpYAr8
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
Temat : Majowe Święta Polaków. Nauka piosenki „Kto ty jesteś”.
- Rozwiąż krzyżówkę patriotyczną:
https://www.youtube.com/watch?v=sHMwwh6zeCk
- Wymień i zapisz polskie symbole narodowe:
- Zaśpiewaj z nagraniem „Mazurek Dąbrowskiego” zachowując postawę
„ na baczność”
- Naucz się wiersza . „Kto ty jesteś” :
- Zaśpiewaj melodię wiersza „Kto ty jesteś” z Agnieszką Światowiec
- Narysuj polską flagę dwustronnie i ozdób nią okno swojego pokoju.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Klasa VI/VII – muzyka – 22.04.20r.
Temat: Nauka piosenki „Orkiestry dęte”
1. Naucz się i wykonaj piosenkę w formie karaoke z tekstem i linią melodyczną:
https://www.youtube.com/watch?v=ImSOqzUXO1I
2.Wypisz nazwy instrumentów dętych blaszanych, drewnianych i perkusyjnych
występujących w orkiestrach dętych:
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartki godz. 10.00 lub 14.30
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP Rozrywka w czwartki godz. 9.30 lub 14.00.
Klasa V - 21- 24.04.20r. – muzyka.
Zajęcia wokalno – artystyczne – 21 – 24.04.20r.
Temat : Muzyka i przyroda. Nauka piosenki artystycznej „Mokro”
1.Wysłuchaj piosenki i zapoznaj się z tekstem zapisanym poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=yTwJCYfE9WQ
Napadał deszcz do szklanki, napadał w rów. W deszczówce moczą nogi, Zmęczone cienie chudych psów. Z sufitu kapią krople, w dziurawy dzban, zagapił się przez szybę, na mokra panią, mokry pan.
Ref. W przemoczonej trawie, Chrapie ślimak zły, Ślimaku pokaz rogi, Dam ci sera na pierogi. Nie pokażę rogów, Bo nakapie mi na lewy róg i prawy, Nie, nie wyjdę z mojej trawy.
2. Kałuże tyją strasznie, pękają w szwach. wyleją na chodniki, i będzie powódź, że aż strach. W kaloszu masz dwie dziury, i w płaszczu też. I będziesz siedział u mnie, aż wyschną dachy, wyschnie deszcz.
Ref. W przemoczonej trawie, Chrapie ślimak zły, Ślimaku pokaz rogi, Dam ci sera na pierogi. Nie pokażę rogów, Bo nakapie mi na lewy róg i prawy, Nie, nie wyjdę z mojej trawy.
2.Zaśpiewaj piosenkę w formie karaoke z tekstem.
„Mokro” – Karaoke - https://www.youtube.com/watch?v=3vPJKva5vRM
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP Historia w czwartki godz. 9.30 lub 14.00
Temat: Dzień Ziemi . Muzyka i ekologia.
- Zapoznaj się tekstem piosenki „Ekorock” - podręcznik str.102
- Posłuchaj piosenki „Ekorock” i naucz się śpiewać:
https://www.youtube.com/watch?v=FU0OsdefkSE
- Napisz w zeszycie krótką notatkę o Dniu Ziemi – podręcznik str.103
- Zaśpiewaj karaoke: https://www.youtube.com/watch?v=oniuzsH6Bt8
- Edward Grieg „Poranek” – wysłuchaj utworu , uruchom swoją wyobraźnię
i narysujilustrację dotego utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=x463zoWpiVI
1. Rozwiąż rebus.
Hasło:………………………………………………………………………………………….
2. Zaznacz jeden instrument, który najlepiej ilustruje – Twoim zdaniem – śpiew ptaków
3. Odszukaj hasło ukryte w diagramie. W tym celu rozpocznij od wyróżnionego
pola i odczytaj co trzecią literę. Zapisz rozwiązanie w wyznaczonym miejscu.
Rozwiązanie: …………………………………………………………………………………..
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy IV w TVP 3 w czwartki godz. 8.00 lub 12.30
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EDUKACJA MUZYCZNA KL. 1-3 SP
Temat : Nauka piosenki „Nasza planeta”.
