Wychowanie do życia w rodzinie

Wychowanie do życia  w rodzinie  28.05-29.05.20

Klasa 4

Temat: Koleżeństwo.

Przez całe życie poznajemy nowych ludzi. Niektóre znajomości trwają krótko, inne latami. Co decyduje, że na jednych osobach zależy nam bardziej, na innych mniej? Co powoduje, że niektórzy z naszych kolegów z czasem stają się naszymi przyjaciółmi?

Narysuj drzewo i wypisz na jego  gałęziach najważniejsze cechy jakie odnajdujemy u dobrego kolegi i koleżanki.

Przykładowe cechy to: uczciwość, zaufanie, potrafi dochować tajemnicy, odpowiedzialność, rozmowność, asertywność, poczucie humoru, rywalizacja.

Na ziemi obok drzewa znajdują  się cechy, które psują dobre relacje miedzy rówieśnikami: zło, złość, agresja zazdrość zawiść.

Jakie cechy powinno mieć  koleżeństwo?, wybierz spośród podanych:.
 

Zaufanie, szczerość, odpowiedzialność, wierność, dobroć, życzliwość, pomoc w trudnych chwilach.

Odpowiedz na pytania:

Gdzie Twoim zadaniem można poznać kolegów i koleżanki?

Co robić, żeby mieć  koleżanki i kolegów?

Napisz, czego jeszcze nie wiedziałaś, co Cię zaciekawiło?

Klasa 4   (dla chłopców)

Temat: W obronie własnej intymności.

                Każdy z nas ma swój wewnętrzny obraz siebie. Jest to taki zbiór różnych myśli, przekonań na temat naszego ciała, jego atrakcyjności, ale również o tym, co potrafimy, czego nie umiemy,  w czym jesteśmy dobrzy, czego się obawiamy ze strony innych. Naturalne jest to, że boimy się oceny otoczenia – kolegów, rodziców, nauczycieli. Spróbujmy się zastanowić, co wpływa na nasz obraz samego siebie?. Na pewno są to komentarze rówieśników, dorosłych, stosunek rodziców, filmy, i inne.

Czy ktoś ma prawo oceniać nasze ciało , nasz wygląd?.

 

Proponuję wykonać  ćwiczenie:

Narysuj 4 okręgi,  linia tworząca okręgi powinna być pogrubiona –ona stanowi granicę, podpisz każdy z nich nazwami: ciało, myśli i uczucia,  mój czas i   przestrzeń , moje rzeczy.

Spośród podanych  przykładów   wybierz te  , które  Twoim zdaniem są dowodem   naruszania Twoich  granic  przez inne osoby i wpisz je na linii okręgów.

 ciało - bicie, popychanie, poklepywanie, całowanie i dotykanie bez pozwolenia;

uczucia i myśli –zabranianie, narzucanie swojej opinii, poglądów, zmuszanie do czegoś, całkowita kontrola;

czas i przestrzeń –brak własnego miejsca, łóżka, szafki, biurka itp., wchodzenie do łazienki, pokoju, narzucanie się, nieproszone wizyty;

 rzeczy –pożyczanie, zabieranie bez pytania i pozwolenia, szperanie w rzeczach

Jak się zachowasz w sytuacjach?

1.Siostra lub brat   bez przerwy zagląda Ci do  Twojego  plecaka/torebki.

2. Koledzy z klasy namawiają Cię do zapalenia papierosa

3. Koleżanka stale krytykuje Twój styl ubierania

Napisz krótkie odpowiedzi.

Zapamiętaj!

1.Masz prawo do robienia tego, co chcesz dopóki  nie rani to kogoś innego.

2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie, czyli odmawianie.

 3. Masz prawo do przedstawiania innym swych próśb .

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasa 5   (dla dziewcząt)   28.05.20

Temat:  Zdrowy styl życia.

Rozwiąż krzyżówkę                                          H

a

x

x

x

x

x

 

 

 

 

x

x

x

b

x

x

 

 

 

 

 

 

 

 

x

x

c

x

x

x

x

x

 

 

 

 

x

x

x

d

x

x

x

 

 

 

 

 

x

x

x

x

e

 

 

 

 

 

 

 

x

x

x

x

x

f

x

x

x

x

 

 

 

 

 

 

 

 

g

 

 

 

 

 

 

x

x

x

x

x

x

 

Znaczenie wyrazów :

a) pomidorowa, ogórkowa

 b) cukierki, ciastka

c) karp, śledzie 

d) jabłko, gruszka

e) marchewka, seler

f) chleb, bułki

g) sok, kompot

Hasło krzyżówki  zaczyna się na   Z .  .   .   .   .   .  

Przeczytaj  fragment  wiersza   Na zdrowie   Małgorzaty Strzałkowskiej

I myj ręce przed jedzeniem!

To nie żadne fanaberie,

Dotykamy różnych rzeczy

I harcują tam bakterie.

 Jedne z nich są pożyteczne,

Inne złe (i tych jest więcej),

 Bo roznoszą mnóstwo chorób.

 A więc lepiej umyj ręce.

 Jedz owoce, bo są zdrowe,

Dają siłę i humorek.

Dobrze owoc sobie schrupać

Rano lub na podwieczorek.

Ale zawsze myj owoce,

 Bo za nimi droga długa.

Różne brudy i paprochy

Zmyje świeżej wody struga.

 Otwórz okno, gdy jest duszno,

 Kiedy pokój się przewietrzy,

Wtedy lepiej jest oddychać,

Bo powietrze się polepszy.

Wykonaj mapę myśli   na temat:    Co sprzyja zdrowiu ?

Skorzystaj  z wiersza  oraz   banku zwrotów, które możesz wybrać do Twojej mapy. Weź kartkę papieru  A4 , na środku umieść  napis  zdrowie.   Następnie połącz strzałkami wybrane przez siebie wyrazy, które kojarzą Ci się z utrzymaniem zdrowia. Użyj kolorowych pisaków lub kredek.

Bank wyrazów/zwrotów

brudne ciało,  sen, wizyta u dentysty, odpoczynek, sport, wietrzenie pomieszczeń, mycie zębów, nadmiar słodyczy i chipsów, warzywa i owoce, gimnastyka, siedzenie przed komputerem, higiena

 

 

Na koniec wykonaj test: „Wiem jak dbać o zdrowie”

Przeczytaj uważnie i otocz kółkiem wybraną przez Ciebie odpowiedź.

a) Codziennie jem owoce/ warzywa                        TAK NIE

b) Zawsze myję się przed snem                                 TAK NIE

c) Uprawiam sporty                                                     TAK NIE

d) Jem dużo słodyczy                                                   TAK NIE

 e) Często wychodzę na spacer                                  TAK NIE

 f) Codziennie siedzę długo przed komputerem     TAK NIE

g) Chodzę na basen (3- 4) w miesiącu                       TAK NIE

h) Myję zęby raz dziennie                                            TAK NIE

 i) Myję ręce przed jedzeniem i po wyjściu z toalety TAK NIE

 

j) Ubieram się stosownie do pogody                       TAK NIE

k) Wietrzę pokój przed spaniem                               TAK NIE

 l) Myję owoce/ warzywa przed jedzeniem             TAK NIE

Na oddzielnej kartce  oblicz punkty , a dowiesz się  w jakim stopniu dbasz  o swoje zdrowie.

