ORW

TERAPIA TAKTYLNA 11.05.2020 – 15.05.2020

 STYMULACJA DOTYKOWA DŁONI I RĄK

Pomoce: gąbka do zmywania naczyń, szczoteczka do mycia rąk, pomponik  z włóczki, szorstka rękawica do kąpieli, miękka szczotka do włosów np. taka dla niemowląt, piłeczka sensoryczna, twarda szczotka do szorowania podłogi lub szczotka do zmywania naczyń, miękka ściereczka do ścierania kurzu.

Podane wyżej pomoce są propozycją - dlatego prosimy wykorzystać to, czym dysponujecie Państwo w domu. Może to być po prostu szorstki i miękki ręcznik, kawałki materiału o różnej fakturze. Ważne jest, żeby to były przedmioty nie używane - zwłaszcza gąbki do naczyń, szczotki czy ściereczki.

Dziecko sadzamy w wygodnej pozycji. Bierzemy gąbkę do zmywania naczyń i wykonujemy delikatne ruchy (dotykania, pocierania, ruchy koliste), po wewnętrznej stronie dłoni dziecka - pozwalamy ściskać, lub ściskamy wspólnie z dzieckiem. Następnie podobne ruchy (dotykanie, pocieranie, ruchy koliste) wykonujemy po zewnętrznej stronie dłoni dziecka i dalej przesuwamy się w kierunku łokcia a nawet ramienia. Gąbkę do naczyń do tego masażu używamy zarówno z miękkiej jak i z szorstkiej strony. Bierzemy kolejny materiał sensoryczny i wykonujemy podobne ruchy po ręce dziecka.

Ważne zasady:

1. Materiały sensoryczne używamy naprzemiennie: raz miękka i przyjemna a następnie szorstka lub twarda.

2. Miękkimi materiałami możemy wykonywać wszystkie ruchy tzn. dotykania, pocierania i ruchy koliste, natomiast materiałami szorstkimi i twardymi tylko dotykamy punktowo. Nie pocieramy ani nie wykonujemy ruchów kolistych na ręce dziecka.

Pozdrawiamy

Terapeutki Terapii Taktylnej

 

Terapia taktylna 04-08.05.2020

  • Stymulacja czucia dotykowego:

Dziecko leży na plecach

- kładziemy dłonie pod obojczykiem dziecka i lekko dociskamy, następnie przesuwamy dłonie w kierunku ramion i głaszczemy całe ręce, aż do nadgarstków, potem chwytamy dziecko za nadgarstki i delikatnie pociągamy;

- kładziemy dłonie pod obojczykiem dziecka i lekko dociskamy, następnie głaszczemy całe ciało omijając miejsca intymne, chwytamy dziecko za kostki i delikatnie pociągamy; Każde ćwiczenie wykonujemy minimum 3 razy (liczbę wykonywanych ćwiczeń dostosować do dziecka, jeśli nie będzie chciało to wystarczy tylko raz)

- dociskamy dłońmi poszczególne stawy dziecka: barki, łokcie, nadgarstki, biodra, kolana, kostki (każdy staw dociskać 5-7 sekund), ćwiczenie wykonujemy min. 3x

  • Stymulacja czucia głębokiego:

- dociskamy dłońmi miejsca między stawami (każdy docisk 7-10 sekund),

ręka: miejsce między nadgarstkiem a łokciem, miejsce między łokciem a ramieniem,

noga: miejsce między kostką a kolanem, miejsce między kolanem a biodrem;

Każdą kończynę uciskamy min. 3x w kierunku od dołu do góry. –

-  Rysujemy dłonią leniwą ósemkę (∞) na klatce piersiowej dziecka (3x)

-  Dziecko na brzuchu lub w pozycji siedzącej – rysujemy dłonią leniwą ósemkę (∞) na plecach dziecka minimum 4 razy w 1 i 2 kierunku (dolna część pleców – poziomo, górna część pleców – poziomo, wzdłuż kręgosłupa, na całych plecach – pionowo).

Pozdrawiamy serdecznie

Terapeutki Terapii Taktylnej

--------------------------------------------------------------------------------

Terapia taktylna 20.04 24.04.2020

Ćwiczenia rozwijające świadomość własnego ciała

Masaż stóp – instrukcja wykonania

1. Stopę obejmij obiema rękami i wykręcaj w różne strony. Pociągaj za każdy palec, szczyp delikatnie skórę i poruszaj stawem skokowym, wykonując kółka raz w lewo, raz w prawo.

2. Kciukiem i palcem wskazującym obejmij duży paluch u nogi i masuj go – wierzch, spód oraz boki, omijając paznokieć.

3. Chwyć oburącz stopę, tak by twoje kciuki dotykały podeszwy. Wykonuj koliste ruchy kciukami, przesuwając dość wolno dłonie od palców do pięt.

4. Krawędzie stopy – zewnętrzne i wewnętrzne – uciskaj kciukiem i palcem wskazującym, zaczynając od pięty, a kończąc na paluchu. Powtórz tę czynność kilka razy.