- Rytmiczna rozgrzewka – muzyczne „stop” czyli pauza
- Wiosenne odgłosy
Posłuchaj , nazwij i narysuj usłyszane wiosenne odgłosy przyrody w utworzeLeopolda Mozarta „Symfonia dziecięca – wiosna”
https://www.youtube.com/watch?v=QaQDZ6xZyhE
- Naucz się śpiewać piosenkę „Nasza planeta”
- Jakie czynności związane z dbałością ozachowanie czystości ziemi
są wymienione w piosence?
- Zrób ilustrację do piosenki , np. narysuj naszą planetę.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ZAJĘCIA WOKALNO – ARTYSTYCZNE 15-17.04.20r
Temat: Nauka piosenki „Śpiewam i tańczę”
1.Naucz się tekstu i zaśpiewaj piosenkę
- https://www.youtube.com/watch?v=YZyZIWxVr8o
1. Dość mam zakręconych prób .Nie oddychaj pauzę zrób!
Pan reżyser sto pomysłów ma.
Stój poczekaj przerwij bo taka barwa to nie to.
Nagrywamy .Cisza! Próba trwa.
Oczy zamykam, uciekam
Na wielkiej scenie jestem w blasku lamp.
Ref. Śpiewam i tańczę, mój teatr jest wielki.
A skrzypek gra pięknie i kocha mnie tak.
Śpiewam i tańczę jak dobrze i lekko.
Zza sceny ktoś mruga i daje mi znak.
2.Nikt nie widzi moich łez. Spróbuj znowu, oddech weź!
zaczynamy, więc postaraj się!
Teraz wolniej! Mamy czas. Powtórzymy jeszcze raz.
a ja wiem że i tak będzie źle.
Oczy zamykam, uciekam
Na wielkiej scenie jestem w blasku lamp.
Ref. Śpiewam i tańczę ..........
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Klasa IV/V – 15 – 17.04.20r.
Temat: Warsztat muzyczny. Utrwalenie poznanych piosenek.
1. Utrwalenie piosenki w wykonaniu zespołu „Skaldowie”, zaśpiewaj
z zespołem https://www.youtube.com/watch?v=XhJEx9VPESA
- indywidualny śpiew w formie karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk
2. Utrwalenie „wielkanocnej piosenki”,
- indywidualny śpiew w formie karaoke z tekstem –
https://www.youtube.com/watch?v=vfVyd3DYfCo
Klasa VI/VII – 15.04.20r.
Temat: Instrumenty dęte – podział i brzmienie.
1.Grupy instrumentów dętych: drewniane, blaszane, miechowe.
2.Wpisz do zeszytu i poznaj:
Instrumenty dęte drewniane: flet, klarnet, obój, fagot, rożek angielski, saksofon
Instrumenty dęte blaszane: trąbka, puzon, waltornia – róg, tuba
Instrumenty dęte miechowe: akordeon, organy.
3.Posłuchaj brzmienia poszczególnych instrumentów dętych i poznaj w jaki sposób powstaje dźwięk:
- dęte blaszane i drewniane; https://www.youtube.com/watch?v=uF4MOfTyRgw
- dęte miechowe – akordeon i organy: https://www.youtube.com/watch?v=7VSIaP5MLHo
https://www.youtube.com/watch?v=VEdKSlkgdkQ
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Klasa VII – 01.04.20r.
Temat: Balet i taniec klasyczny.
1.Wysłuchaj tematu z baletu Piotra Czajkowskiego „Jezioro łabędzie”
https://www.youtube.com/watch?v=xQwYKNMu0mQ
2.Napisz na podstawie podręcznika str.123 - 126, informacje na temat baletu.
3.Uzupełni zdanie:
- taniec współczesny wywodzi się z ……………………………………( podręcznik str. 125)
Klasa VII – 08.04.20r.
Temat: Warsztat muzyczny – utrwalenie wiadomości.
1.Jaką epokę reprezentują Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko.
Podkreśl właściwą odpowiedź: - barok - klasycyzm, - romantyzm
2.Wymień formy muzyczne w twórczości Fryderyka Chopina:
- ……………………………………………………………………………………………….
3. Wymień formy muzyczne w twórczości Stanisława Moniuszki:
- ………………………………………………………………………………………………….