Rozwiązanie testu:

a) TAK - 1 pkt.

b) TAK - 1 pkt.

c) TAK - 1 pkt.

 d) NIE - 1 pkt.

e) TAK - 1 pkt.

 f) NIE - 1 pkt.

g) TAK - 1 pkt.

h) NIE - 1 pkt.

i) TAK - 1 pkt.

j) TAK - 1 pkt.

 k) TAK - 1 pkt.

l) TAK - 1 pkt

12- 10 pkt. Dbasz o swoje zdrowie. Gratulacje!

 9 – 7 pkt. Nie zawsze dbasz o swoje zdrowie. Może popracujesz nad nim?

6 – 0 pkt. Nie dbasz o swoje zdrowie. Popraw się!

Oceń jak podobały Ci się zajęcia  narysuj minkę  .  Jaki masz wynik testu?, napisz.

 

Klasa  6

Temat:  Stalking, hejting, cyberprzemoc.

Jakie są możliwe zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu i telefonów komórkowych?

To może być  cyberprzemoc, heating i stalking.

Cyberprzemoc to  agresja elektroniczna, to  zachowanie z użyciem mediów elektronicznych (Internetu, telefonów komórkowych), które krzywdzi emocjonalnie drugiego człowieka.

Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy, czują się zranione, upokorzone i bezradne. Mają wrażenie, że wszyscy wokół (rodzina, koledzy i koleżanki) widzieli lub mogą zobaczyć nieprzyjemne materiały na ich temat zamieszczone w sieci.

Cyberprzemoc ma miejsce wtedy, gdy:

· ktoś bez Twojej zgody zamieszcza w Internecie Twoje zdjęcia

, · ktoś rozsyła nieprawdziwe informacje na Twój temat,

· ktoś Cię ośmiesza, nęka lub podszywa się pod Ciebie.

  • ktoś  rozsyła nieprawdziwe filmiki o Tobie

 

Hejting (hejterstwo) – hejter (z jęz. ang.) oznacza człowieka, który kogoś  nienawidzi.

Zjawisko to jest bardzo popularne w Internecie, gdyż daje on hejterom możliwość komentowania i obrażania w sposób anonimowy i bezkarny.

Stalking – słowem tym określa się celowe, uporczywe i długotrwałe działania mające na celu upokorzenie danej osoby.

 Jakie mogą być formy stalkingu?

To wielokrotne telefony, nachodzenie w domu, w szkole,  w pracy bez zaproszenia i wbrew woli, złośliwe nagabywanie, naprzykrzanie się, np. poprzez wysyłanie niechcianych e-maili czy SMS-ów, oczernianie, ale także podszywanie się w celu kompromitacji kogoś.

 Kto może być sprawcą, a kto ofiarą cyberprzemocy, hej tu, stalkingu?

 Sprawcami, jak i ofiarami hej tu, cyberprzemocy  są nie tylko młodzi internauci, ale też osoby dorosłe.

Jak w takich sytuacjach powinny się zachować ofiary?

- nie odpowiadać na  komentarze – odpowiadanie hejtem na hejt prowadzi do nasilenia  konfliktu,

 -porozmawiać o zdarzeniu z osobą dorosłą,

- jeśli to możliwe, usunąć komentarze,

- postawić granicę i nazwać sytuację np.: to co robisz jest przemocą – nie zgadzam się, żebyś tak do mnie pisał; mówię stop twoim hejtom – nie będę w ten sposób z tobą rozmawiał,

- zgłosić sprawę do administratorowi strony/portalu,

- zablokować dostęp do swojego profilu osobie hejtującej.

W razie problemów z hejtowaniem i przemocą rówieśniczą w sieci można  skorzystać                            z pomocy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

ZASADY ANTYHEJTOWE

1. Zastanów się, zanim odpowiesz na „hejterski” komentarz. Nie daj się ponieść emocjom, nie odpowiadaj pod wpływem chwili.

2. Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i skasuj ją.

 3. Nie odpowiadaj agresją na agresję – w ten sposób jedynie prowokujesz hejtującego do dalszego obrażania.

4. Nie lajkuj, nie udostępniaj „hejterskich” komentarzy – w ten sposób jedynie zwiększasz ich zasięg.

5. Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.

6. Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń na Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.

Napisz ,  co Ciebie zaciekawiło?, o czym nie wiedziałaś ?

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Wychowanie do życia w rodzinie 11-15.05.20  

Klasa 5

Temat:  Dbam o higienę osobistą. (dla dziewcząt)

1.Jak dbać o skórę?

Bakterie i wirusy są wszędzie wokół nas. Gdybyśmy nie myli się i nie sprzątali naszych domów, nie tylko wszystko nieprzyjemnie by pachniało, ale w dodatku bylibyśmy bardziej narażeni na atak ze strony chorobotwórczych drobnoustrojów.
Brak higieny może również przyczynić się do rozwoju na skórze i paznokciach grzybicy. Na chorobę tę jesteśmy narażeni zwłaszcza w miejscach, gdzie chodzi się boso, np. na basenach. Koniecznie należy więc codziennie myć całe ciało mydłem i ciepłą wodą.

 

Zdjęcie przedstawiające dwie namydlone dłonie

Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

 

Na wewnętrznych stronach dłoni i stóp nie ma gruczołów łojowych, które natłuszczają skórę. Dlatego miejsca te czasami trzeba nawilżać specjalnymi kremami, aby skóra nie wysychała i nie pękała

 

2. Zęby

Jedną z najważniejszych porannych czynności związanych z higieną jest mycie zębów. Niestety, jeden na dziecięciu Polaków nigdy tego nie robi. Niektórzy nie mają nawet szczoteczki do zębów! Ponadto wiele osób myje zęby zbyt krótko lub niedokładnie. Dlatego większość ludzi w Polsce cierpi na chorobę zębów – próchnicę. Należy myć je przynajmniej 2 razy dziennie (rano i wieczorem), a najlepiej po każdym posiłku. Szczoteczkę do zębów należy regularnie wymieniać, gdyż po pewnym czasie jej włókna same stają się siedliskiem bakterii, a poza tym się niszczą i nie oczyszczają skutecznie zębów.

 

Zdjęcie przedstawiające młodego człowieka myjącego zęby

Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

 

Co pół roku należy odwiedzać dentystę, by ten skontrolował stan naszych zębów. Pozwala to na podjęcie leczenia, gdy próchnica nie jest jeszcze zaawansowana. Zabieg jest wówczas najskuteczniejszy i prawie bezbolesny

Ciekawostka

Nieuszkodzone szkliwo pokrywające powierzchnię zębów jest najtwardszą substancją w naszym ciele.