5. Wymasuj kostki, przesuwając dookoła nich kciukiem (ucisk nie powinien być zbyt silny). Potem pociskaj punkty między kostką wewnętrzną a piętą i między kostką zewnętrzną a piętą. W każdym punkcie zrób kciukiem po 3-4 obroty.

6. Spiralnym ruchem wymasuj całą dłonią grzbiet stopy, delikatnie szczyp skórę, a następnie opukuj ją opuszkami palców. Zakończ masaż spokojnym głaskaniem stopy od palców do pięty.

-----------------------------------------------------------------------

Gry Edukacyjne

TERAPIA TAKTYLNA  15.04.20 do 17.04.20

Ćwiczenia rozwijające świadomość własnego ciała

Leniwe ósemki (∞ ) na poszczególnych częściach ciała

1. Rysujemy ∞ całą dłonią (min.3x) na poszczególnych segmentach ręki (miejsca między stawami), poczynając od miejsca między nadgarstkiem a łokciem, łokciem a barkiem, potem rysujemy na całej ręce.

2. Rysujemy ∞ całą dłonią (min.3x) na poszczególnych segmentach nogi, poczynając od miejsca między kostką a kolanem, kolanem a biodrem, potem na całej nodze.

3. Rysujemy ∞ na klatce piersiowej (min.3x).

4. Rysujemy ∞ na plecach (min. 4x) w 1 i 2 kierunku (w obszarze biodrowo lędźwiowym, pomiędzy łopatkami, na całych plecach).

Pozdrawiamy serdecznie

Terapeutki Terapii Taktylnej

-----------------------------------------------------
Drodzy Rodzice i Opiekunowie...

Masażyki dziecięce są forma ćwiczeń relaksacyjnych, które pozwalają dziecku koncentrować się na sobie, swoim ciele i jego reakcjach. Technika masażu opiera się na delikatnym głaskaniu, a niekiedy uciskaniu i rozcieraniu. Masażyki dają możliwość rodzicom na komunikowaniu się dzieckiem poprzez, zmysł dotyku, dajac przy tym wspólną radość z przebywania razem.

Masażyki uczą dzieci:
-orientacji we własny ciele
-pomagają poznać kierunki (góra-dół, lewo-prawo
-pozwalają doznawać różnego rodzaju bodźce dotykowe.

Podczas masowania należy przestrzegać następujących zasad:
• nie spieszyć się, dać dziecku tyle czasu, ile potrafi ono przyjąć
• masując, dorosły powinien mieć stonowany głos, mówić powoli, zachować spokój, spokojnie oddychać,

Zachęcamy do spróbowania masażykow w dziećmi
Pozdrawiamy

--------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do obejrzenia naszych filmików 1 i 2.
..............................................................................................
Drodzy Rodzice i Opiekunowie
Różne barwy otaczają nas w każdej minucie dnia. W zależności od tego jakie są, mogą wpływać na nasze emocje i samopoczucie.  Dzieci bardzo dobrze i intensywnie obserwują rzeczywistość. Kolory otoczenia kształtują u nich poczucie estetyki i wspomagają rozwój emocjonalny oraz wrażliwość na bodźce.  Nadmiar jaskrawych barw w ich otoczeniu może być szkodliwy - zbytnio pobudzać i w związku z tym powodować niepokój i problemy z zasypianiem. Kolory takie, jak biały, zielony, niebieski, fioletowy - wpływają na dzieci uspokajająco, a żółty, czerwony, pomarańczowy - pobudzająco.
Chyba każdy z nas ma swój ulubiony kolor:
Biały - to kolor wyciszający emocje, łagodzący stres. Nie obciążą umysłu, pozwalający na skupienie.
Czarny - sugeruje zdyscyplinowanie, niezależność i zdecydowanie. Może jednak wzmagać odgradzanie się od otoczenia.
Czerwony - to barwa pobudzająca, motywująca do walki, wzmagająca apetyt.
Niebieski - to kolor kojarzący się z niebem, dający spokój i ukojenie szczególnie tym osobom, które borykają się ze stresem i potrzebują wypoczynku.
Zielony - podobnie jak niebieski, zielony to kolor który uspokaja. Barwa ta poprawia nastrój, zwiększa optymizm.
Żółty-to bardzo optymistyczny, radosny kolor. Pobudza i dodaje energii do działania.
Pomarańczowy-kolejny radosny kolor, zwiększa motywację do działania, nastraja optymistycznie.
Fioletowy - to kolor idealny dla osób chcących poczuć się spokojnie. Wycisza, koi nerwy.
Różowy - pobudza i pozwala czerpać radość z zabawy.
Pozdrawiamy Terapeutki Empathy Dolls

https://youtu.be/9iw9XTshytg

--------------------------------------------------------------

Zajęcia kreatywne - sadzenie cebuli

----------------------------------------------------------------

Drodzy Rodzice/Opiekunowie

Elementy masażu kończyn górnych

                  Zachęcamy do wykonania w warunkach domowych elementów masażu kończyn górnych. Masaż wykonujemy w kierunku dosercowym. Ma on na celu rozluźnienie napięcia mięśniowego, pobudzenie krążenia, wyciszenie oraz relaksację. Prosimy zastosować następujące techniki: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, wałkowanie, oklepywanie. Zachęcamy do wykorzystania przedmiotów znajdujących się w domu: np. małe piłki, piłeczki z kolcami, gąbek, szczotek, masażerów. Polecamy zastosowanie zapachowych olejków.