4. Do podanego opisu wpisz nazwę tańca:
a) wolny, melancholijny, metrum 3/4 - ……………………………..
b) tempo bardzo szybkie, metrum 3/8, skoczny obracany - …………………………….
c) dostojny, poważny, uroczysty metrum 3/4- ……………………………………………..
5.Dopisz do podanych kompozytorów tytuły dzieł baletowych:
a)Piotr Czajkowski – Rosja - ……………………………………………………..
b)Karol Szymanowski – Polska - ………………………………………………….
c)Leo Delibes (czyt. Delib) – Francja - ………………………………………….
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VII w TVP rozrywka w czwartki godz. 9.30 lub 14.00
...........................................................................................
Klasa VI – 01.04.20r
Temat: Z muzyką w tle. Funkcje muzyki w filmie i reklamie.
1.Posłuchaj muzyki filmowej – temat z filmu „Gwiezdne wojny”
https://www.youtube.com/watch?v=_D0ZQPqeJkk
2.Napisz krótką notatkę w zeszycie: Jaką funkcję pełni muzyka zastosowana w filmie i reklamie na podstawie wysłuchanego utworu i podręcznika str. 112-115
3. Które teledyski dostępne w telewizji i Internecie najbardziej Wam się podobają?
Wymień swoje ulubione teledyski ( tytuły piosenek i ich wykonawców).
4.Wypisz z podręcznika str. 114 – polskich kompozytorów muzyki filmowej.
Klasa VI – 08.04.20r
Temat : Warsztat muzyczny – utrwalenie wiadomości.
1.Zapisz tytuły co najmniej trzech dzieł Fryderyka Chopina?
- ………………………………………………………………
-…………………………………………………………………
-………………………………………………………………..
2.Do podanego opisu wpisz nazwę tańca:
a) wolny, melancholijny, metrum 3/4 - ……………………………..
b) tempo bardzo szybkie, metrum 3/8, skoczny obracany - …………………………….
3.Podkreśl właściwą odpowiedź:
a) Folklorem nazywamy: - rodzaj tańca, – kulturę ludową, - zwój nut,
b) Etnograf zajmuje się : - wywoływaniem zdjęć, - obserwowaniem motyli, - badaniem folkloru
c) Do polskich tańców narodowych należy; - walc, - marsz, - oberek, - kujawiak
4. Podaj informacje na temat wybranego polskiego musicalu:
Tytuł - ……………………………………………………………….
Kompozytor - …………………………………………………………..
Autor libretta (tekstu) - ………………………………………………..
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy VI w TVP 3 w czwartki godz. 10.00 lub 14.30
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Temat: Muzyczne powitanie wiosny – 01.04.20r klasa V
1.Zapoznanie z piosenką „Wszystko kwitnie wkoło” –
- posłuchaj piosenki w wykonaniu zespołu „Skaldowie”, naucz się tekstu i zaśpiewaj
z zespołem https://www.youtube.com/watch?v=XhJEx9VPESA
- następnie zaśpiewaj sam w formie karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk
2. Wykonaj wymyślony przez siebie taniec do melodii piosenki.
3.Posłuchaj i nazwij wiosenne odgłosy przyrody w wysłuchanym utworze muzycznym Leopolda Mazarta (czytaj Mocarta) Symfonia dziecięca, część I i wpisz je do zeszytu. – str. 97
https://www.youtube.com/watch?v=QaQDZ6xZyhE
Zachęcam do obejrzenia lekcji muzyki w TVP historia w czwartek o godzinie 9.30 lub 14.00.
Temat: Wielkanoc . Tradycje wielkanocne: zwyczaje i obrzędy -08.04.20r
1.Naucz się tekstu i melodii „wielkanocnej piosenki”
- zaśpiewaj w formie karaoke z tekstem - https://www.youtube.com/watch?v=vfVyd3DYfCo
2. Wymień obyczaje wielkanocne, wpisz do zeszytu .
3. Napisz z jakim świętem, kojarzy Ci się fragment wysłuchanego utworu „Alleluja”
z oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla.
https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c
4.Narysuj w zeszycie pisankę muzyczną.
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy V w TVP historia w czwartki godz. 9.30 lub 14.00
..................................................................