3. Włosy i paznokcie

Równie ważne jest zachowanie dobrego stanu włosów i paznokci. Włosy należy codziennie czesać, by nie zrobił się w nich kołtun, który utrudnia dbanie o ich czystość, a jednocześnie ułatwia zagnieżdżanie się we włosach pasożytów. Włosy należy regularnie myć, w przeciwnym wypadku będą się przetłuszczać.
U niektórych ludzi uciążliwą dolegliwością skóry głowy jest łupież. Objawia się on nadmiernym łuszczeniem się naskórka. Nie jest to choroba groźna, ale oznacza, że skóra jest osłabiona. Warto wówczas myć włosy specjalnym szamponem.
Dbać należy także o paznokcie. Trzeba je regularnie przycinać i utrzymywać w czystości. Nie wolno ich obgryzać, ponieważ w ten sposób możemy przenieść do ust drobnoustroje oraz jaja pasożytów. Nie wolno też ogryzać skórek przy paznokciach, gdyż mogą się wówczas utworzyć małe rany, które staną się wrotami zakażenia.Fotografia przedstawiająca młodą dziewczynę myjącą włosy

Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ciekawostka

Paznokcie u rąk rosną w tempie ok. 3 mm na miesiąc. Paznokcie u stóp rosną dwukrotnie wolniej.

Polecenie 1

Spytaj starszych członków rodziny, w jaki sposób, będąc w twoim wieku, dbali o higienę osobistą. Określ, czy łatwo zachować higienę w każdych warunkach.

4. Czystość w twoim otoczeniu

Niektóre choroby zakaźne nazywamy chorobami brudnych rąk. Rozprzestrzeniają się one na skutek niedokładnego mycia rąk. Są to m.in. owsica, tasiemczyca, zapalenie jamy ustnej czy wirusowe zapalenie wątroby typu A.
Nie tylko higiena osobista jest ważna. Również w pomieszczeniach, w których przebywamy, musimy utrzymywać czystość. Brud i kurz sprzyjają powstawaniu i nasilaniu się alergii, czyli uczuleń na różne substancje i obiekty, np. pyłki roślin. Poza tym brak czystości sprzyja rozwojowi takich szkodników, jak rybiki, karaluchy lub szczury.

5. Higiena osobista w okresie dojrzewania − sfera intymna

W okresie dojrzewania, młodzi chłopcy i dziewczęta mogą zauważyć, że pocą się coraz bardziej. To także wina hormonów. Żeby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, brzydkiego zapachu czy też plam pod pachami, najlepiej stosować antyperspiranty w kulce, sztyfcie lub aerozolu. Stosuj je pod pachami − to właśnie w tym miejscu pot wydziela się najbardziej. Żeby uniknąć nieprzyjemnego zapachu, staraj się zawsze wybierać ubrania z naturalnych tkanin − najlepiej bawełniane, które pozwalają Twoje skórze oddychać − dzięki temu mniej się będziesz pocić.

Największą zmiana w okresie dojrzewania jest rozwój narządów płciowych. To na nie hormony wpływają najbardziej. Chłopcy i dziewczęta mogą zauważyć w miejscach intymnych pojawiające się owłosienie. O tym, czy i kiedy rozpocząć depilację miejsc intymnych, zadecyduj samodzielnie.

W okresie dojrzewania bardzo ważna jest codzienna toaleta miejsc intymnych. Krótki prysznic zalecany jest codziennie. Do mycia okolic intymnych nie używaj jednak zwykłego mydła. Może ono tylko podrażnić Twoje okolice intymne. Lepiej korzystaj ze specjalnych płynów do higieny intymnej. Młodym dziewczętom poleca się płyny o neutralnym (kwaśnym pH), które zawiera kultury bakterii kwasu mlekowego (naturalnie chronią pochwę przed bakteriami i grzybami). Takim kosmetykiem jest np. Vianek, nawilżający żel do higieny intymnej.

Płyn do higieny intymnej może być dodatkowo wzbogacony o wyciągi z ziół, np. łagodzącego mniszka lekarskiego, tak jak Ziaja Intima, płyn do higieny intymnej dla młodych dziewcząt, mniszek lekarski. Kiedy nie masz możliwości skorzystania z prysznica, możesz zastosować chusteczki do higieny intymnej, np. Lactacyd Femina. Pamiętaj jednak o jednym: zbyt częste mycie okolic intymnych wcale nie jest dla Ciebie dobre! Podmywanie się raz dziennie w zupełności wystarczy. Kiedy myjesz okolice intymne zbyt często, zmywasz z siebie naturalnie (dobre) bakterie, które chronią Twoją pochwę przed infekcjami.

 

Podsumowanie

  • W celu utrzymania dobrego stanu zdrowia należy dbać o codzienną higienę całego ciała.
  • Brak higieny jamy ustnej może doprowadzić do próchnicy, a w konsekwencji do innych poważnych chorób.
  • Równie ważne jak higiena ciała jest utrzymanie czystości w pomieszczeniach.

 

 

Praca domowa

Polecenie 2.1

Zwilż lekko wodą mały kawałek czerstwego chleba. Następnie ubrudź go nieco kurzem, np. wycierając nim szczyt wysokiej szafy. Włóż chleb do słoiczka, mocno zakręć i postaw na kilka dni w ciepłym miejscu. Obserwuj, co się będzie działo. Na podstawie obserwacji uzasadnij, czy utrzymywanie czystości w pomieszczeniach jest konieczne, czy też nie.

 

Klasa 4  (dla chłopców)

Temat:  Mamy szacunek do siebie i do innych

Spróbuj odpowiedzieć na pytania

1.Czy chronisz swój adres zamieszkania? Ile osób i kto wie gdzie mieszkasz?
2.Czy tajemnicą jest kolor ścian w Twoim pokoju? Kto może się o tym dowiedzieć?

3.Zastanów się czy tajemnicą jest wiek Twojej Mamy?
4.Zastanów się jakie tematy są dla Ciebie bardzo prywatne i niechętnie rozmawiasz na ich temat?

Zastanów  się, czy w codziennym życiu są przekraczane granice sfery intymnej, szacunku , zaznacz, które według Ciebie są to sytuacje:
1.Czytanie cudzej korespondencji, (listy, pamiętniki, e-maile, sms-y)
2.Podsłuchiwanie prywatnych rozmów
3.Podglądanie innych w łazience, szatni
4.Robienie i rozpowszechnianie zdjęć i filmów bez wyraźnej zgody lub wbrew woli.
5.Przekazywanie   innym   danych osobowych swoich i cudzych.

„Zły dotyk”

  1. Kontakt z ludźmi, dotykanie jest bardzo ważne. Czasami zdarza się „zły dotyk”, który sprawia przykrość i może być niebezpieczny.
    Podaj  przykład takiej sytuacji
     

2. Może się zdarzyć, że „dotyk” wywołuje zakłopotanie. Zastanów się                       i podaj przykład takiej  sytuacji.
 

3. Czasami osoby, które doświadczyły „złego dotyku” są zbyt przerażone lub zawstydzone, aby cokolwiek zrobić. Zastanów się i podaj  osoby do których bez obaw możesz zwrócić się o pomoc.
 

Podsumowanie

Granice sfery intymnej, szacunku  każdy ustala sam. Pozostali mają obowiązek tej granicy przestrzegać i w żadnym wypadku nie można jej przekraczać.