Przesyłamy film z propozycją sposobu wykonania masażu ręki. Zachęcamy do wykonania elementów masażu ręki w domu https://youtu.be/2z0AuZU0Eu8

Pozdrawiam

Terapeutki Terapii Taktylnej

--------------------------------------------------------------
"W nauczaniu emocji i empatii ważną rolę odgrywają dwa procesy: efekt "lustrzanego odbicia" i odpowiednie modelowanie zachowań, min. przez oddziaływanie na dziecko odpowiednio dobrana muzyką. Muzyka i terapia muzyką to technika poprawy naszego samopoczucia. Bawimy się przy niej, odpoczywamy, relaksujemy, pracujemy a nawet zasypiamy. Dzięki procesom zachodzącym w naszym organizmie podczas słuchania oddziałującej na nas pozytywnie muzyki aktywujemy szereg procesów biochemicznych pomagających naszemu układowi immunologicznemu osiągnięcie równowagi.

Zachęcamy Państwa do codziennego, 20 minutowego seansu muzycznego, który poprzez otwarcie na bodźce słuchowe wprowadzi w dobry nastrój i uruchomi procesy przywracające naturalną równowagę naszemu organizmowi.

Terapeutki Empathy Dolls"

„Morning Relaxing Music - Piano Music, Positive Music, Study Music (Madison)” w YouTube
https://youtu.be/YxfnUPqWV0k

-------------------------------------------------------------------------------------

"Drodzy Rodzice, opiekunowie
Każdy człowiek niezależnie od wieku powinien być dotykany, w akceptowany dla niego sposób, minimum 30 razy dziennie. Nacisk dłoni podczas masażu należy dostosować tak, aby był na tyle silny, by działał pobudzająco, ale jednocześnie na tyle delikatny, aby sprawiał przyjemność. Ruch rąk powinien być spokojny, wolny i rytmiczny. Nadrzędnym celem terapii z elementami masażu jest wyciszenie organizmu, poprawa odbioru wrażeń dotykowych, regulacja napięcia mięśniowego, a także uaktywnienie mięśni i zwiększenie ruchomości stawów.

Zachęcamy rodziców do domowej terapii i nie chodzi tutaj o wykonanie masażu klasycznego, ale o pobudzenie układu nerwowego poprzez delikatny ciepły dotyk, przytulanie, głaskanie, uciskanie ramion, pleców oraz zabawy i masażyki.

Terapeutki Terapii Taktylnej"

Wierszyki - masażyki

----------------------------------------------------------------------

Piosenki dla dzieci – Taniec Zygzak, Kto jak skacze, Hop do góry i inne Wygibasy!

Zestaw 40 min maluchy

Zachęcam do ruchowych zabaw przy muzyce dzieci i rodziców w przerwach od nauki.

https://www.youtube.com/watch?v=9rfdFGvCxkw

 

Wesołe piosenki

-----------------------------------------------------------------

Dzień dobry. Przesyłam drugie zadanie tygodniowe dla ORW B i wszystkich zainteresowanych z ZPER

Milena Elwertowska

Przesyłam Państwu ćwiczenie, mające na celu rozładowywanie napięcia emocjonalnego oraz wyciszenie negatywnych emocji – relaksacja z elementami wizualizacji. Możecie Państwo, jeśli tylko zechcecie, wykonywać je w domu wraz ze swoimi pociechami. Materiał znajdziecie w Plikach do pobrania

------------------------------------------------------------------

Zachęcamy Państwa do skorzystania z poniższych linkow do e-lekcji związanej tematycznie z nadchodzącą wiosną.
http://scholaris.pl/zasob/49582
http://scholaris.pl/zasob/49587
https://youtu.be/Wjo_Q1OYTmY
Scholaris - Zwiastuny wiosny
Pozdrawiamy, A. Bolewska, A. Żuchlińska

--------------------------------------------------------------------------------------------

Zachęcamy do wykorzystania propozycji zabaw z dzieckiem, oczywiście zabawy można samodzielnie modyfikować w zależności od możliwości dziecka
https://eduaacja.home.blog/2020/03/17/grasz-w-zielone/
https://www.facebook.com/Eduaacja/videos/160315841704520/
Pozdrawiamy, Żaneta Eojciechowska i Kamila Zaborowska

-----------------------------------------------------------------------------------------