Temat: Muzyczne powitanie wiosny – 31.03. - 01.04.20r klasa IV
1.Zapoznanie z piosenką „Wszystko kwitnie wkoło” – podręcznik str. 96
- posłuchaj piosenki w wykonaniu zespołu „Skaldowie”, naucz się tekstu i zaśpiewaj
z zespołem https://www.youtube.com/watch?v=XhJEx9VPESA
- następnie zaśpiewaj sam w formie karaoke:
https://www.youtube.com/watch?v=AuzTAfWVqMk
2. Wykonaj wymyślony przez siebie taniec do melodii piosenki.
3.Posłuchaj i nazwij wiosenne odgłosy przyrody w wysłuchanym utworze muzycznym Leopolda Mazarta (czytaj Mocarta) Symfonia dziecięca, część I i wpisz je do zeszytu. – str. 97
https://www.youtube.com/watch?v=QaQDZ6xZyhE
Temat: Wielkanoc . Tradycje wielkanocne: zwyczaje i obrzędy - 07 - 08.04.20r klasa IV
1.Naucz się tekstu i melodii „wielkanocnej piosenki” – podręcznik str. 100
- zaśpiewaj - https://www.youtube.com/watch?v=vfVyd3DYfCo
2. Przeczytaj i wymień obyczaje wielkanocne, wpisz do zeszytu – podręcznik str. 99
3. Napisz z jakim świętem, kojarzy Ci się fragment wysłuchanego utworu „Alleluja”
z oratorium Mesjasz Jerzego Fryderyka Haendla.
https://www.youtube.com/watch?v=IUZEtVbJT5c
4.Narysuj w zeszycie pisankę muzyczną.
Zachęcam do oglądania lekcji muzyki dla klasy IV w TVP 3 w czwartki godz. 8.00 lub 12.3
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
EDUKACJA MUZYCZNA dla klas 1-3 SP
ZAJĘCIA ROZWIJAJĄCE KREATYWNOŚĆ klasy 4-8 SP
Temat : W świecie instrumentów.
- Wysłuchaj kilka razy piosenki pt. „Wesołe instrumenty” .
- Naucz się tekstu i melodii piosenki.
- link internetowyhttps://www.youtube.com/watch?v=cD9ueu5w9EY
3. Zapoznaj się z budową ,barwą brzmienia instrumentów , a także nazywaj je:
bębenek , trąbka, akordeon,
ksylofon, flet, tamburyn,
fortepian, gitara, talerze –
na podstawie filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8
- Narysuj 5 instrumentów wymienionych w piosence.
- Utrwalaj sobie piosenkę „Wesołe instrumenty”
-------------------------------------------------------------------
ZAJĘCIA WOKALNO-ARTYSTYCZNE KLAS 4-8
TEMAT :„Kiedy przyjdzie wiosna” – nauka piosenki.
Formy aktywności muzycznej Dlaczego każdy człowiek potrzebuje kontaktu z muzyką? Kontakt z muzyką zaspakaja potrzebę obcowania z pięknem, doznawania wzruszeń wywoływanych muzyką, wzbogaca osobowość, pogłębia wrażliwość i przynosi radość. Do coraz lepszego rozumienia muzyki, do jej głębszego poznawania i przeżywania, prowadzi aktywne działanie muzyczne, czyli:
- śpiewanie pieśni i piosenek (śpiew);
- gra na instrumentach (gra);
- ruch przy muzyce (ruch);
- aktywne słuchanie muzyki (słuchanie);
- próby własnej twórczości (tworzenie).
Na drodze własnej aktywności muzycznej znajdują się obszary, które pomagają w rozumieniu muzyki. Są to:
- praktyczne wiadomości o muzyce, czyli zasady muzyki;
- znajomość zapisu nutowego;
- kształcenie głosu, słuchu muzycznego, poczucia rytmu i pamięci muzycznej.