 

 

Klasa  6  (dla dziewcząt)

Temat: Mam swoją godność

Najpierw trzeba wyjaśnić co to jest godność? Proszę obejrzeć filmik.

https://www.youtube.com/watch?v=2T8D-HQpPvs

                Wchodzicie  właśnie w okres, w którym zaczynacie  marzyć o poznaniu wyjątkowego chłopaka/dziewczyny, ogarnia Was fascynacja drugą osobą, doświadczacie  pierwszych porywów serca, rozterek i niepokojów.

Młodzi ludzie pragną kochać i być kochanymi. Bardzo przejmują się swoim wyglądem, boją się odrzucenia. W tym okresie ważne jest, aby chłopcy i dziewczęta uczyli się nawzajem rozumieć: swoje potrzeby, reakcje, zmiany psychofizyczne, różnice.

Wykonajcie  ćwiczenie 1: Analiza wzajemnych oczekiwań i potrzeb: „Co cenię najbardziej                            w chłopcach?  Na małych kartkach   wypiszcie  swoje oczekiwania co do zachowań, postaw, wyglądu itp..

  Ćwiczenie 2: „Jakie zachowania drażnią mnie u chłopców?   Na kartkach  wypiszcie cechy, które mi  się nie podobają u chłopców.

Ćwiczenie 3:  dokonajcie  analizy  zachowania.

„Ania niedawno poznała Marka. Oboje czują się dobrze w swoim towarzystwie. Któregoś dnia spędzają czas w kawiarni. Do stolika podchodzi niespodziewanie dwóch kolegów Marka i proponują, aby Marek poszedł z nimi na kręgle. Marek zdecydowanie odmawia, wskazując, że jest w tej chwili ze swoją dziewczyną Anią i jest to ich wspólny wieczór. Nie daje się również namówić na wyjście                         z kolegami”.  Odpowiedzcie   na pytanie:  Jak zachował się Marek ?

Podsumowanie zwróćcie  uwagę na to, że zarówno chłopcy, jak i dziewczęta są współodpowiedzialni za wzajemne relacje. Powinni nauczyć się rozumieć swoje potrzeby    i oczekiwania, pracować nad sobą, ale przede wszystkim budować relacje oparte na szacunku    i odpowiedzialności za siebie i drugą osobę. Powinni myśleć o swoich uczuciach, ale i uczuciach drugiej strony .

 

 

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Wdż  5  7.05.20

klasa 5 i 6

Temat:  Dojrzewanie

W powieści Hanny Ożogowskiej Dziewczyna i chłopak, czyli heca na 14 fajerek rodzeństwo zamienia się rolami i nikt tego nie zauważa. U dzieci proporcje ciała są jednakowe, trudno więc czasami stwierdzić, czy ktoś jest chłopcem czy dziewczyną. Jednak z wiekiem pojawiają się już widoczne różnice.

 

Okres dojrzewania u dziewcząt i chłopców. Ilustracja prezentuje sylwetkę chłopca i dziewczyny w wieku 12-14 lat. U dziewczyny wyraźnie zaznaczone kształty kobiece – szerokie biodra, wąskie barki, zaznaczone piersi. U chłopca widoczne szerokie barki i wąskie biodra oraz masywniejsza sylwetka.

 

 

Nauczysz się

  • wyjaśniać, na czym polega proces dojrzewania;
  • opisywać zmiany zachodzące u dziewcząt  i chłopców  w trakcie okresu dojrzewania;
  • uzasadniać, czy człowiek dojrzały płciowo jest człowiekiem dorosłym.

 

Dojrzewanie to okres przejściowy między dzieciństwem a dorosłością. Inaczej nazywa się go pokwitaniem. Trwa kilka lat i jest dla dzieci czasem na oswojenie się ze zmianami zachodzącymi w ich ciele.  Ciało dziewczynki przeobraża się w ciało kobiety, a ciało chłopca w ciało mężczyzny. Pojawiają się również włosy łonowe oraz pod pachami.
W okresie dojrzewania wzrasta wydzielanie potu i staje się on także bardziej oleisty. Pod wpływem działalności bakterii pot się rozkłada, co skutkuje niestety nieprzyjemnym zapachem. Zwiększone pocenie się przyczynia się także do pogorszenia kondycji skóry, tzn. powstawania pryszczy oraz przetłuszczania się włosów.

W okresie dojrzewania zmienia się także zachowanie. Nastolatki bardzo intensywnie przeżywają emocje i uczucia. W tym czasie młodzi ludzie zazwyczaj nawiązują trwałe przyjaźnie, ale też są bardzo drażliwi, często się kłócą, czasem bez szczególnego powodu.

Okres dojrzewania u dziewcząt rozpoczyna się w wieku około 9–11 lat. Jednym z jego pierwszych objawów jest rozpoczęcie miesiączkowania (menstruacji). Krwawienie miesięczne trwa zwykle od 3 do 7 dni i występuje średnio raz w miesiącu. Zazwyczaj pojawia się regularnie, dlatego często nazywa się je także „okresem”.  Miesiączce może towarzyszyć niezbyt silny, uciskający ból w podbrzuszu. Może on wystąpić przed okresem i w jego trakcie.
W okresie dojrzewania zmieniają się także proporcje ciała. Kości dziewcząt szybko rosną, a w niektórych miejscach na ciele odkładają się nowe warstwy tkanki tłuszczowej, sprawiając, że ich biodra, uda, pośladki i piersi zaokrąglają się. Powiększenie piersi związane jest z rozwojem gruczołów mlekowych, które będą produkowały mleko, gdy kobieta zajdzie w ciążę i urodzi dziecko.

Okres dojrzewania u chłopców rozpoczyna się w wieku około 12–14 lat. Wówczas poszerzają się barki i klatka piersiowa. Szczególnie szybko wydłużają się ręce i nogi oraz dłonie i stopy. Zmieniają się rysy twarzy i pojawia się na niej zarost. Wyrastają włosy pod pachami i włosy łonowe. Mogą też wyrastać włosy na klatce piersiowej. Jądra i prącie zwiększają rozmiary. U chłopców, zwłaszcza na początku okresu dojrzewania, występują tzw. polucje. Dochodzi wówczas do wytrysku, czyli uwolnienia nasienia na zewnątrz organizmu. Polucje są dowodem tego, że w jądrach rozpoczęła się produkcja plemników.
 

W okresie dojrzewania u chłopców, w wyniku silnego rozrostu krtani, zachodzi zjawisko mutacji głosu. Polega ono na zmianie brzmienia (barwy) głosu z dziecięcego na męski. Mutacja głosu u chłopców trwa zwykle około dwóch lat i jest bardzo łatwo zauważalna. Cechuje się załamywaniem głosu podczas mówienia i trudnościami w kontrolowaniu jego wysokości (wydawaniu na zmianę dźwięków wysokich i niskich) oraz częstą chrypką.

 

 

W wyniku dojrzewania nastolatki osiągają dojrzałość płciową, czyli gotowość do rozmnażania. Jednak przed założeniem rodziny konieczne jest też osiągnięcie dojrzałości psychicznej i społecznej. Dojrzałość psychiczna oznacza zdolność do podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych decyzji i takiego zachowania, by nie krzywdzić innych. Osobą dojrzałą społecznie określa się człowieka, który potrafi zapewnić sobie odpowiednie warunki do życia, jest gotowy do założenia rodziny oraz dbania o nią. Tylko osobę dojrzałą zarówno fizycznie, psychicznie, jak i społecznie można nazwać dorosłą.