Wśród wymienionych, aktywnych działań muzycznych, najważniejsze miejsce zajmuje śpiew. Na lekcjach w szkole realizacja śpiewu odbywa się poprzez poznawanie i wykonywanie piosenek. Repertuar piosenek dla dzieci i młodzieży jest ogromny i bardzo urozmaicony, zarówno pod względem materiału muzycznego, jak i tekstu. Poniżej zaprezentowano piosenkę, wybraną wg kategorii: pory roku.
https://www.youtube.com/watch?v=pBQ6GxG4NPU
Kiedy przyjdzie wiosna?
autor muzyki – Maciej Małecki
autor tekstu – Elżbieta Szeptyńska
1. Minął luty, a mróz ciągle trzyma,
wszystkim nam się znudziła ta zima.
Ciepłe buty i czapy wyrzucamy do szafy,
ale wiosny wciąż nie ma i nie ma.
Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.
2. Wiosno, wiosno gdzie jesteś odpowiedz,
czy zaspałaś, czy ruszył lodowiec?
Co dzień pytam się słonka razem ze mną biedronka
i spod śniegu malutka poziomka.
Kiedy przyjdzie wiosna? Nikt nie wie.
Wiedzą tylko wysmukłe modrzewie.
Zasłuchane, w białe chmury zapatrzone,
wysuwają igiełki zielone,
wyciągają do słońca ramiona,
bo nadchodzi już pora zielona.
Jest to piękna piosenka, zarówno pod względem muzycznym, jak i literackim. Skłania do rozmowy na temat nastroju w muzyce i sztuce: piękny, liryczny wstęp instrumentalny, nastrojowa linia melodyczna I cz. i żywsza, bardziej ruchliwa II cz., podkreślający odczucia akompaniament fortepianu. Linia melodyczna, akompaniament i tekst przedstawiają obraz wczesnej wiosny: tęsknota za słoneczną i kolorową wiosną, nadzieja – pierwsze symptomy budzącej się z zimowego snu przyrody.
Naukę piosenki można połączyć z malowaniem wiosennego krajobrazu: dobór kolorów i techniki malarskiej oraz ze słuchaniem utworów związanych z tematyką wiosenną, np. trzy części Wiosny z Czterech pór roku A. Vivaldiego. https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
Piosenka Kiedy przyjdzie wiosna? utrzymana jest w minorowej (molowej) tonacji – f‑moll, metrum 4/4 i umiarkowanym tempie.
- początkowy fragment rytmu: wykonaj rytmiczną recytację tekstu: „Minął luty a mróz ciągle trzyma, wszystkim nam się znudziła ta zima”, z realizacją gestodźwieków – cztery klaśnięcia w takcie; a następnie zagraj rytm na dowolnym instrumencie perkusyjnym.
----------------------------------------------------------------
Realizacja 25.03.20r do 31.03.20r
Klasa IV
Temat: Warsztat muzyczny.
1.Utrwalenie informacji o dzieciństwie Fryderyka Chopina w oparciu o film dokumentalny „Warszawa Chopina” - https://www.youtube.com/watch?v=s2_coVXj9bI
2. Instrumenty perkusyjne.
Uzupełnij w zeszycie:
Jakich instrumentów perkusyjnych użyjesz do naśladowanie różnych odgłosów przyrody:
Podręcznik str. 80-82
Padający deszcz - …………………………
Liście szeleszczące na wietrze - ………………………………….
Kumkanie żaby - ………………………………………………….
Galop konia - ………………………………………………..
Maszerujące wojsko - ……………………………………..
3.Wykonaj ćwiczenia rytmiczne używając tataizacji i wyklaszcz podany rytm: https://www.youtube.com/watch?v=4vZ5mlfZlgk&list=RD4vZ5mlfZlgk&start_radio=1
Klasa V.
Temat : Folklor naszych sąsiadów.
1.Obejrzyj i napisz krótką charakterystykę ludowego tańca czeskiego – „polki”
- podręcznik strona 112
https://www.youtube.com/watch?v=IHppEQ4Ku58
2. Zaśpiewaj i zatańcz słowacką pieśń ludową – „Tańcuj, tańcuj”
- podręcznik str.113
https://www.youtube.com/watch?v=9JP39ZqN-Gs
3.Obejrzyj przykłady muzyki ludowej Ukrainy:
- kozak - https://www.youtube.com/watch?v=sudbr6NPt-E
4.Muzyka ludowa Rosji - przeczytaj podręcznik str. 116, obejrzyj i wysłuchaj znanej rosyjskiej piosenki ludowej „kalinka” https://www.youtube.com/watch?v=WP9a-OTn2QA
Klasa VI.