Obejrzyj tez filmik  z tej strony:

https://www.youtube.com/watch?v=YavEH9CdoXM

Które z objawów dojrzewania zaskoczyły Cię najbardziej ?

Napisz  o tym.

Klasa 4  7.05.20

Temat:  Sfera intymności –sfera bezpieczeństwa

 Co to jest intymność  ?

Wybierz z podanych wyrażeń,  które  kojarzą   Ci się z intymnością (podkreśl je)

Pamiętnik, rozmowa, uczucia, płyn do higieny intymnej, listy, SMS-y, nagość

Intymność  to  indywidualna sfera każdego człowieka, do której dostęp maja tylko najbliżsi.

Napisz jakie osoby są dla Ciebie najbliższe.

Uświadomisz sobie , że to Twoja bliska i dalsza rodzina.

Jak się zachowasz w określonych sytuacjach:

  1. Idziesz ulicą, nieznajomy mężczyzna zatrzymuje cię i proponuje podwiezienie do domu. Jak się zachowasz?
  2. Starszy niedawno poznany kolega koniecznie chce abyś szedł z nim do jego domu. Podobno ma ci pokazać coś ciekawego. Jak postąpisz?
  3. Nieznajomy pan podchodzi nagle do ciebie i chce koniecznie abyś się poczęstował cukierkami.

Większość ludzi dorosłych to ludzie uczciwi i dobrzy, życzliwi dzieciom. Nie powinniśmy

się bać świata dorosłych, trzeba być jednak czujnym i nie pozwolić się skrzywdzić.

 

 

PAMIĘTAJ:
 

NIKT NIE MA PRAWA:

- DOTYKAĆ CIĘ W SPOSÓB, KTÓRY CI NIE ODPOWIADA.

 

- MÓWIĆ DO CIEBIE O RZECZACH KTÓRYCH NIE CHCESZ SŁUCHAĆ.

 

-DOTYKAĆ CIĘ W MIEJSCACH INTYMNYCH.

 

- POKAZYWAĆ CI RZECZY, KTÓRYCH NIE CHCESZ OGLĄDAĆ.

 

- PROPONOWAĆ CI UDZIAŁU W CZYNNOŚCIACH LUB SYTUACJACH,

 

KTÓRE CIĘ KRĘPUJĄ.

 

JAK SIĘ ZACHOWAĆ:

- POWIEDZIEĆ WYRAŹNIE ŻĘ NA TO SIĘ NIE ZGADZASZ.

 

- NATYCHMIAST ODEJDź LUB UCIEKAJ.

 

- JAK NAJSZYBCIEJ POWIEDZ O TYM ZAJŚCIU KTÓREMUŚ Z RODZICÓW.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Wychowanie do życia w rodzinie 4/5  30.04.20

Klasa 5

Temat: Moje ciało.

 Każdy z nas ma swój wewnętrzny obraz siebie. Jest to taki zbiór różnych myśli, przekonań na temat naszego ciała, jego atrakcyjności, ale również o tym, co potrafimy, czego nie umiemy,  w czym jesteśmy dobrzy, czego się obawiamy ze strony innych. Naturalne jest to, że boimy się oceny otoczenia – kolegów, rodziców, nauczycieli. Spróbujmy się zastanowić, co wpływa na nasz obraz samego siebie?. Na pewno są to komentarze rówieśników, dorosłych, stosunek rodziców, filmy, i inne.

Czy ktoś ma prawo oceniać nasze ciało , nasz wygląd?.

Proponuję wykonać  ćwiczenie:

Narysuj 4 okręgi,  linia tworząca okręgi powinna być pogrubiona –ona stanowi granicę, podpisz każdy z nich nazwami: ciało, myśli i uczucia,  mój czas i   przestrzeń , moje rzeczy.

Spośród podanych  przykładów   wybierz te  , które  Twoim zdaniem są dowodem   naruszania Twoich  granic  przez inne osoby i wpisz je na linii okręgów.

 ciało - bicie, popychanie, poklepywanie, całowanie i dotykanie bez pozwolenia;

uczucia i myśli –zabranianie, narzucanie swojej opinii, poglądów, zmuszanie do czegoś, całkowita kontrola;

czas i przestrzeń –brak własnego miejsca, łóżka, szafki, biurka itp., wchodzenie do łazienki, pokoju, narzucanie się, nieproszone wizyty;

 rzeczy –pożyczanie, zabieranie bez pytania i pozwolenia, szperanie w rzeczach

Jak się zachowasz w sytuacjach?

1.Siostra lub brat   bez przerwy zagląda Ci do  Twojego  plecaka/torebki.

2. Koledzy z klasy namawiają Cię do zapalenia papierosa

3. Koleżanka stale krytykuje Twój styl ubierania

Napisz krótkie odpowiedzi.

Zapamiętaj!

1.Masz prawo do robienia tego, co chcesz dopóki  nie rani to kogoś innego.

2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie, czyli odmawianie.

 3. Masz prawo do przedstawiania innym swych próśb .

Klasa 4

Temat: Rodzi się dziecko (dla dziewcząt i chłopców)

Obejrzyj filmik

https://www.cda.pl/video/15700232c

Napisz co Cię najbardziej zaciekawiło?

Co jest dla Ciebie niezrozumiałe?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Wychowanie do życia w rodzinie  4/5   23.04.20  (dla dziewcząt i chłopców)

Klasa 4

Temat:  U progu dojrzewania.

Obejrzyj filmik.

https://www.youtube.com/watch?v=YavEH9CdoXM

Odpowiedz na pytanie : Które z objawów dojrzewania zaskoczyły Cię najbardziej?

Klasa 5

Temat: Poszukiwany przyjaciel

Przeczytaj wiersz. 

ZAŁĄCZNIK 1

"Być przyjacielem" Sara Bronzo

Być przyjacielem
To umieć patrzeć na drugiego człowieka
W chwilach radości i chwilach smutku
I potrafić dzielić to z nim.

Być przyjacielem
To umieć dostrzegać
Dobro i piękno,
Które posiada każda istota,
I potrafić je podziwiać.

Być przyjacielem
To umieć zawsze dziękować
I uszczęśliwiać drugiego.

Być przyjacielem
To znaczy stanąć u boku tego,
Kto stracił wszelką nadzieję,
I darzyć go miłością.

Zastanów  się jakie cechy powinien posiadać przyjaciel?

Skorzystaj z banku pomocniczych wyrazów:

Szczery, złośliwy, pomocny,  otwarty,  życzliwy, uśmiechnięty, fałszywy, wierny, miły, oddany.

Ważną  cechą przyjaźni jest dzielenie wspólnych zainteresowań lub działanie na rzecz wspólnego dobra. Powstaje wtedy potrzeba bliskości z drugą osobą i chęć jej poznania

i rozumienia. Przyjaźń zbliża ludzi , stwarza poczucie , że nie jesteśmy sami, że jest ktoś na kim możemy polegać.

Wypełnij kartę pracy , może dowiesz się czegoś o sobie.

ZAŁĄCZNIK 2

KARTA PRACY

Bardzo się cieszę, że mogę cię poznać.

  1. Twoje imię  .........................................................................
  1. Czym się interesujesz ...................................................................
  1. Ile masz rodzeństwa.........................................................................
  1. Co lubisz robić po szkole?.................................................................
  1. Twój ulubiony program w TV.............................................................
  1. Czy masz zwierzątko domowe?.........................................................
  • jakie?.....................................................................................
  • jak je nazywasz?.....................................................................
  1. Jaki sport lubisz najbardziej?............................................................

Wypisz imiona  osób , z którymi jesteś w przyjacielskich  stosunkach.  Jeżeli jest  to jedno imię lub dwa, to znaczy że  mogą to być przyjaciele prawdziwi.  Jeżeli jest ich więcej , to może to są tylko więzi koleżeńskie między Wami?

Napisz,   co Twoim zdaniem  lubisz najbardziej u Twojego przyjaciela, lub przyjaciółki

 

Klasa 6

Temat:  Mój styl to zdrowie

Rozwiąż krzyżówkę                                         

a

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

e

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

f

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

g

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Znaczenie wyrazów :

a) pomidorowa, ogórkowa

 b) cukierki, ciastka

c) karp, śledzie 

d) jabłko, gruszka

e) marchewka, seler

f) chleb, bułki

g) sok, kompot

Hasło krzyżówki   wpisz tutaj    .  .   .   .   .   .   .

Przeczytaj  fragment  wiersza   Na zdrowie   Małgorzaty Strzałkowskiej

I myj ręce przed jedzeniem!

To nie żadne fanaberie,

Dotykamy różnych rzeczy

I harcują tam bakterie.

 Jedne z nich są pożyteczne,

Inne złe (i tycz jest więcej),

 Bo roznoszą mnóstwo chorób.

 A więc lepiej umyj ręce.

 Jedz owoce, bo są zdrowe,

Dają siłę i humorek.

Dobrze owoc sobie schrupać

Rano lub na podwieczorek.

Ale zawsze myj owoce,

 Bo za nimi droga długa.

Różne brudy i paprochy

Zmyje świeżej wody struga.

 Otwórz okno, gdy jest duszno,

 Kiedy pokój się przewietrzy,

Wtedy lepiej jest oddychać,

Bo powietrze się polepszy.

Wykonaj mapę myśli   na temat:    Co sprzyja zdrowiu ?

Skorzystaj  z wiersza  oraz   banku zwrotów, które możesz wybrać  z tabelki (poniżej) do Twojej mapy. Weź kartkę papieru  A4 , na środku umieść  napis  zdrowie.   Następnie połącz strzałkami wybrane przez siebie wyrazy, które kojarzą Ci się z utrzymaniem zdrowia. Użyj kolorowych pisaków lub kredek.

Bank wyrazów/zwrotów

brudne ciało,  sen, wizyta u dentysty, odpoczynek, sport, wietrzenie pomieszczeń, mycie zębów, nadmiar słodyczy i chipsów, warzywa i owoce, gimnastyka, siedzenie przed komputerem, higiena

 

 

Na koniec wykonaj test: „Wiem jak dbać o zdrowie”

Przeczytaj uważnie i otocz kółkiem wybraną przez Ciebie odpowiedź.

a) Codziennie jem owoce/ warzywa                        TAK NIE

b) Zawsze myję się przed snem                                 TAK NIE

c) Uprawiam sporty                                                     TAK NIE

d) Jem dużo słodyczy                                                   TAK NIE

 e) Często wychodzę na spacer                                  TAK NIE

 f) Codziennie siedzę długo przed komputerem     TAK NIE

g) Chodzę na basen (3- 4) w miesiącu                       TAK NIE

h) Myję zęby raz dziennie                                            TAK NIE

 i) Myję ręce przed jedzeniem i po wyjściu z toalety TAK NIE

 

j) Ubieram się stosownie do pogody                       TAK NIE

k) Wietrzę pokój przed spaniem                               TAK NIE

 l) Myję owoce/ warzywa przed jedzeniem             TAK NIE

Na oddzielnej kartce  oblicz punkty , a dowiesz się  w jakim stopniu dbasz  o swoje zdrowie.

Rozwiązanie testu:

a) TAK - 1 pkt.

b) TAK - 1 pkt.

c) TAK - 1 pkt.

 d) NIE - 1 pkt.

e) TAK - 1 pkt.

 f) NIE - 1 pkt.

g) TAK - 1 pkt.

h) NIE - 1 pkt.

i) TAK - 1 pkt.

j) TAK - 1 pkt.

 k) TAK - 1 pkt.

l) TAK - 1 pkt

12- 10 pkt. Dbasz o swoje zdrowie. Gratulacje!

 9 – 7 pkt. Nie zawsze dbasz o swoje zdrowie. Może popracujesz nad nim?

6 – 0 pkt. Nie dbasz o swoje zdrowie. Popraw się!

Oceń jak podobały Ci się zajęcia  narysuj minkę  .  Jaki masz wynik testu?, napisz.

....................................................................................................

Wychowanie do życia w rodzinie 16.04.20

klasa 4

Temat:  Przekazywanie życia.

Proszę   obejrzeć   filmik  pt.  Narodziny.

https://www.youtube.com/watch?v=9dgeDGF7_Ls

Po obejrzeniu filmu, zastanów się czy wszystko jest dla Ciebie zrozumiałe.  Jeżeli masz pytania, napisz do mnie.  Wykonaj  jeszcze zadanie.

Narysuj  drzewo , na jego gałęziach  wypisz imiona swojej  rodziny  i stopień pokrewieństwa.

Dowiesz się wtedy, kto przekazał Tobie życie, a kto  życie przekazał Twoim rodzicom. Pracę wyślij na maila:   baumgart.jolanta@zper.pl

Klasa  6a

Temat: Zarządzanie sobą.

Proszę  zapoznaj się z materiałem z poniższej strony. 

https://epodreczniki.pl/a/plan-dnia/DfLMpqfiV

Po przeczytaniu  należy wykonać polecenie 3.1.  W razie pytań proszę pisać  baumgart.jolanta@zper.pl

-------------------------------------------------------------

Wychowanie do  życia w rodzinie  klasa 4   16.04.20  (dla chłopców)   

Temat:  Przekazywanie życia

Proszę   obejrzeć   filmik  pt.  Narodziny.

https://www.youtube.com/watch?v=9dgeDGF7_Ls

Narysuj  drzewo , na jego gałęziach  wypisz imiona swojej  rodziny  i stopień pokrewieństwa.

Dowiesz się wtedy, kto przekazał Tobie życie, a kto  życie przekazał Twoim rodzicom. Pracę wyślij na maila:   baumgart.jolanta@zper.pl

 

Klasa  5

Temat:   Uprzejmość , uczynność  i życzliwość

Przeczytaj tekst.