Temat: Muzyczne widowiska.
1.Piosenka – „Śpiewam i tańczę” – str. 104 podręcznik
Naucz się tekstu i zaśpiewaj piosenkę - https://www.youtube.com/watch?v=YZyZIWxVr8o
2.Formy muzyczno teatralne: operetka, musical i rewia.
Obejrzyj fragmenty tych form:
- kankan z operetki „Orfeusz w piekle”
- https://www.youtube.com/watch?v=ZAeiIK6R37c
- Piosenka Próżnego z musicalu „Mały Książę”
– https://www.youtube.com/watch?v=lkWkiANQc2U
- „Memory” z musicalu „Koty”
-https://www.youtube.com/watch?v=TgIF0ObVMyg
- Rewia na lodzie - Disney - „Magiczny Świat Lodu”
- https://www.youtube.com/watch?v=tg39j7nKs1Y
Napisz krótką charakterystykę poszczególnych widowisk muzycznych – podręcznik str. 106-111
Klasa VII
Temat: Stanisław Moniuszko .
1.Życie i twórczość - podręcznik str. 119-121,
- obejrzyj prezentację o kompozytorze - https://www.youtube.com/watch?v=O1eoTyLQmug
2.Naucz się tekstu i melodii pieśni – „Prząśniczka” podręcznik 118,
zaśpiewaj w formie karaoke - https://www.youtube.com/watch?v=NuyQgxWzqxA
---------------------------------------------------------------------------------
Klasa IV
Temat : Ludowa zabawa.
1.Piosenka ludowa „Uciekła mi przepióreczka” – posłuchaj i zaśpiewaj podręcznik strona 87. https://www.youtube.com/watch?v=EbcOfoE1-Lk
2.Co to jest folklor.
Napisz krótką notatkę na podstawie podręcznika str. 88/89
3.Polskie tańce narodowe – podręcznik str. 90/91
- wypisz je do zeszytu,
- wyklaszcz rytm mazura z piosenką ludową o przepióreczce.
Klasa V
Temat: Na ludową nutę.
1.Piosenka ludowa „Hej, na krakowskim rynku” – posłuchaj i zaśpiewaj podręcznik strona 105-106. https://www.youtube.com/watch?v=YedDkoTUx9w
2. Cechy i rytm krakowiaka.
- zapisz w zeszycie str. 106-107
3. Zapoznaj się ze znaczeniem terminów muzycznych: synkopa i kapela ludowa.
4.Zaśpiewaj i zatańcz na melodię ludowa „Krakowiaczek jeden” str. 110 https://www.youtube.com/watch?v=fb-rFw5evTg
Klasa VI
Temat: Kujawiak z oberkiem. Etnografia.
1.Piosenka ludowa w rytmie kujawiaka „Czerwone jabłuszko”, - posłuchaj i zaśpiewaj podręcznik strona 98, https://www.youtube.com/watch?v=vub9etf5uGU https://www.youtube.com/watch?v=7EPZ2sUdY0o
2.Napisz notatkę o polskich tańcach narodowych kujawiaku i oberku – podręcznik str. 99-100 – posłuchaj „Kujawiaka a-moll” Henryka Wieniawskiego i „oberka G- dur nr.1” Grażyny Bacewicz. https://www.youtube.com/watch?v=_zeu4i8dNtI
https://www.youtube.com/watch?v=lN47dQN6l5I
3.Etnografia i Oskar Kolberg – podręcznik str. 102-103
- napisz kim był Oskar Kolberg i czym się zajmował, wyjaśnij znaczenie etnografia.
Klasa VII
Temat: Polonez. Opracowanie artystyczne muzyki ludowej.
1.Powtórz wiadomości o Fryderyku Chopinie – podr. str. 106-113.
2. Napisz notatkę o polonezie – podręcznik str. 115,
3. poznaj kroki poloneza Wojciecha Kilara na podstawie fragmentu filmu „Pan Tadeusz” https://www.youtube.com/watch?v=qE44MVA79-A
4.Zapoznaj się i wyjaśnij jak rozumiesz pojęcia stylizacja
(opracowanie artystyczne muzyki ludowej) - podręcznik str. 116-117