  1. ŻYCZLIWOŚĆ, Uprzejmość , uczynność
  2. 2. ŻYCZLIWOŚĆ Zaparz komuś pyszną herbatę Zabierz kogoś na spacer Zaproś kogoś do kina
  3. 3. Wyślij komuś sms-a „Lubię Cię” Upiecz dla kogoś ciasto Zaproś kogoś na przejażdżkę rowerem Przynieś do szkoły czekoladki Uśmiechaj się Powiedz bliskiej osobie jak bardzo jest dla Ciebie ważna Podziel się z kimś swoim pomysłem na miłe spędzanie czasu Przytul kogoś bez powodu ŻYCZLIWOŚĆ NA CO DZIEŃ
  4. 4. To naprawdę nic nie kosztuje... http://www.youtube.com/watch?v=qQacqJsWyrs#t=53 Uśmiech Miłe słowo Pomocna dłoń

 

  1. 6. OD LAT W KAŻDYM ROKU DZIEŃ TAKI WYPADA. MAM NA MYŚLI DZIEŃ NIEZWYKŁY - 21 LISTOPADA. DZIEŃ, W KTÓRYM WIELE RADOŚCI I ŻYCZLIWOŚCI, UCZYNNOŚCI, UPRZEJMOŚCI IWYROZUMIAŁOŚCI. RADUJMY SIĘ ZATEM, ŻETAKI DZIEŃ MAMY. ALE O INNYCH DNIACH, TEŻ NIE ZAPOMINAJMY, BO OD NAS ZALEŻY, JAK SIĘ ZACHOWAMY. CZY MÓWIMY PRAWDĘ? CZY SIĘ PRZEPRASZAMY? CZY DZIŚ POMOŻEMY KAŻDEMU SŁABSZEMU? USTĄPIMY MIEJSCA WTRAMWAJU STARSZEMU? CZY POMOŻEMY RODZICOM, ZROBIMY ZAKUPY? UMYJMY TALERZE PO ZJEDZENIU ZUPY? TAKIE ZACHOWANIA, TO PRZECIEŻ NICTRUDNEGO. ZARÓWNO DLA CZŁOWIEKA DUŻEGO I MAŁEGO, KTO SIEBIE SZANUJE, CHCE BYĆ SZANOWANYM I POTRAFI BYĆ MIŁYM, GRZECZNYM IWYROZUMIAŁYM. ŻYCZLIWYM BYĆ MIŁO KAŻDY WAMTO POWIE. KAŻDY SIĘ UŚMIECHNIE, POGŁASKA PO GŁOWIE. MÓWCIE ZAWSZE DZIĘKUJĘ, PRZEPRASZAM I PROSZĘ, A DZIEŃ ŻYCZLIWOŚCI, BĘDZIE JUŻ NA  zawsze w naszej pamięci
  2. 8. TRAKTUJ INNYCH TAK, JAK SAM CHCIAŁBYŚ BYĆ TRAKTOWANY
  3. 9. I pamiętajcie – życzliwość zatacza koło i wraca do nas jak bumerang.

Zastanów się  dla kogo w najbliższym czasie byłeś   miły, uczynny, życzliwy, uprzejmy, w jaki sposób im to okazałeś?   Jeżeli tego nie zrobiłeś/łaś  , to  czas na Ciebie.  Podziel się tą wiadomością ze mną. 

---------------------------------------------------------------------------

Wychowanie do życia w rodzinie 2.04.20

Klasa 4  dla dziewcząt

Temat:   Przekazywanie życia

Proszę obejrzeć  filmik. Można mi przekazać swój komentarz na ten temat. Dowiedz się od rodziców, kto wybrał imię dla Ciebie.

 https://www.youtube.com/watch?v=vxXHiz3RTsA

Klasa 5 dla wszystkich

Temat:  Mądry wybór w świecie gier.

Przeczytaj tekst.  Dokonaj oceny tekstu, możesz mi napisać  jakie jest pozytywne znaczenie gier komputerowych na dzieci i młodzież. Napisz jakie zasady grania w gry komputerowe panuja u Ciebie w domu. Pozdrawiam. 

Niezwykle niepokojącym aspektem gier komputerowych jest także wykorzystywanie w ich scenariuszach elementów o wyraźnie satanistycznym charakterze. W ten sposób dzieci oswajają się z symboliką satanistyczną i z czasem odbierają ją jako element pozytywny, ponieważ konkretne symbole satanistyczne często oznaczają miejsca, w których są np. tajne przejścia, schowki zawierające broń i inne „dobra” przeznaczone dla gracza.

 

Obok negatywnego wpływu gier komputerowych na psychikę dzieci i młodzieży należy również zauważyć, iż wielogodzinne spędzania czasu przy komputerze niekorzystnie wpływa na ich rozwój fizyczny. Przede wszystkim gry komputerowe wypierają pro zdrowotne formy spędzania czasu – uprawianie sportu, spacery i zabawy na świeżym powietrzu.

 

Lekarze różnych specjalności sygnalizują, iż gry komputerowe mogą być przyczyną trwałego pogorszenia wzroku, dolegliwości reumatologicznych, odrętwienia palców i dłoni, odcisków, bólu ścięgien, nadmiernego pobudzenia objawiającego się podwyższonym ciśnieniem krwi, drżenia rąk, zaniku mięsni pasa biodrowego i kręgosłupa, wad postawy, skrzywienia kręgosłupa, uszkodzenia centralnego układu nerwowego.

 

Aby uchronić dzieci przed szkodliwym wpływem gier komputerowych rodzice i wychowawcy powinni być dobrze zorientowani w zakresie oddziaływania gier komputerowych oraz rodzajów gier dostępnych na rynku. Tylko wówczas mogą świadomie czuwać nad kierunkiem rozwoju dzieci, a przede wszystkim uczyć je rozsądnego i krytycznego korzystania z gier komputerowych od samego początku.

· .Rodzice powinni wiedzieć, w jakie gry grają ich dzieci.

 

· Rodzice powinni ustalić zasady, z jakich gier dzieci mogą korzystać.

 

· Dziecko powinno korzystać z gier komputerowych tylko wówczas, gdy rodzice są w domu.

 

· Rodzice powinni bezwzględnie ograniczyć czas spędzany przy komputerze.

 

· 5.Konsekwentnie stosować zasadę: najpierw obowiązki, potem komputer.

· 6.Częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów dziecka. Pokazywać inne formy spędzania wolnego czasu. Więcej czasu spędzać z dzieckiem.

Rodzice i wychowawcy powinni przede wszystkim mieć świadomość, że dzieci nie potrzebują elektronicznych zabawek, aby być szczęśliwymi. Najbardziej potrzebują miłości, zrozumienia, życzliwej troski i zainteresowania ze strony dorosłych.

I jest to chyba jedyny sposób na uchronienie dziecka przed niekorzystnym wpływem gier komputerowych oraz innych mediów.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Witam uczniów klasy 4, 5, i 6a. Zachęcam Was do przeczytania przygotowanych przeze mnie materiałów. Zawierają one krótkie teksty tematyczne oraz ćwiczenia.

Klasa  6a

Tematy:

1.Jak rozmawiać?

2. Co nam utrudnia rozmowę?

Na tej stronie znajdziecie potrzebne materiały:

https://www.profesor.pl/publikacja,10750,Scenariusze,Jak-porozumiec-sie-z-innymi-Scenariusz-lekcji-wychowania-do-zycia-w-rodzinie-w-

klasa 5

Tematy:

1. Trudna sztuka życia we wspólnocie 

Treści:

  1. Co to jest rodzina i oczekiwania wobec niej;
  2. Komunikacja werbalna i niewerbalna;
  3. Kontakty międzyludzkie i ich jakość;
  4. Poprawienie komunikacji w rodzinie;

Cele:

♦ po przeprowadzeniu lekcji uczeń powinien:

  • znać pojęcie rodzina i uświadomić sobie jej znaczenie,
  • umieć rozwiązywać konflikty poprzez umiejętne postępowanie,
  • uzmysławiać potrzebę budowania świata rodzinnego, doboru własnych słów, gestów, mimiki itp.
  • pojmować, ze egzystowanie w rodzinie wymaga kompromisów;

Środki dydaktyczne:

  • krzyżówki, arkusze papieru, pisaki, karty pracy dla grupy;

Metody pracy:

  • elementy dyskusji, pogadanka, praca w grupach;

       Przebieg lekcji

  1. Pogadanka wstępna:

      Uczniowie odpowiadają na pytania:

  1. Co to jest rodzina?
  2. Jakie są oczekiwania wobec niej?
  3. Od czego zależy szczęście w rodzinie?

     Czas 5 minut

II Rozdanie i rozwiązywanie krzyżówek przez grupy;

          Rozwiązanie krzyżówki jest tematem lekcji.

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Inaczej przyjaciel (kolega)
  2. Mama, tata i ja to (rodzina)
  3. Gdzie położone są jądra (moszna)
  4. W żargonie młodzieżowym pieniądze (forsa)
  5. Dobre  wychowanie to (kultura)
  6. Inaczej rozmowa (dialog)
  7. Wspólne świętowanie (tradycja)

 

  1. Nauczyciel wyjaśnia słowo konflikt

Konflikt - antagonizm, sprzeczność interesów, poglądów, spór, zatory, kolizja;

                              Wł.Kopaliński "Słownik Wyrazów obcych" Warszawa 1989

                                                                                         2 minuty

 

  1. Praca w grupach. Próba ustalenia przyczyn konfliktów między dziećmi i rodzicami - scenki dramatyczne;
  1. Mama wraca ze szkoły z zebrania, w ręku trzyma kartkę z ocenami.               Jest przygnębiona, zmartwiona wynikami syna / córki w nauce.              Próbuje rozmawiać, krzyczy na dziecko.
  2. Mama rano prosi córkę, by posprzątała mieszkanie. Przychodzi z pracy,               w ręku trzyma torbę z zakupami. W przedpokoju potyka się o buty, w kuchni widzi brudne naczynia. Córka leży w pokoju na tapczanie, słucha muzyki ...
  3. Ojciec, zdenerwowany wydarzeniami w pracy, wraca zły do domu.              Bez wyraźnego powodu krzyczy na dzieci ...

 

Scenki zatrzymujemy w chwili rodzącego się konfliktu - szukamy możliwości rozładowania napięcia - dyskusja 

                                                                                             15 minut

 

  1. Podsumowanie rozważań

         "Co trzeba zrobić, aby poprawić komunikację w rodzinie?"

Przykładowe odpowiedzi:

  • zwiększenie empatii,
  • umiejętność słuchania
  • umiejętność wybaczania
  • rezygnacja z agresji

 

klasa 4/4a

 Temat:

  1. Człowiek –istota płciowa.

 

  1. Treści:
    Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami. Identyfikacja z własną płcią. Akceptacja i szacunek dla ciała.
  2. Osiągnięcia:
    1. Prawidłowe komunikowanie, rozwiązywanie konfliktów; empatia.
    2. Dostrzeganie potrzeb własnych i innych ludzi; wyrażanie uczuć, asertywność.
  3. Metody pracy:
    wykład, burza mózgów
  4. http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sex/add_user.shtml
    http://www.youtube.com/watch?v=aZBhyPiyeOs
    http://www.zqeez.com/blog/zawody-meskie-i-kobiece
  5. Wprowadzenie pojęcia - determinacja płci
    Dzieci odpowiadają na pytanie w którym momencie ciąży następuje determinacja płci rozwijającego sie dziecka.
    Odpowiedzi na to pytanie są różne, można spodziewać się;
    w momencie narodzin , w czwartym , piątym miesiącu ciąży. Nieliczni uczniowie w klasie szóstej wiedzą, że ten moment ma miejsce w momencie zapłodnienia oraz że odpowiedzialna za to jest męska komórka rozrodcza – plemnik.
    Przy okazji mówię o innym, bardzo ciekawym sposobie determinacji płci u żółwi, u których decydującą rolę odgrywa temperatura w której rozwijają się zapłodnione jaja.
  6. Celem lekcji jest poznanie różnic między chłopcem i dziewczynką ale w ujęciu psychologicznym. Na prostych przykładach udowadniamy, że różnice miedzy płciami istnieją nie tylko na poziomie fizjologicznym lecz również na poziomie psychicznym.
    Aby wprowadzić dzieci do omawianego tematu bardzo krótko wspominam o różnicach w budowie i wielkości mózgu kobiecego i męskiego, które pojawiają się już w życiu płodowym człowieka. Różnice w budowie mózgów powodują, że kobiety i mężczyźni mają inne zdolności i predyspozycje, pojawiające sie w ich dorosłym życiu. Aby to sprawdzić proponuje wykonanie ćwiczenia, polegającego na wymienieniu dziesięciu zawodów typowo męskich i kobiecych.
    Typowe zawody kobiece:
    ekspedientka, sprzątaczka, nauczycielka, fryzjerka, aktorka, gospodyni domowa, nauczycielka, sekretarka, stewardesa, pielęgniarka.
  7. Typowe zawody męskie:
    strażak, policjant, taksówkarz, murarz, adwokat, lekarz, budowlaniec, mechanik,
  8. Kiedy na tablicy mamy wypisane w dwóch kolumnach w/w zawody pytam dzieci jak to sie dzieje, że w kraju w którym każdy może swobodnie wybrać zawód są zawody typowo męskie i kobiece.
    Kiedy po dyskusji dochodzimy do odpowiedzi predyspozycje, wymieniamy cechy, które powodują wybieranie określonego zawodu.
    zawody kobiece
    łatwość w porozumieniu się
    troskliwość
    cierpliwość
    czułość
    wytrzymałość psychiczna
  9. zawody męskie
    siła fizyczna
    dobra orientacja w terenie
    słaba komunikatywność
    odwaga
    zdecydowanie
  10. Kolejne ćwiczenie, które może być wykorzystane przy omawianiu tematu.
    Praca w grupach:
    Dlaczego lubię być dziewczyną?
    Dlaczego lubię być chłopcem?
  11. Podsumowanie zebranych informacji, uczniowie utożsamiają się ze swoją płcią, potrafią wymienić różnice między dziewczynką i chłopcem, dokonują oceny zajęć.